تماس با ما خانه
RSS

بر اساس تحقیقات احتمال ابتلا به کمبود آهن در بدن چاق‌ها بیشتر از افرادی است که چاق نیستند.

hhh1105

معضل کمبود آهن در چاق‌ها بیشتر است
دکتر نیک بین میدانی، استاد دانشگاه می‌گوید: التهاب مزمنی که در همه جای بدن چاق‌ها وجود دارد بر روی پروتئین‌هایی که کنترل کننده جذب آهن هستند تاثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود، آهن، در بدن افراد چاق کمتر جذب شود.
میدانی گفت: بر اساس این تحقیقات چاقی در جذب ریزمغذی‌ها نیز تاثیر منفی می‌گذارد به گونه‌ای که به عنوان مثال میزان ویتامین سی افراد چاق کمتر از کسانی است که چاق نیستند و یا میزان ویتامین E (ای) و فولیک اسید در چاق‌ها نیز کمتر است.
وی در خصوص تعریف افراد چاق گفت: منظور از این افراد، کسانی است که دارای BMI (شاخص توده بدن) بالای 30 هستند و بر اساس این تعریف می‌توان گفت، حدود 50 درصد مردم آمریکا به چاقی مبتلا هستند.این استاد ایرانی دانشگاه تافتس آمریکا اظهارداشت: مصرف زیاد غذاهای پرچرب و پرکالری از جمله فست‌فودها و همچنین مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار در آمریکا از جمله عوامل مهم چاقی مردم این کشور به شمار می‌آید.
کمبود آهن در دختران نوجوان
یکی از مشکلات عمده در دوران بلوغ به خصوص در دختران، کمبود آهن است که در صورت عدم درمان، مشکلات زیادی در رشد آن‌ها ایجاد می‌کند.
دکتر مظهری، رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: نقش تغذیه در دوران پیش از بلوغ و بلوغ از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چون دوران بلوغ آخرین فرصت جهش رشد، تقسیم سلول، افزایش تعداد سلول‌ها و حجم سلول‌هاست، از این رو نیاز دختران و پسران در این دوران به مواد مغذی بیشتر می شود.
وی ادامه داد: مساله تغذیه بلوغ در دختران بیشتر از پسران اهمیت دارد زیرا آن‌ها در سنین پایین و بین 9 تا 13 سالگی به مرحله بلوغ می‌رسند بنابراین باید از تغذیه متعادل، متناسب و متنوعی استفاده کنند. وی ادامه داد: آهن یکی از مهمترین مواد معدنی در خون‌سازی است چون خون بافت مایعی است که تغذیه تمام سلول‌ها را به عهده دارد و افرادی که دچار کم خونی هستند، توانایی تغذیه کامل مغز و دیگر ارگان‌ها را ندارند.
هله‌هوله خوری، بدن را با کمبود شدید آهن مواجه می‌کند
کارشناسان تغذیه هشدار دادند محدود کردن رژیم غذایی به مرغ و ماهی برای سلامت خطرناک است و می‌تواند موجب بروز مشکلات بسیاری از جمله فقر آهن شود. این کارشناسان می‌گویند رژیم غذایی منحصر به مرغ و ماهی و عاری از گوشت قرمز مانند هله‌هوله خوری، بدن را با کمبود شدید آهن مواجه می‌کند. به گفته پزشکان فقر آهن برای سلامت زنان بسیار خطرناک است و بازده تحصیلی کودکان را نیز به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.
این گزارش می‌افزاید: افزودن مواد غذایی و منابع غنی از آهن به رژیم غذایی شامل استیک، جگر و سبزی بولاغ اوتی می‌تواند این کمبود را در حد قابل قبولی جبران کند.
کریستین جیسن از فعالان بهداشت و سلامت در انگیس در این باره گفت: افزایش فقر آهن در بین زنان در کشورهای توسعه یافته نظیر انگلیس امروزه به یک نگرانی واقعی تبدیل شده است. عوارض فقر آهن، جدی و اثرگذار هستند و می‌تواند زندگی عادی افراد را مختل کند. فقر آهن از عوامل تشدید کننده خستگی و عدم تمایل به کار و فعالیت است.

طبق مطالعه انجام شده از سوی مرکز دولتی «یوگوو» در انگلیس تحت عنوان «مطالعه رژیم غذایی و تغذیه ملی» یک چهارم از زنان و دختران نوجوان انگلیسی با کمبود آهن مواجه هستند که به این ترتیب خطر جدی سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین