تماس با ما خانه
RSS

يکي از بارزترین دردهاي شکمي، نفخ است که علت خیلی از مراجعات بيماران به متخصصان گوارش به دیده میشود. از قديم گفته مي‌شد‌ مصرف غذاهاي باددار و نفاخ باعث دل‌درد و ايجاد گاز معده مي‌شود. سندروم روده تحريک‌پذير از شايع‌ترين اختلالات گوارشي است که دردهاي شکمي شديد، گاز و نفخ معده را ايجاد مي‌کند و با مواد غذايي که فرد مصرف مي‌کند ارتباط مستقيمي دارد.از اين‌رو، متخصصان به مبتلايان توصيه مي‌کنند با رعايت برخي اصول ساده و ايجاد تغييراتي در رژيم غذايي روزانه، براحتي بيماري خود را مهار و درمان کنند. به‌طور قطع مصرف برخي مواد غذايي خاص و چشم‌پوشي از برخي ديگر از مواد به درمان و بهبود نفخ شکم کمک مي‌کند.

 2-10-2015 6-46-01 PM

کيوي
يکي از مشکلات عمده‌اي که به بروز نفخ معده منجر مي‌شود، حرکات آهسته روده و ماندن بيش از حد مدفوع در طول مسير روده بزرگ است؛ در برخي موارد، فرد مبتلا تا چند روز احساس دفع ندارد و به اصطلاح دچار يبوست شده. محققان معتقدند ميوه کيوي به دليل فيبر زيادي که دارد مشکل را تا حد زيادي رفع مي‌کند. مبتلايان به سندروم روده تحريک‌پذير که به مدت چهار هفته، هر روز دو عدد کيوي مصرف مي‌کنند کمتر دچار يبوست مي‌شوند و علائم سندروم روده تحريک‌پذير در آنها کاهش مي‌يابد.

 

چاي نعناع
نعناع قرن‌ها به مثابه دارويي گياهي براي کمک به هضم غذا و درمان ناراحتي‌هاي گوارشي به کار مي‌رفت و اکنون نيز در طب سنتي جايگاه ويژه‌اي دارد. پژوهشگران معتقدند در درمان سندروم روده تحريک‌پذير، مصرف روغن نعناع به مدت چهار‌هفته علائم اين بيماري را تا نصف کاهش مي‌دهد. نعناع توانايي بالايي در فعال کردن کانال «ضددرد» در روده بزرگ دارد که التهاب مجاري معده و روده را کاهش مي‌دهد. اين ماده معطر به عنوان کاهنده خفيف اشتها عمل مي‌کند. از اين‌رو، محققان براي کاهش نفخ معده و کاهش علائم سندروم روده تحريک‌پذير توصيه مي‌کنند که افـراد يک فنجان چاي نعنا‌ع بنوشند.

 

زردچوبه
اين ادويه در آشپزي برخي کشورها بويژه هندوستان جايگاه ويژه‌اي دارد و از آن براي طعم دادن به غذا استفاده مي‌کنند، اما در اين ميان، زردچوبه ناراحتي‌هاي معده را نيز تسکين مي‌دهد. محققان معتقدند از خاصيت ضدالتهابي زردچوبه مي‌توان در درمان ناراحتي‌هاي گوارشي استفاده کرد. تاثير مصرف 500 ميلي‌گرم از اين ماده، چهار بار در هفته حدود‌ دو‌برابر داروهايي است که براي تسکين ناراحتي‌هاي گوارشي به کار مي‌رود.
 

موز
پژوهشگران مي‌گويند موز حاوي فيبرهايي است که باکتري‌هاي مفيد موجود در معده و روده را تقويت و هضم غذا را تسهيل مي‌کند. زناني که روزانه دو عدد موز به مدت 60 روز به عنوان پيش‌غذا مي‌خورند ميزان باکتري‌هاي مفيد در بدن آنها افزايش پيدا مي‌کند و نفخ معده تا 50 درصد کاهش مي‌يابد.

 

دوغ
دوغ‌ حاوي آنزيمي به نام «لاکتاز» است که قند موجود در شير موسوم به «لاکتوز» را تجزيه مي‌کند. بسياري از افراد به قند شير حساسيت دارند و معده آنها قادر به تحمل و هضم آن نيست. بررسي‌هايي که در دانشگاه ايالتي اوهايو صورت گرفته حاکي از آن است که مصرف دوغ علائم ناشي از تحمل نکردن لاکتوز را از قبيل نفخ، درد و گاز معده تا 70 درصد کم مي‌کند.

 

زنجبيل
گياه زنجبيل از هزاران سال پيش براي بهبود دل‌دردها و ناراحتي‌هاي گوارشي به کار مي‌رفت و چيني‌ها از چهار قرن پيش از ميلاد مسيح از اين گياه در طب سنتي خود بهره مي‌بردند.‌ بررسي‌هايي که بتازگي روي زنجبيل انجام شده، نشان مي‌دهد اين گياه به عنوان شل‌کننده عضلاني عمل مي‌کند و به تخليه گاز از معده کمک مي‌کند. زنجبيل را به اشکال مختلف مصرف مي‌کنند، ولي گياه تازه آن غني از ترکيباتي است که بيشترين فايده را براي سلامت انسان دارند.

 

گشنيز
گنجاندن گياه گشنيز در رژيم غذايي به قوي‌‌شدن ماهيچه‌هاي دستگاه گوارش کمک مي‌کند و علائم نفخ را از بين مي‌برد. گشنيز نوعي دارو و غذاي طبيعي براي از بين بردن سموم بدن است و با خوردن آن، مواد اضافه از معده و بدن خارج مي‌شود و نفخ از بين مي‌رود.

 

خربزه
متخصصان مي‌گويند خربزه حاوي مقادير بالاي ترکيباتي است که ادرارآور بوده و از آن مي‌توان براي درمان ورم و نفخ معده استفاده کرد.خربزه با وجود اين که به تخليه راحت‌تر ادرار از مجاري ادراري کمک مي‌کند، به دليل ميزان پتاسيم بالايي که دارد جايگزيني طبيعي براي الکتروليت‌هاي از دست‌رفته بدن است.

يک متخصص گوارش گفت: مسايل رواني همچون اضطراب و استرس هاي محيطي در ايجاد نفخ معده تاثير بسيار دارد. دکتر نجمه آل طاها، فوق تخصص گوارش در گفت وگو با ايسنا، اظهار کرد: اختلالات افزايش گاز در معده و روده باعث ايجاد نفخ معده مي شود.نفخ معده ممکن است به صورت احساس سنگيني سر دل، احساس تورم، ايجاد درد در اطراف ناف و به طور کلي تجمع گاز در معده و روده که با درد و پيچش همراه است، ظاهر  شود.

وي در مورد تشخيص علت ايجاد نفخ معده گفت: در صورتي که نفخ با علايم هشدار دهنده همراه باشد، ممکن است نشانه اي از يک بيماري جدي باشد، بنابراين نياز به بررسي هاي دقيق تر ضروري است.اين فوق تخصص گوارش، شايع ترين علت نفخ را سندرم روده تحريک پذير يا کوليت هاي عصبي عنوان کرد و ادامه داد: از آنجا که سيستم روده اي با اعصاب روده اي کنترل مي شود کوليت هاي عصبي و سندرم روده  تحريک پذير با استرس رواني در ارتباط است.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین