تماس با ما خانه
RSS

وقتی که تب مانکن شدن در وجودتان شعله‌ور می‌شود و تصمیم می‌گیرید به هر قیمتی که شده از شر اضافه‌وزن‌تان خلاص شوید چه کار می‌کنید؟ حجم غذای‌تان را کم می‌کنید؟

 

ساعات ورزش و فعالیت‌تان را افزایش می‌دهید؟ عادات بد غذایی‌تان را کنار می‌گذارید؟ همه اینها درست. اما خوب است بدانید که در کنار تمام این کارها شما باید به چند نکته مهم دیگر هم توجه داشته باشید، نکاتی در مورد چگونگی کارکرد سیستم بدن‌تان و چگونگی سوخت و ساز غذاها در آن. آشنا شدن با کارکرد سیستم داخلی بدن به افرادی که قصد اضافه یا کاهش وزن را دارند کمک زیادی در رسیدن به هدف‌شان می‌کند. حالا اگر می‌خواهید هرچه بهتر و سریع‌تر به هدف‌تان نزدیک‌تر شوید این ۱۳ نکته را خوب به خاطر بسپارید…

 

I1392636125

● ژن‌های چاقی
دانشمندان ژن‌های موسوم به ژن چاقی را برای اولین بار در موش‌های آزمایشگاهی چاق کشف کردند. آنها سال‌ها قبل هنگامی که در پی پیدا کردن ژن‌هایی که منجر به ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شدند، توانستند ژن‌های چاقی یا همان «اف.تی.او»ها را کشف کنند. در همین گیر و دار کشفیات بودند که فهمیدند کسانی که این ژن‌ها را از هر دو والد خود به ارث برده‌اند، علاوه بر اینکه امکان ابتلا به دیابتشان ۴۰ درصد بیشتر از افرادی عادی است، ۶۰ درصد هم امکان چاق شدن بیش از حدشان وجود دارد. در حالی که کسانی که این ژن‌ها را فقط از یکی از والدینشان به ارث برده‌اند، فقط امکان چاق شدنشان بالاست.
امروزه دانشمندان حدس می‌زنند که در بدن برخی از افراد شاید بیش از ۱۰۰ ژن چاقی وجود داشته باشد و به همین دلیل است که آنها علی‌رغم فعالیت‌های روزانه هر روز چاق‌تر و چاق‌تر می‌شوند و این یک امر طبیعی است چون تعداد ژن‌های چاقی این افراد بالاست و بدن نیاز به سوخت و ساز زیادی برای سوزاندن چربی همه‌شان دارد، کاری که شاید از عهده همه بدن‌های چاق برنیاید.

 

حدود ۱۶ درصد مردم این ژن‌ها را از هر دو طرف به ارث برده‌اند و حدودا نیمی از ما آنها را حداقل از یکی از والدین خود به ارث برده‌ایم بنابراین، عقیده دانشمندان بر این است که نقش دیگر ژن‌ها و عواملی که بر چاقی موثرند در برابر «اف.تی.او»ها کم‌رنگ‌تر از آنچه ما فکر می‌کنیم، است.

 

در هر صورت،‌ کسانی که این ژن‌ها را دارند نباید فکر کنند تا آخر عمر محکوم به چاقی هستند و به بهانه ژنتیکی بودن چاقی‌شان شیوه‌های غلط زندگی کردن را دنبال کنند. فراموش نکنید که ورزش منظم و استفاده از غذاهای سالم بهترین راه برای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن است.

 
● چاقی و سلول‌های چرب
این یک حقیقت انکارناپذیر است که تعداد سلول‌های چربی برخی افراد دو برابر دیگران است. این افراد هر چه قدر هم که رژیم بگیرند و درصدد پایین آوردن وزنشان برآیند، با اینکه امکان پایین آمدن وزنشان وجود دارد اما این کم شدن وزن ربطی به سوزاندن سلول‌های چربی ندارد. در حقیقت هنگامی که این افراد رژیم می‌گیرند سلول‌های چربی‌شان در گوشه و کنار بدن مخفی می‌شوند و در تمام طول رژیم در مخفیگاهشان باقی می‌مانند و حتی عطش افزایش و تجمع بیشترشان هم افزایش می‌یابد و نتیجه این می‌شود که این افراد پس از مدت‌ها رژیم و پرهیز و کاهش وزن ناچیز، متعجب و مایوس می‌شوند.
سلول‌های چربی در دوران کودکی خیلی خودشان را نشان می‌دهند و چاقی بارز کودک را در پی دارند اما ظاهرا در دوران نوجوانی کمی از رشدشان کاسته می‌شود و مدتی راکد می‌مانند که شاید در این مدت به فکر ذخیره انرژی هستند زیرا دوباره در دوران جوانی شروع به فعالیت و تولید چربی در بدن می‌نمایند. به خاطر داشته باشید که سرعت رشد این سلول‌ها در کودکانی که غذاهای پرکالری و چرب مصرف می‌کنند هم خیلی بیشتر از کودکانی با رژیم غذایی سالم است.

شاید آن دسته از افرادی که سلول‌های چربی بدنشان زیاد است بعد از خواندن این بخش مایوس شده و دیگر امیدی به داشتن اندامی متناسب و موزون نداشته باشند اما این طور نیست. اعتقاد همه ما این است که خواستن، توانستن است. انسان در زندگی می‌تواند بر مشکلات بزرگی غلبه کند که مبارزه با چاقی در بین آنها هیچ است. شما می‌توانید به راحتی با انجام یک سری از کارهای ساده مثل داشتن ورزش و غذای سالم و همچنین توجه به نکته بعدی همین مقاله جلوی افزایش و رشد سلول‌های چربی بدنتان را بگیرید.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین