تماس با ما خانه
RSS

عشق و سلامتی از راههای مختلفی به هم گره خورده اند. انسان نیازمند  ارتباط است و وقتی ارتباطاتش را گسترش می دهد به منافع زیادی دست پیدا می  کند که شاید یکی از گرانبهاترین این منافع عشق است.
در ادامه ۱۰ رابطه عشق با سلامت بدن که توسط تحقیقات علمی به اثبات رسیده اند، ارائه می شود:

۱- مراجعه کمتر به پزشک

تحقیقات ثابت کرده اند که روابط عاشقانه باعث ابتلا کمتر به بیماری ها  می شود. تا کنون کسی نتوانسته علت این ارتباط بین عشق و سلامت را به طور  دقیق توضیح دهد، ولی فرضیات مختلفی در این رابطه مطرح شده اند. عده ای بر  این عقیده اند که کلا سیستم بیولوژیکی انسان به گونه طرح ریزی شده است که  همیشه باید در اجتماعات کوچک و با دیگران زندگی کند و اگر چنین اتفاقی  نایفتد سطح استرس در فرد بالا رفته و این خود منجر به ضعف سیستم ایمنی و  ابتلا به بیماری های مختلفی می شود. فرضیه دیگر این است که افرادی که دارای  رابطه عاشقانه با یکدیگر هستند، بیشتر مواظب سلامت یکدیگر هستند. برای  مثال یک همسر و دوست واقعی بیشتر می تواند شما را به خوردن سبزیجات و میوه  ها و یا رعایت بهداشت دهانتان تشویق کند. وتمام این عادت های خوب مساوی است با ابتلا کمتر به بیماری ها.

۲- کاهش احتمال ابتلا به افسردگی و سو مصرف مواد

مطابق گزارش Health and Human Services داشتن یک رابطه عاشقانه بلند مدت  باعث کاهش ابتلا به افسردگی در مردان و زنان می شود. همچنین مطابق همین  گزارش کاهش استفاده از مشروبات الکلی و اعتیاد به مواد مخدر نیز از دیگر  اثرات یک رابطه عاشقانه بلند مدت مخصوصا در جوانان است.

۳- کاهش فشار خون

محققان به این نتیجه دست یافته اند که افراد دارای روابط عاشقانه پایدار  دارای فشار خون بهتری هستند. و در مقابل، نوسانات فشار خون در مواجهه با  هیجانات در افراد فاقد این روابط بیشتر است.

۴- اضطراب کمتر

محققان در University of New York اقدام به گرفتن تصاویر MRI از مغز  افرادی که دارای روابط عاشقانه بودند کردند(Functional MRI). آنها مشاهده  کردند که در این افراد قسمت هایی از مغز که باعث ایجاد وابستگی می شود فعال  تر، و قسمتی از مغز که باعث ایجاد اضطراب و دلهره می شود، دارای فعالیت  کمتری است. نتایج این مطالعه در کنفرانس سال ۲۰۰۸ Society for Neuroscience  ارائه شد.

۵- کنترل طبیعی درد

نتایج Functional MRI همچنین نشان داد که قسمتی از مغز که باعث کنترل  درد می شود نیز در افراد دارای روابط عاشقانه پایدار، فعال تر است. در  مطالعه دیگری که ۱۲۷۰۰۰ نفر در آن شرکت کرده بودند، به اثبات رسید که در  افرادی که دارای روابط عاشقانه هستند، میزان بروز سردرد و کمردرد بسیار  کمتر از سایر افراد است.

۶- کنترل بهتر استرس

اگر عشق باعث کنترل درد می شود، آیا نمی تواند بر روی استرس تاثیر مثبت داشته باشد؟

تحقیقات وجود این اثر مثبت را اثبات کرده اند. چنانچه شما با یک شرایط  استرس زا روبرو شوید و در این حین فردی که شما را دوست دارد در کنار شما  باشد، قاعدتا بهتر می توانید آن شرایط را تحت کنترل خود درآورید.

۷- تقویت سیستم ایمنی و کاهش ابتلا به بیماری ها

همانطور که می دانیم، روابط عاشقانه باعث کاهش استرس و اضطراب و افسردگی  می شوند که این موارد هم به نوبه خود باعث افزایش قدرت دفاعی بدن می شوند. محققان در Carnegie Mellon University به این نتیجه رسیده اند که افراد دارای روابط عاشقانه در مواجهه با ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزا، کمتر از دیگر افراد به این بیماری ها مبتلا می شوند.

۸- بهبودی سریع تر زخم ها و بیماری ها

قدرت روابط عاشقانه باعث افزایش سرعت بهبودی پس از ابتلا به بیماری ها و  زخم ها می شود. محققان در Ohio State University Medical Center بر روی  منطقه محدودی از پوست افراد مورد مطالعه جوش هایی را ایجاد کردند و سپس  روند بهبودی را در افراد مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که سرعت  بهبودی جوش ها در افرادی که تازه ازدواج کرده بودند دو برابر بیشتر از  افرادی بود که مجرد و فاقد روابط عاشقانه بودند.

۹- طول عمر بیشتر

یک کار تحقیقاتی بزرگ در دهه ۱۹۹۰ به مدت ۸ سال انجام شد و موضوع آن  “بررسی اثر ازدواج های بر پایه عشق بر بروی میزان مرگ و میر” بود. نتیجه  این تحقیق به این صورت منتشر شد که “میزان مرگ و میر در افرادی که ازدواج  کرده بودند به میزان ۵۸% کمتر از افرادی بود که هرگز ازدواج نکرده بودند.”

۱۰- زندگی شاد تر و راحت تر

بنا بر مطالعه ای که در Journal of Family Psychology منتشر شد، شاد  بودن بیش از اینکه به میزان درآمد خانواده وابسته باشد، به میزان صمیمیت و  کیفیت رابطه افراد خانواده وابسته است. همچنین شواهد دیگری نیز وجود دارد  که وجود عشق در خانواده باعث افزایش قدرت افتصادی خانواده نیز می شود.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین