تماس با ما خانه
RSS

مدتی است درد عجیب و آزاردهنده‌ای را در قسمت جلویی زانوهایت احساس می‌کنی؛ به‌ویژه وقتی زانوهایت را خم می‌کنی این درد را بیشتر حس می‌کنی و با صاف کردن زانو از شدت درد نیز کاسته می‌شود.

به چنین دردی که معمولا در ناحیه جلویی و مرکزی زانو خود را نشان می‌دهد، سندرم درد جلویی (قدام) زانو گفته می‌شود.جالب است بدانید در تمام شغل‌هایی که مجبوریم زانوها را خم و راست کنیم خطر ابتلا به سندرم درد قدام زانو زیاد است.

he39478

علاوه بر افراد معمولی، ورزشکاران، دونده‌ها، دوچرخه‌سواران، بسکتبالیست‌ها و قایقرانان نیز در معرض این سندرم هستند، افرادی که در طبقات سوم یا چهارم ساختمان‌هایی که دارای آسانسور نیستند سکونت دارند یا مشغول به کار هستند و ناگزیرند به طور مکرر در روز، مسیر پله‌های ساختمان را چند بار طی کنند بیشتر در معرض ابتلا به این سندرم هستند.

سندرم دونده‌ها را چقدر می‌شناسید؟
براساس کامل‌ترین تعریف به دردی که منشا آن کشکک و بافت‌های نرم اطرافش باشد که معمولا در ناحیه جلویی و مرکزی زانو خود را نشان می‌دهد، سندرم درد جلویی زانو گفته می‌شود. البته این بیماری به نام سندرم دونده‌ها نیز نامیده می‌شود.

مهم‌ترین علامت این سندرم، افزایش درد زمان خم شدن زانو و کم شدن یا از بین رفتن آن هنگام صاف شدن زانوست. افرادی که هنگام بالا رفتن از پله درد دارند و در پایین آمدن از پله دردشان به علت خم شدن بیشتر زانو بیشتر نیز می‌شود به این سندرم مبتلا هستند. البته معمولا شروع این درد تدریجی است، ولی گاهی ضربه مستقیم مانند افتادن روی زمین با سر زانو نیز موجب درد این ناحیه می‌شود.

در صورت درمان نکردن سندرم درد قدام زانو امکان ابتلا به کندومالاسی افزایش می یابد.

چگونه به این درد مبتلا شدم؟
متاسفانه در ایران به علت فرهنگ نشستن روی زمین، نسبت بروز سندرم درد جلوی زانو بالاتر از سایر جوامع است.
افراد پاپرانتزی یا ایکس و آنها که به طور عادتی زانویشان را خم نگه می‌دارند، بیشتر در معرض این بیماری هستند، تغییر ناگهانی نوع، زمان و شدت تمرین در ورزشکاران، ضربه مستقیم به زانو یا استفاده از کفش‌های نامناسب نیز به‌عنوان علل ابتلا به این سندرم نام برده می‌شوند.

از تشخیص تا درمان سندرم دونده‌ها
تشخیص این سندرم بیشتر بالینی و با استفاده از MRI یا سایر روش‌های پاراکلینیکی صورت می‌گیرد.

البته انجام رادیوگرافی در ابتدا توصیه می‌شود، ولی با گرفتن تاریخچه بیمار و انجام یک معاینه بالینی مناسب می‌توان تشخیص را قطعی کرد.
روند درمان نیز ابتدا با استراحت و در صورت درد شدید استفاده از یخ به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و نیز استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی البته با تجویز پزشک صورت می‌گیرد . مراجعه همزمان به فیزیوتراپی، حداقل به مدت ده جلسه و انجام ورزش‌های تجویز شده ازسوی او و خودداری از عواملی که باعث بدتر شدن و ایجاد درد می‌شود اساس درمان را تشکیل می‌دهند. بی‌شک در صورتی که با درمان‌های ذکر شده بیمار همچنان از درد آزاردهنده رنج ببرد جراحی برای آزاد کردن بافت‌های درگیر انجام می‌شود.

خطر ابتلا به آرتروز با بی‌توجهی به درمان
بی‌شک، بروز درد مهم‌ترین علت ناراحتی بیمار مبتلا به سندرم درد جلوی زانو است، ولی ادامه این مشکل و بی‌توجهی به درمان به ویژه اگر با مشکلات مادرزادی مثل پای پرانتزی یا ایکس همراه باشد، به نرم شدن غضروف زیر کشکک زانو و ساییدگی آن (کندومالاسی) منجر می‌شود.  در صورت درمان نکردن سندرم درد قدام زانو، فرد به درجات مختلف دچار کندومالاسی می‌شود که همان آرتروز جوانان است.

درمان نکردن این بیماری و ابتلا به درجات بالای کندرومالاسی باعث تخریب غضروف زیر کشکک می‌شود و فرد را مستعد آرتروز مفصل کشککی ـ رانی می‌کند. در ادامه نیز به علت ارتباط عملکردی این مفصل با مفصل اصلی زانو، فرد به آرتروز زانو مبتلا می‌شود که مشکلات بزرگ‌تری برای وی به دنبال خواهد آورد.
منبع: سلامت نیوز

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین