تماس با ما خانه
RSS

 انسان همیشه برای زیبایی پوست و چهره خود و همچنین برای درمان بیماری های پوستی به دنبال بهترین راه ها و درمان های ممکن بوده و روش های مختلف را به کار برده است.
hee853
در یکصد سال گذشته گیاهان نقش تعیین کننده ای در درمان بیماری ها از جمله بیماری های پوستی ایفا می کردند اما با پیدایش داروهای شیمایی و صناعی به تدریج نقش آنها کم رنگ شد و آنتی بیوتیک ها و داروهای شیمیایی به طور وسیعی کاربرد پیدا کردند.

در سال های اخیر به خاطر رویکرد مجدد مردم به مصرف داروهای گیاهی و عوارض جانبی کمتر آنها، تعادل مصرف به نفع داروهای گیاهی در حال رقم خوردن است.

پژوهش ها نشان می دهند که بعضی از گیاهان در جلوگیری از ریزش مو تاثیر دارند. البته بیشتر این پژوهش ها روی جمعیت کمی انجام شده اند؛ بنابراین نمی توان درباره این نتایج نظر قطعی داد.

طب سنتی یک طب کل نگر است. در مورد ریزش مو اولین قدم تشخیص علت بیماری است و دقیقا بر اساس تشخیص، درمان های متفاوتی اعمال می شود ولی از دیدگاه طب سنتی یکی از عواملی که در رویش مو اهمیت دارد، تغذیه است. اصلاح رژیم غذایی می تواند در رویش و استحکام مو موثر باشد.

در مورد ترکیبات موضعی که در اغلب فرآورده های مو، یکی یا ترکیبی از چند گیاه استفاده می شود که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

* صبر زرد: صبر زرد جریان گردش خون در پوست سر را بهبود می بخشد و رشد مو را تحریک می کند.

* غان: روغن تهیه شده از درخت این گیاه به کاهش ریزش مو کمک می کند و باعث رشد مو می شود. اغلب این گیاه به افرادی که از کم شدن مو رنج می برند، توصیه می شود.

* بابا آدم: این گیاه سرشار از «phytosterois» و اسیدهای چرب طبیعی است که برای حفظ موی سر و رشد طبیعی آن لازم می باشد.

* علف گربه: این گیاه ضد خارش است.

* بابونه: بابونه برای موهای چرب که حاوی شوره سر است، مفید می باشد. علاوه بر آن این گیاه با ایجاد تعادل در میزان آب اپیدرم، مانع خشک شدن پوست می شود.

بابونه برای موهای چرب که حاوی شوره سر است، مفید می باشد

* دم اسبی: این گیاه حاوی ماده ای به نام «silica» است که با جوان سازی پیاز مو باعث رشد آن می شود. علاوه بر آن این ماده به رشد ناخن نیز سرعت می بخشد. می توان روغن آن را به طور مستقیم روی پوست سر مالید یا این که به صورت خوراکی، کپسول آن را مصرف کرد.

گیاهان دیگری که مانع ریزش مو می شوند عبارتند از: شیرین بیان، همیشه بهار، گزنه، جعفری، رزماری، مریم گلی.

نقش گیاهان در بهبود پوست
در مورد نقش گیاهان دارویی در بهبود پوست بر اساس مطالعه مروری چاپ شده در سال ۹۲ در مجله پوست و زیبایی دانشگاه تهران، تعدادی گیاه که در درمان بیماری های پوستی نقش چشمگیر دارند، انتخاب و بررسی شدند.

پوست یکی از قسمت های حساس بدن بوده و نگهداری از آن در زیبایی انسان موثر است. فرآورده های گیاهی نسبت به مواد شیمایی عوارض کمی داشته و اثرات فارماکولوژیک موثری بر پوست دارند و از آنها در تهیه فرآورده های دارویی و آرایشی استفاده می شود.

* آلوئه ورا: از جمله این گیاهان آلوئه ورا است. گیاه آلوئه ورا یا صبر زرد به مدت ۲۰۰۰ سال مورد استفاده قرار گرفته و از ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به صورت سنتی مصرف می شد. در ایالات متحده از این گیاه برای درمان زخم های ناشی از سوختگی و مشکلات پوستی مثل انواع زخم ها، آکنه، تبخال، گال، پسوریازیس و برخی تومورهای پوستی استفاده می شد.

ژل آلوئه ورا تحریک کننده پوست بوده و به رشد سلول های جدید کمک می کند. از طرفی آلوئه ورا التیام بخش، ضد قارچ، ضد باکتری، خنک کننده و طراوت زا و همچنین مرطوب کننده ای منحصر به فرد می باشد. آلوئه ورا پوست را در مقابل اثر تابش آفتاب و اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند و در درمان ترک های پوستی و خشکی پوست موثر است.

* آووکادو: گیاه آووکادو (Avocado) سرشار از ویتامین E، بتاکاروتن، ویتامین D، پروتئین، اسیتین و اسیدهای چرب است و روغن آن به علت دارا بودن «ویتامین A» کاربرد زیادی در مواد آرایشی دارد. به صورت مجزا یا مخلوط با روغن کنجد برای تهیه کرم های مختلف مخصوص پوست های خشک به کار می رود.

همچنین آووکادو را می توان برای جلوگیری از چروک پوست به کار برد. آووکادو برای کاهش آسیب ناشی از التهاب پوست و اشعه ماوراء بنفش نیز کاربرد دارد، همچنین در حفاظت پوست در برابر آفتاب نقش زیادی دارد.

* اکالیپتوس: اکالیپتوس (Eucalyptus) گیاه دیگری است که دارای تنوعی از فلوروگلوسینوال و تانن ها می باشد. اسانس اکالیپتوس یک ترکیب ضد التهابی، ضد قارچ، ضد باکتری، ضعیف کننده و ضد ویروس است و هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود، در بهبود خونرسانی موثر است.

اسانس اکالیپتوس یک ترکیب ضد التهابی، ضد قارچ، ضد باکتری، ضعیف کننده و ضد ویروس است

* سوسن: (سوسن سفید) پیاز سوسن برای جلوگیری از بروز چروک به کار می رود.

* هاماملیس: گیاهی است که در فرآورده های دارویی و آرایشی متعددی مورد استفاده قرار می گیرد و برای جلوگیری از بروز چروک و تقویت پوست به کار می رود. از طرفی به عنوان ضد عرق کاربرد داشته و دارای خاصیت ضد التهابی ملایم می باشد و در درمان آسیب های خفیف زیر بغل ناشی از عرق سوز شدن، مفید است.

* چای: در طب سنتی از روغن درخت چای به عنوان داروی التیام بخش و ترمیم کننده زخم استفاده می کنند که ضد قارچ و ضد عفونی کننده است و جهت ماساژ پوست های معمولی و خشک مناسب است.

این گیاه در تهیه لوازم آرایشی کاربرد دارد. از طرفی عصاره چای سبز دارای اثرات آنتی اکسیدان، مرطوب کننده، نرم کننده و ضد چروک است. چای سبز پوست را در مقابل اشعه ماوراء بنفش محافظت کرده و ضد پیروی پوست است. همچنین چای سبز و چای سفید نقش حفاظتی و موثری برای پوست در مقابل آفتاب دارند.

* دم اسب: در طب سنتی به علت دارا بودن سیلیس آزاد، دارویی موثر در درمان زخم ها به شمار می رود. دم کرده دم اسب پوست بدن را تمیز، خستگی را برطرف و از پیری زودرس و شلی پوست جلوگیری می کند. همچنین این گیاه در بالا بردن خاصیت ارتجاعی و مقاومت پوست نقش دارد و می تواند در موارد مرگ سلولی، اثر درانی ترمیمی در بافت ایجاد کند.

* کاکائو: دارای فعالیت آنتی اکسیدان و ضد التهاب می باشد. ماده اولیه بسیاری از کرم هاست و به عنوان پاک کننده استفاده می شود. از طرفی خوردن کاکائو می تواند پوست را در مقابل اشعه ماوراء بنفش حفاظت کند. همچنین کاکائو بر بهبود زخم تاثیر فراوانی دارد.

* بومادران: گیاه بومادران دارای اثرات ضد التهابی بوده و برای درمان التهابات پوستی، زخم ها و سوختگی ها استفاده می شود. بومادران برای تهیه کرم یا لوسیون های محافظ آفتاب به کار رفته و در ترکیب لوسیون های مخصوص رفع شوره سر از آن استفاده می شود. همچنین این گیاه در التیام زخم سالک نیز به کار می رود.

* برنجاسف (درمنه): به صورت لوسیون برای نرم و لطیف کردن و جلوگیری از پیری پوست دست ها موثر است. استفاده از این گیاه موجب لطافت و نرم شدن پوست و جلوگیری از چروک زودرس آنها می شود. گیاه درمنه گوهی خواص بیولوژیک زیادی از جمله ضد میکروبی، ضد التهابی و اتساع عروق دارد، به نظر می رسد که بتواند در روند ترمیم زخم موثر بوده و باعث افزایش سرعت بهبود زخم شود.

* آویشن: از آویشن به عنوان تقویت کنده و ضد عفونی کننده در فرآورده های مناسب پوست های چرب استفاده می شود. با توجه به مطالعات مختلف در منابع پزشکی و داروشناسی تعدادی از گیاهان از جمله آویشن شیرازی، حنا، سیر و بومادران فرآورده های گیاهی موثر بر سالک را دارند.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین