تماس با ما خانه
RSS

آش سبزی شیرازی آش های نذری شیراز است و در ماه مبارک رمضان و ایام عاشورا و تاسوعا به عنوان نذری پخته می شود.

مواد لازم آش سبزی شیرازی :

 گوشت سردست گوسفندی با استخوان ۵۰۰ گرم
سبزی (تره، ترخان، شوید) ۴۰۰ گرم
 نخود ۱۰۰ گرم
عدس ۱۰۰ گرم
لوبیا قرمز ۱۰۰ گرم
برنج نیم دانه ۱۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
پیاز داغ ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه و زرد چوبه و فلفل قرمز به میزان لازم
ترخان خشک ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه آش سبزی شیرازی :

حبوبات را از شب قبل خیس می کنیم.آب حبوبات را خالی کرده و دو مرتبه آب تازه روی آنها می ریزیم و با کمی نمک روی حرارت قرار می دهیم تا بپزند.

گوشت را در یک قابلمه دیگر با یک عدد پیاز و کمی زردچوبه و فلفل قرمز و یک لیتر آب روی حرارت قرار می دهیم تا گوشت نیز بپزد. برنج را نیز جداگانه می پزیم.

سبزی ها را پس از پاک کردن خرد می کنیم و کاملاً تفت می دهیم تا بپزند. پس از اینکه حبوبات کاملاً پخت، آنها را به برنج پخته و سبزی ها اضافه می کنیم. گوشت که کاملاً پخت، آن را از قابلمه در می آوریم و استخوان آن را جدا می نماییم و گوشت آن را می کوبیم و به همراه آبش به آش اضافه می کنیم و می گذاریم چند جوش بزند.

در یک قابلمه کوچک کمی روغن را داغ می کنیم و نیمی از پیاز داغ را به همراه کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت می دهیم تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود و آن را داغ در آش در حال جوشیدن می ریزیم. ترخان را نیز خیس می کنیم و خرد می نماییم و به آش اضافه می کنیم. ⅓ از آش را در ظرف دیگری می ریزیم و آن را کاملاً می کوبیم و سپس به آش اضافه می نماییم. پس از چند جوش آش کاملاً جا می افتد و می توان آن را در ظرف مناسب کشید و با پیاز داغ تزئین نمود.

نکته ها : بهترین گوشت برای این آش گوشت گردن یا سردست می باشد. آش باید تا جایی پخته شود که مواد خوب له شده باشند، می توانید برای سهولت بیشتر بعضی از مواد آش را از شب قبل اماده کنید؛ در مراحل آخر پخت مرتب باید آش را هم بزنید، راز اصلی خوشمزه شدن و کشدار بودن این آش هم زدن آن است.

می توانید همه مواد آش را با هم خوب بکوبید.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین