تماس با ما خانه
RSS

 کمردرد مشکلی است که هم دلایل داخلی دارد و هم عوامل خارجی باعث بروز آن می شوند. ایستادن طولانی مدت، بارداری، بلند  کردن چیزهای سنگین یا مشکلات ریوی می توانند باعث کمردردهای شدید شوند.

hee684

 شایع ترین علت کمردرد در جوامع مختلف فتق دیسک است که بیش از ۹۰ درصد علل کمردردها را تشکیل می دهد. فتق دیسک عمدتاً در سنین ۳۵ تا ۵۵ سالگی رخ می دهد که البته در سنین بالاتر نیز ممکن است دیده شود.

دیسک های بین مهره ای در کل یک چهارم طول ستون فقرات را تشکیل می دهند. دیسک ها در ناحیه ی گردن و کمر که حرکت بیشتری دارند، ضخیم تر هستند.

چه کنیم که مبتلا به کمر درد نشویم؟

براى جلو گیرى از ابتلاء به کمر دردهاى عادى باید اقدامات زیر را انجام دهیم:

۱- از دولا دولا راه رفتن و در حال قوز نشتن پرهیز کنیم و سعى نمائیم همیشه مستقیم راه برویم و نفسهاى عمیق بکشیم تا قلب و معده درست کار کند و خون به طرز صحیح در بدن جریان یابد.

۲- باید از پوشیدن لباس تنگ و کفش تنگ بپرهیزیم، مخصوصا خانمها باید به این نکته بیشتر توجه کنند و تندرستى خود را به خاطر کفشهاى پاشنه بلند و سوتین و کمربند تنگ به خطر نیندازند.

۳ – در موقع نشستن پشت میز، سعى کنیم همیشه با مستقیم نشستن، شانه و کمر خود را در حال استراحت نگاه بداریم و گاه گاهى وضع نشستن خود را تغییر بدهیم تا از فشار عضلات جلو گیرى نموده باشیم. اطمینان حاصل کنیم میز و یا صندلى بیش از اندازه بلند و یا کوتاه نیست و مىتوانیم روى آن راحت بنشینیم.

۴ – هر روز بطور منظم، به اندازه کافى ورزش کنیم. مخصوصا اطفال را وادار کنیم به اندازه کافى ورزش کنند تا عضلات پشت کمر شان نیرومند شود.

۵- در موقع خواب اطمینان حاصل کنیم که در بستر صاف و فرو نرفته می خوابیم. وجود هر نوع فرو رفتگى در بستر خواب موجب وارد آمدن فشار بر کمر است. افرادى که نسبت به کمر درد حساسیت دارند بهترست روى تخت خواب صاف چوبى و یا روى زمین بخوابند.

۶-  اگر نسبت به کمر درد حساسیت داریم باید از برداشتن بارهاى سنگین به کلى بپرهیزیم و اگر سالم هستیم در موقع برداشتن بار سنگین، زانوها را خم کنیم و در حالى که پشتمان را مستقیم نگاه داشته‌ایم، بار را طورى بر داریم که فشار بیشتر روى زانو و بازو وارد آید نه بر کمر. خم کردن گردن در موقع برداشتن بار سنگین موجب می شود که فشار فوق العاده بر کمر وارد آید و احیانا به آن صدمه برسد.

مصرف بابونه به رفع دردهای سیاتیکی کمک می کند

گیاهان دارویی مفید برای کمردرد عبارتند از:

بابونه
توصیه می شود افراد مبتلا به دردهای سیاتیکی، روزانه ۳۰ گرم گل بابونه خشک را در ۱ لیتر آب دم کرده و طی ۳ وعده، میل نمایند

اکلیل کوهی
یکی از بهترین گیاهان دارویی که به سرعت دردهای سیاتیکی را آرام می کند، اکلیل کوهی است. طرز استفاده از این گیاه دارویی به این شکل است که دویست گرم برگهای خشک اکلیل کوهی را پودر کرده، در عسل خمیر نموده و روزانه ۱ قاشق مرباخوری میل شود.

خرما
خوردن روزانه چند عدد خرما و همچنین مالیدن مخلوطی از خرمای بدون هسته و دنبه و زنجبیل و کمی روغن کنجد به موضع درد و بستن آن روی ناحیه کمر، در تسکین درد بسیار مؤثر است.

گیاه خارخسک

یا شاخ و برگ تازه خارخسک را در روغن کنجد بجوشانید تا آب آن بخار شود و روغن بماند و این روغن را به مفاصل و کمر بمالید تا درد مفاصل و کمر رفع شود .

پسته 

برای رفع سستی کمر مغز پسته را برشته کرده تا قهوه ای شود و با انگشت شست دست محکم گودی کمر را با این مغز های برشته مالش دهید تا روغن پسته وارد پوست کمر شود .

ترب سیاه
از دیگر داروهای مؤثر در درمان دردهای سیاتیکی و دیسک کمر، ترب سیاه است که می توان آب آن را میل نمود و تفاله اش را روی موضع درد بست.

بید
بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ سال پیش یونانیان باستان از بید برای درمان درد استفاده می کردند. امروزه نیز از این گیاه که مسکن قوی است برای رفع کمردرد، آرتریت، سردرد و بیماری های التهابی مانند التهاب تاندون (زردپی) استفاده می شود. سالیسین نوعی ماده تسکین دهنده درد در این گیاه، باعث کشف آسپرین شد.

عصاره زنجبیل می تواند در تسکین درد عضله و مفصل مؤثر باشد

 زنجبیل
در طب قدیم آسیا، از زنجبیل برای درمان انواع درد استفاده می شد. عصاره زنجبیل می تواند در تسکین درد عضله و مفصل مؤثر باشد زیرا حاوی فیتوکمیکال است که مانع از بروز التهاب می شود. دمنوش زنجبیل درد شما را تسکین می دهد و فوراً حال شما را بهتر می کند. این چای برای کم خونی، ضعف، بی اشتهایی و سردرد نیز مفید است. با این حال، برای آنکه دچار مشکلات دیگری نشوید، در مصرف آن زیاده روی نکنید و همیشه در هنگام آماده کردن این جوشانده، میزان کمی از این گیاه را اضافه کنید. در غیر این صورت، ممکن است پس از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی، دچار مشکل شوید.

لاله سرنگون
استفاده از مرهم لاله سرنگون نیز در درمان دردهای سیاتیکی مؤثر است. برای تهیه این مرهم، ابتدا ۵۰ گرم دنبه گوسفند که به ملایمت با حرارت ذوب شده را به آن افزوده و خوب به هم می زنیم و سپس کمی روغن کنجد به آن اضافه کرده، هر بار کمی از این مرهم را روی کمر گذاشته با پارچه نازکی ببندید.

به عنوان آخرین تجویز و شاید مهمترین درمان دردهای کمر و سیاتیک، مجدداً تأکید می شود پرهیز از استرسهای روحی و مصرف آرام بخشهای گیاهی مثل بادرنجبویه، اسطخدوس و بابونه در تسکین این نوع دردها و کوتاه نمودن طول درمان بسیار مؤثر و مفید است.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین