تماس با ما خانه
RSS

پذیرایی از مهمان هنر جالبی است مانند هنر تنظیم سن تئاتر وکدبانوی خانه هنرمندی است که کارگردانی این سن را به عهده دارد.همانطور که کارگردان یک نمایش موظف است موضوع و بازیگران و دکور آن نمایش را در نهایت دقت در نظر بگیرد و هماهنگ نماید،خانم خانه یا دعوت کننده مهمانی هم باید همان نقش را ایفا کند و همان هنر را به کار ببرد.

V1394626106نوع غذاها،نظم وترتیب و هماهنگی انتخاب آشامیدنی ها همان دقت و مواظبت و همان موشکافی و ظرافت را لازم دارد که دکور و تزئین میز و حسن استقبال و آمادگی برای پذیرایی وخدمت به مهمانان.ارزش پذیرایی و مهمانداری به اندازه ارزش هدیه ای است که از دوستی به دوستی تقدیم می گردد.

مدعوین هر قدر یکدل و نزدیک باشند میزبان نباید از انجام وظایف لازمی که موجب آسایش و راحت آنهاست خودداری کند.هر چند پذیراییها امروز رو به سادگی می رود ولی این دلیل آن نمی شود که در این باب قواعد اساسی و نکات واصول لازم الرعایه مورد توجه قرار نگیرد.

ادب و احترام به مهمانان هیچ وقت مطلب بی فایده ای نیست ، هرچند نسبت به نزدیکترین آشنایان و دوستان باشد و در هر حال برای پذیرایی ها باید آمادگی قبلی داشت تا بتوان بیشتر وقت و هم خود را صرف مهمانان کرد.محیط پذیرایی از هزاران موضوع محسوس و نامحسوس تشکیل میشود و چون همه از لحاظ اهمیت به حقیقت در یک سطح و پایه اند نوعی همچشمی نهانی میانشان هست باصطلاح با هم مسابقه میدهند.

به همان اندازه که در نوع غذا و نوع سرویس و تزئین میز دقت کافی به کار برده می شود ، ذوق و سلیقه و تناجس و آسایش مهمانها و همچنین تناسب وسعت محل پذیرایی و تعداد مدعوین باید کاملا در نظر گرفته شود و اینجاست که هنر و ذوق و استعداد کدبانوی خانه یا میزبان باید دخالت کامل کند یعنی خود را به جای دیگران بگذارد و به چیزهایی که دیگران دوست دارند بیاندیشند اعمال و اموری را که آسایش را از دیگران سلب می کند پیش بینی کند و بالاخره مسئولیت خوشحالی و مسرور نمودن مهمانان را به عهده بگیرند .

تنها به کار بردن اجناس لوکس و گرانقیمت و تهیه غذاهای عالی و مطبوع و داشتن سالن و وسائل با شکوه کافی برای یک پذیرایی با ارزش نیست ، باید آسایش و سرگرمی و خوشی مهمان ها نیز در نهایت در نظر گرفته شود.

میهمان نوازی از آداب و رسوم ما ایرانیان است بخصوص پذیرایی از میهمان در نوروز که بسیار لذت بخش است ولی گاهی صرف هزینه های زیاد و نگرانی های متعدد برای استقبال از میهمان ها، سبب می شود تا این اوقات خوش به کام میزبان خوشایند نباشد.
آماده کردن لوازم و وسایل پذیرایی قبل از ورود میهمان ها، اضطراب و نگرانی را کاهش می دهد و به میزبان این فرصت را می دهد تا ظروف را از نظر پاکیزگی و تعداد مورد نیاز بررسی کند.

به کار بردن خلاقیت همیشه موجب می شود تا میهمانان ، خاطره حضور در آن مهمانی را به خاطر بسپارند برای مثال قرار دادن شکلات ها در ظرفی متفاوت مانند پوسته نارگیل تزیین شده با روبان و یا دادن عیدی متفاوت در پایان مهمانی مانند کارت پستالی سرشار از دوستی و محبت داخل پاکت تزیین شده با شکوفه های تازه بهاری که بسیار میهمان ها را تحت تاثیر قرار می دهد و با کمترین هزینه و کمی ابتکار می توان لحظات دوست داشتنی و به یاد ماندنی ایجاد کرد.
چند راهکار ساده برای متفاوت کردن نوع پذیرایی در نوروز

به جای قرار دادن میوه در ظرف میوه خوری می توان میوه ها را پوست گرفته و خورد شده و آماده خوردن برای مهمان ها صرف کنید و یا برای زیبایی بیشتر میوه های خورد شده را در سیخ های چوبی قرار داده و داخل سینی زیبا چیده و سر میز گذاشته شود.

 

به جای آوردن چای به دفعات بهتر است چای دم کرده را داخل یک قوری چینی زیبا و هماهنگ با فنجان ها، بر روی یک وارمر(گرم کنند) بر سر میز قرار داده تا مجبور به ترک میهمان ها نباشیم همچنین می توان با قرار دادن چای کیسه ای، پودر شکلات داغ آماده و قهوه آماده، داخل ظروف تفکیک شده و به همراه قوری حاوی آب جوش، نشان دهنده احترام به سلیقه میهمان ها برای انتخاب نوشیدنی دلخواه خود است.

 

قرار دادن تنها دو یا سه نوع مغز در سه ظرف زیبای چوبی در سه طرف میز، پذیرایی از مهمان های نوروزی را کامل می کند.
شیرینی و شکلات های تهیه شده در این ایام باید خاصیت ماندگاری طولانی مدت و در دمای اتاق را داشته باشند تا دچار فساد و ماندگی نشوند و بهتر است از تنوع بیش از حد در هنگام خرید پرهیز شود و جایگزین کردن کیفیت بر کمیت، نشانه سلیقه و حسن انتخاب است.

بهتر است از چیدن ظروف متعدد بر روی عسلی ها و میز پذیرایی مهمان خودداری شود تا میهمان ها در تنگنا قرار نگیرند و احساس راحتی کنند بنابراین می توان بر روی میزی جداگانه با کمی فاصله از مهمان ها وسایل پذیرایی را در دسترس میزبان قرار داد.

 

تنگ های شیشه ای و گلدان ها را پر از آب کرده و زیبایی گل های بهاری در دکوراسیون میز های پذیرایی را نباید در این ایام، نادیده گرفت.
منبع : دلگرم

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین