تماس با ما خانه
RSS

هرس گیاهان آپارتمانی به سختی هرس گیاهان باغ و باغچه نیست، پس نگران نباشید! کافی است در این مطلب با ما همراه شوید تا بتوانید خودتان گیاهان عزیزتان را هرس نمایید.

اصول هرس گیاهان آپارتمانی

هرس به معنی حذف قسمتی از اندامهای رویشی ( ریشه، ساقه، برگ ) و بدست آوردن گیاه با شکل و فرم مطلوب.

درهرس معمولاساقه وشاخه جانبی را قطع کرده و اندام زایشی را مثل گل حذف نمی کنیم ضمنا باید توجه داشت که هیچگاه ۱/۴ کل گیاه را بیشتر هرس نکرده و شاخه ها باید از فاصله چند میلیمتری جوانه و محل اتصال ساقه وب رگ (گره) قطع کنیم در گیاهان آپارتمانی هرس در تمام فصول انجام شده ولی بهتر است در بهار و تابستان انجام شود زیرا بیشترین رویش در این فصل انجام شده است.

هرس یعنی حذف شاخه و برگ های اضافی به منظور عبور هوای بیشتر بین اجزای گیاه، رسیدن نور کافی به آن ها و آرایش شکل ظاهری گیاه برای به دست آوردن شکل دلخواه و یا ارتقاء سلامت گیاه است. هرس گیاهان آپارتمانی به سختی هرس گیاهان باغ و باغچه نیست، پس نگران نباشید! کافی است در این مطلب با ما همراه شوید تا بتوانید خودتان گیاهان عزیزتان را هرس نمایید.

چه زمانی گیاهان آپارتمانی را هرس کنیم؟

هرس گیاهان آپارتمانی، فصل یا زمان خاصی ندارد و در تمام فصول می شود این کار را انجام داد، اما بهتر است به چند نکته که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم دقت نمایید:

بهتر است برای بسیاری از گیاهان، این کار را بعد از اتمام دوره گلدهی انجام دهید.

گیاهانتان را قبل از شکوفه دادن، هرس نکنید، چراکه ممکن است جوانه‌ها را از دست بدهید.

گیاهان کوچک را هرس نکنید و بگذارید به‌اندازه مناسب برسند تا هم گیاه به‌صورت کامل رشد کند و هم شما بتوانید شکل دلخواهتان را به آن بدهید.

هدفمان از هرس کردن گیاه چیست؟

هدف اصلی هرس کردن، سلامت و رشد متعادل گیاه است. قبل از هرس کردن گیاه، بهتر است چند قدم به عقب بردارید و از گیاه فاصله بگیرید، سپس به ساختار و شکل کلی گیاه، نگاهی اجمالی بیندازید و تصمیم بگیرید که کدام شاخه یا برگ را هرس کنید تا رشد متعادلی داشته باشد. ایده خوبی نیست که بدون در نظر گرفتن شکل و ساختار گیاه، اقدام به هرس نمایید و به یکباره ۲۵ درصد از شاخ و برگ گیاه را هرس کنید!

هرس مناسب چیست؟

هرس مناسب زمانی اتفاق می‌افتد که درک درستی از الگوی رشد گیاهتان پیداکرده باشید. گاهی بهتر است شکوفه‌های ضعیف را هرس کرد. گیاهان، بسیاری از انرژی خود را در فصل رشد صرف گل‌هایشان می‌کنند، حتی وقتی گل در حال مرگ است هنوز هم از گیاه انرژی می‌گیرد، پس بهتر است برای طولانی شدن دوره گلدهی و داشتن شکوفه‌های بهتر، شکوفه‌های ضعیف و مرده را از گیاه حذف کنیم. تصمیم‌گیری درست در زمان هرس گیاه، بستگی به شناخت شما از گیاهتان دارد.

انواع هرس ساقه :

۱- هرس سبز (فصل رشد) ۲- هرس سیاه (فصل خواب)

در گیاهان آپارتمانی جوانه هایی که به سمت داخل بوده نگه داشته اما در باغبانی جوانه های به سمت بیرون رابرای هرس نگه می داریم.

هنگام هرس گیاهان آپارتمانی، پاکیزگی را رعایت کنید!

هنگام هرس کردن، پاکیزگی اهمیت بسیاری دارد. هر برش یا خراشی که در حین هرس به بافت گیاه وارد می‌شود آن را مستعد بیماری می‌کند، پس بهتر است از تمیز بودن وسایل هرس خود اطمینان حاصل نموده و بعد از هرس هر گیاه دوباره آنها را ضدعفونی کنید. بعد سراغ گیاه دیگر بروید تا احتمال انتقال بیماری به صفر برسد.

هرس گیاهان آپارتمانی به ۳ دسته تقسیم شده :

۱- گیاهانی که ساقه اصلی وحقیقی نداشته وهرس حذف برگها وشاخه های خشک و گل پژمردهرا شامل میشود، مثل آنتوریوم ، کالادیوم ، سیکاس ، سانسی وریا ….

۲- گیاهانی که پس از پایان گل فقط تا ۶ ماه می توان انها را هرس کرد.(سالی ۱ بار) زیرا باید گیاه وقت کافی جهت رشد ساقه وجوانه گل داشته مثل گل کاغذی ، آزالیا،هورتانسیا و …

۳- گیاهانی که درتمام فصول هرس می شوند. ولی برای اینکه جوانه گل دهنده وقت کافی داشته باشد باید ۳ ماه قبل از گل دادن آنها را هرس کرد. مانند مرکبات زینتی، گل آویز، فیلودندرون، حسن یوسف و …

گیاهانی که نباید هرس شوند!

بعضی از گیاهان آپارتمانی به‌ندرت نیاز به هرس دارند، اما بعضی از آنها هرگز نباید هرس شوند، چراکه خواهند مرد. هرس نکردن آنها به دلیل نحوه جوانه زدنشان است که به هنگام هرس نابود می‌شوند و گیاه را می‌کشد. بسیاری از گونه های ارکیده از همین دسته هستند.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین