تماس با ما خانه
RSS

با روش زیر لکه شمع را از روی رومیزی، زیربشقابی و دستمال سفره پاک کنید.

hou14982

وسایل مورد نیاز:
اتو بخار معمولی
چند عدد پاکت میوه (قهوه‌ای)
چند تکه یا یک بسته یخ

ابتدا صبر کنید موم سرد و سفت شود. سپس تکه‌های یخ یا یک بسته یخ را روی موم بگذارید. یخ باعث می‌شود موم شکننده شده، تراشیدن آن راحت تر شود.

با چاقوی کره‌خوری، موم ترد شده را بتراشید. دقت کنید چاقو کوچک ترین لبه‌ دندانه داری که باعث آسیب پارچه شود، نداشته باشد. برای تراشیدن، به جای چاقو می‌توانید از یک شئ محکم و نازک مانند کاردک پلاستیکی یا کارت اعتباری استفاده کنید.

حالا زمان استفاده از پاکت میوه است. یک برگ از آن را زیر پارچه و برگ دیگر را روی موم بگذارید.

اتو را روی درجه متوسط یا کمی بالاتر قرار دهید به طوری که پارچه نسوزد. این میزان به جنس پارچه و تشخیص شما بستگی دارد.

اتو را روی پاکت قرار دهید تا موم جذب آن شود. این مرحله را با یک پاکت جدید تکرار کنید تا کل موم جذب شود. پاکت‌ها را بعد از سرد شدن دور بیندازید.

برای نتیجه بهتر، بلافاصله بعد از این مرحله پارچه را بشویید.

روش هایی برای پاک کردن لکه شمع از روی سطوح مختلف
لکه شمع بر روی فرش و موکت: همواره بهترین زمان برای زدودن هر نوع لکه، هنگامی است که در همان لحظه ایجاد شده و مواد تشکیل دهنده آن، هنوز تازه مانده است. در مورد پارافین شمع نیز این موضوع صدق می کند بنابراین اگر زمانی شاهد ریخته شدن پارافین آب شده شمع بر روی جسمی به خصوص سطوح بافت دار مانند فرش و موکت بودید، بلافاصله پارافین را در حالت نرم با دقت و به وسیله قاشق از روی سطح برداشته و سپس برای زدودن آثار آن اقدام کنید.

حال اگر این مشکل پیش از این رخ داده بود و شما با پارافین جامد بر روی سطوح یاد شده مواجه شدید، مانند روش فوق ابتدا با جسمی نوک تیز مانند چاقو و یا حتی ناخن، پارافین سفت شده را برداشته سپس کاغذ قهوه ای (کاغذهایی که در خشکشویی ها برای پیچیدن لباس ها هنگام تحویل مورد استفاده قرار می گیرند) و یا دستمال کاغذی حوله ای بزرگی را تا کرده و بر روی لکه حاصل از پارافین قرار دهید. حال اتو را بر روی درجه گرم تنظیم کرده و بر روی سطح کاغذ، چندین بار حرکت دهید.

حرارت ناشی از اتو، پارافین های باقی مانده در میان بافت ها را آب کرده و جذب کاغذ می کند. این کار را با کاغذها و یا دستمال های دیگری چندین بار تکرار کنید تا دیگر آثاری از چربی حاصل از پارافین بر روی سطح باقی نماند.

نکته: اگر شمع مورد استفاده شما رنگی بود و در نتیجه با ریختن پارافین آن نیز لکه ای رنگی ایجاد شده است، برای زدودن آثار رنگی لکه از تینر استفاده کنید به این ترتیب که پارچه ای را به تینر آغشته کرده و به حالت ضربه ای بر روی لکه آنقدر بزنید تا پاک شود.

لکه شمع بر روی چوب: ابتدا به وسیله هوای داغ حاصل از سشوار آن را نرم کنید. هنگامی که پارافین شروع به ذوب شدن کرد، با پارچه ای تمیز، پارافین های اضافی را برداشته و در پایان با مالش پارچه ای آغشته به محلول پولیش و کمی سرکه بر روی آن منطقه، آثار باقی مانده را از بین ببرید.

لکه شمع بر روی شمعدان ها: شما می توانید شمعدان فلزی را در یخچال و یا حتی برای دقایقی در فریزر قرار داده و به محض سخت شدن پارافین، آن را به راحتی بکنید ولی در مورد شمعدان های بلور و کریستال، از آنجا که معمولا امکان استفاده از سرما و گرما وجود ندارد، پنبه ای را به الکل صنعتی آغشته کرده و بر روی شمعدان بمالید سپس با پارچه تمیز دیگری آثار باقی مانده را از بین ببرید.

لکه شمع بر روی پارچه و لباس: برای این منظور نیز باید از کاغذ قهوه ای و یا دستمال حوله ای استفاده کنید. به این ترتیب که دو کاغذ و یا دو دستمال حوله ای تا شده را در زیر و روی پارچه در محل لکه بگذارید سپس با قرار دادن اتوی گرم بر روی یکی از کاغذها و یا دستمال ها در یک طرح لکه، سبب آب شدن پارافین باقی مانده و جذب آن توسط کاغذها و یا دستمال ها شوید. این کار را با تعویض دستمال ها و یا کاغذها آنقدر تکرار کنید تا دیگر کمترین اثری از لکه چربی حاصل از شمع باقی نماند.

نکته: در صورتی که رنگ حاصل از پارافین رنگی شمع بر روی پارچه یا لباس موردنظر شما باقی مانده است، از الکل صنعتی استفاده کنید. البته برای این منظور، ابتدا پارچه ای را به کمی الکل آغشته کرده سپس به یکی از درزهای داخلی لباس بمالید. اگر پارچه عکس العمل خاصی نسبت به الکل نشان نداد، این روش برای لباس مورد نظر شما کاربردی است و در غیر این صورت این کار را به خشکشویی بسپارید. حال در صورتی که پس از امتحان فوق امکان استفاده از الکل وجود داشت، در زیر لکه، پارچه ای نخی و سفید رنگ قرار داده و با آغشته کردن گوشه ای از پارچه دیگری به الکل صنعتی، آن را با ضرباتی آرام با لکه تماس داده و به این ترتیب رنگ پارافین را به پارچه سفید زیرین منتقل کنید.

لکه شمع بر روی کفپوش پارکت: پارافین ریخته شده را با تکه ای از یخ، سفت کرده و سپس با نوک جسمی تیز، پارافین جامد شده را بردارید. مراقب باشید بر روی کفپوش خطی ایجاد نشود. سپس کمی پولیش مخصوص کفپوش را بر روی آن ناحیه از سطح کفپوش مالیده و پس از آن با پارچه ای نرم، آثار باقی مانده را تمیز کنید.

لکه شمع بر روی کاغذ دیواری: ابتدا پارافین را با قراردادن یخ بر روی آن جامد کرده و پس از کندن توسط جسمی تیز، لکه چربی باقی مانده را به روش اتو و دستمال حوله ای و یا کاغذ قهوه ای انجام دهید.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین