تماس با ما خانه
RSS

امروز به سراغ یکی از غذاهای خوشمزه آذربایجان یعنی گشنیز کباب رفتیم؛ غذایی که مخلوطی از گوشت و سبزی هاست و بهتر است در یک وعده اصلی میل شود.

fo3226

مواد لازم برای گشنیز کباب : برای 4 نفر

گوشت چرخ کرده 500 گرم  935 کیلوکالری
لپه  2 لیوان  200 کیلوکالری
پیاز متوسط  3 عدد  30 کیلوکالری
تخم مرغ  2 عدد  200 کیلوکالری
گشنیز خردشده 4 لیوان 100 کیلوکالری
آرد سفید 1 قاشق غذاخوری 27 کیلوکالری
روغن مخصوص سرخ کردن 2 قاشق غذاخوری 180 کیلوکالری
لیمو عمانی 6 عدد 0 کیلوکالری
نمک، فلفل‌سیاه و زردچوبه به میزان دلخواه 0 کیلوکالری

 

طرز تهیه :

ابتدا لپه ها را شسته و در یک قابلمه می پزید. بعد از پخت لپه ها آن ها را آبکشی کنید، آب لپه را نگه دارید. دو تا از پیازها را پوست بکنید. گوشت چرخ‌ کرده را با یک عدد پیاز، داخل دستگاه خردکن یا همان ۳-۲-۱ بریزید و اجازه دهید که کاملا له شود. پس از آن مخلوط له‌ شده را به کاسه‌ای بریزید. حالا یکی دیگر از پیاز را با لپه پخته‌ شده در دستگاه بریزید و آن را نیز له کنید. سپس مخلوط له شده پیاز و لپه را به گوشت و پیاز داخل کاسه اضافه کنید و با دست خوب ورز دهید. پس از آن، با اضافه‌کردن نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم، مایه را مزه‌دار کنید. حالا نوبت به تخم‌مرغ‌ها می‌رسد؛ تخم‌مرغ‌ها را شکسته و به مایه اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. به این ترتیب، مایه درست‌کردن کوفته‌ها آماده می‌شود.

نکته: اضافه‌کردن تخم‌مرغ به خاطر ایجاد چسبندگی در مواد و در نتیجه جلوگیری از وا رفتن کوفته‌هاست.

در یک تابه متوسط مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس مخلوط گوشت و لپه آماده شده را به صورت کوفته‌های کوچک در آورده و داخل روغن سرخ کنید.

نکته: توجه داشته باشید اندازه کوفته‌ها باید کمی از گردو بزرگ‌تر باشد.

پس از اینکه تمام مخلوط گوشتی به کوفته‌های سرخ‌شده تبدیل شد، آنها را کنار بگذارید.گشنیزهای پاک‌شده را بشویید و داخل سبدی بریزید پس از اینکه آب اضافی‌شان خارج شد، آنها را خرد کنید.

نکته: گشنیزها نباید به صورت ساتوری و ریز خرد شوند بلکه برای این غذا گشنیزها باید درشت تر باشند.

تابه کوچکی آماده کرده و مقداری روغن در آن بریزید. تابه را روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا داغ شود سپس گشنیز خردشده را در روغن تفت دهید. پیاز سومی را نیز پس از پوست‌کندن، شسته و ریز خرد کنید. سپس قابلمه متوسطی آماده کنید و کمی روغن در آن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. پیاز خردشده را داخل روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شود. سپس یک قاشق آرد به آن بیفزایید و با پیاز داغ مخلوط کنید تا آرد نیز کمی تفت داده شود. پس از آن، آب لپه را با یک پیمانه آب به این قابلمه اضافه کنید. حالا لیمو عمانی‌ها را شسته و داخل هرکدام با چنگال، چند سوراخ ایجاد کرده و در قابلمه بریزید. پس از آنکه آب جوشید، گشنیز تفت‌ داده شده را اضافه کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه حرارت ببیند سپس کوفته‌های سرخ شده را به مخلوط لیمو عمانی و گشنیز افزوده و ۴ تا ۵ دقیقه دیگر حرارت دهید تا کوفته ها خوب بپزند و آماده خوردن شوند.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین