تماس با ما خانه
RSS

متاسفانه روز به روز بر آمار مبتلایان به سرطان افزوده می شود و تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان روزانه بر اثر انواع مختلف این بیماری جان خود را از دست می دهند. اما بسیاری از کارها وجود دارد که شما می توانید انجام دهید تا احتمال بروز سرطان را به حداقل برسانید.

مصرف آسپرین بچه
تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه ۸۱ میلی گرم آسپرین بچه، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان را کاهش می دهد، مثلا تا ۵۰ درصد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کم می کند. احتمالا این ماده با کاهش التهاب (التهاب می تواند رشد سلول های سرطانی را زیاد کند) خطر ابتلا به سرطان را پایین می آورد.

 مصرف روزانه ۸۱ میلی گرم آسپرین بچه، خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان را کاهش می دهد

تنها نکته منفی این است که آسپرین بچه می تواند احتمال خونریزی دستگاه گوارش را بالا ببرد. بنابراین مصرف آسپرین بچه برای کسانی که معتاد به مصرف الکل هستند، سابقه زخم گوارشی دارند و یا از داروهای ضدانعقاد خون استفاده می کنند، مناسب نیست.

توجه به قرص های ضد بارداری
قرص های ضدبارداری خطر ابتلا به سرطان تخمدان و آندومتر را بعد از پنج سال استفاده تا ۵۰ درصد کاهش می دهند و این اثرات باقی می مانند. اگر شما می خواهید برای مدت طولانی باردار نشوید، استفاده از  IUD به شما توصیه می شود. آی یو دی دارای پروژسترون است که به نظر می رسد برای جلوگیری از هر گونه تغییرات پیش سرطانی در دیواره رحم موثر است و کمک می کند تا خطر ابتلا به سرطان اندومتر کمتر شود.

شرکت در کلاس هایی مثل سفالگری
شرکت در کلاس هایی مثل سفالگری دو هدف دارد: خلاق می شوید و از حمایت اجتماعی برخوردار می گردید. یک مطالعه در زنان مبتلا به سرطان پستان نشان داد کسانی که خلاق تر بودند، تشخیص بیماری شان مطلوب تر بوده است. تحقیقات دیگر نیز نشان می دهد آن هایی که از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردارند، شانس بقای بیشتری دارند.

خلاقیت و حمایت اجتماعی هر دو استرس را از بین می برند. استرس باعث تغییرات سلولی می شود که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. توصیه می کنیم زمانی از روز را به انجام فعالیتی اختصاص دهید که شما را از استرس دور می کند، مثلا بنویسید، باغبانی کنید، آشپزی کنید، به دل طبیعت بروید و … .

در نظر گرفتن گوشت مصرفی
بعضی تحقیقات نشان می دهد که پروتئین حیوانی خطر ابتلا به سرطان، به خصوص سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. شما می توانید بیشتر از پروتئین های گیاهی مانند لوبیا، آجیل و دانه های خاص مانند کوینولا استفاده کنید. اگر کنار گذاشتن کامل گوشت برایتان ممکن نیست، بهتر است از گوشت های فراوری شده (مانند سوسیس و کالباس) که خطرات زیادی دارند، اصلا استفاده نکنید.

کنار گذاشتن تست پاپ اسمیر سالانه
برخی از متخصصان زنان و زایمان ، تست پاپ اسمیر سالانه را توصیه نمی کنند. کافی است هر سه سال یکبار، آن هم تا سن ۶۵ سالگی تست پاپ اسمیر انجام شود. اگر تا به حال تست اچ آی وی و پاپ اسمیر شما هر دو منفی بوده اند، می توانید هر ۵ سال یک بار آن ها را تکرار کنید، زیرا بیشتر اوقات، آزمایش های زیاد چیزی را نشان نمی دهند.

تغییرات پیش سرطانی اغلب خودبخود به حالت عادی برمی گردند، ولی آزمایشات زود به زود باعث می شود پزشک به محض تشخیص، درمان را شروع کند که این کار می تواند بر روی باروری شما در آینده تاثیر بگذارد، خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد، موجب درد و اضطراب بیخودی شما شود.

به اندازه ی کافی خوابیدن
بعضی تحقیقات نشان می دهد که نخوابیدن به اندازه کافی، خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان پستان را افزایش می دهد. یک نظریه این است که سرکوب هورمون ملاتونین (هورمون خواب) در شب ، هنگامی که شما در جایی با نور روشن به سر می برید، به جای آنکه خواب باشید، باعث رشد سلول های سرطانی می شود. لازم است هر شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابید.

  تحقیقات نشان می دهد که نخوابیدن به اندازه کافی، خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش می دهد

انجام کولونوسکوپی
کولونوسکوپی یک روش استاندارد طلایی برای تشخیص سرطان روده بزرگ است، اما بسیاری از بیماران به دلیل خجالتی بودن و یا وقت گیر و ناخوشایند بودن این روش از آن دوری می کنند. شما مجبور هستید برای انجام این تست آب زیادی بنوشید، ولی بهتر است آن را با چیزی مانند چند قطره آب لیمو مزه دار کنید تا راحت تر از پس نوشیدنش بر بیایید (اما بهتر است از نوشیدن هر چیزی که به رنگ قهوه ای است خودداری کنید).

اگر فردی نخواهد کولونوسکوپی را انجام ندهد، انجام Cologuard توصیه می شود که یک تست غربالگری غیر تهاجمی برای تشخیص سرطان روده ی بزرگ است که توسط FDA در سال ۲۰۱۴ تصویب شد. این تست بیش از ۹۰ درصد از سرطان های روده بزرگ را تشخیص می دهد. تنها نکته اینجاست که اگر نتیجه ی تست فرد مثبت کاذب باشد، باید کولونوسکوپی را بی چون و چرا انجام دهد.

تمرکز بر روی قلب
فعالیت هایی که باعث افزایش پایدار ضربان قلب می شوند مانند پیاده روی، آهسته دویدن، شنا، دوچرخه سواری و غیره، موجب سوزاندن کالری بیشتر و پایین نگه داشتن وزن بدن می شوند. این کار ممکن است سطح انسولین و عوامل دیگر را پایین بیاورد که یک اثر محافظتی در برابر سرطان دارد. ترکیبی از شنا و پیاده روی و هر ورزش دیگری مثل بسکتبال برای ۲٫۵ ساعت در هفته با سرعت متوسط یک ایده ی خوب برای کاهش شانس ابتلا به سرطان است.

دریافت ویتامین D کافی
سطح پایین ویتامین د در بدن با ابتلا به بسیاری از سرطان ها مرتبط است، بنابراین مطمئن شوید مواد مغذی نظیر ویتامین د در بدن تان به مقدار کافی وجود دارد. بهترین راه برای دریافت روزانه ویتامینD ، انجام هر روزه ی یک فعالیت در خارج از خانه زیر نور مستقیم خورشید است. پزشکان برای تشخیص میزان ویتامینD  در بدن، از آزمایش خون ساده استفاده می کنند. اگر سطح این ماده در بدن تان کم باشد، شما می توانید تحت نظر پزشک از مکمل این ویتامین استفاده کنید.

سطح پایین ویتامین د در بدن با ابتلا به بسیاری از سرطان ها مرتبط است

عدم مصرف نوشیدنی های الکلی
عدم مصرف مشروبات الکلی خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. ولی باید گفت که سینه بند، ضربه و سایز هیچ کدام ربطی به ابتلای به این سرطان ندارند.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین