تماس با ما خانه
RSS

هیپرگلیسمی چیست؟
هیپرگلیسمی ( افزایش قند خون) به حالتی گفته می شود که در آن قند خونتان خیلی بالا رفته (به ۲۴۰ میلی گرم در سی لیتر یا بیشتر ار آن می رسد.) و بالا نیز باقی می ماند. وقتی که هیپرگلیسمی اتفاق می افتد نشان میدهد که مرض قند شما از کنترل خارج شده است. معمولا هیپرگلیسمی به آرامی ایجاد می شود و در بیشتر مواقع مشکل فوریت داری نمی باشد.

۱ (۲)

اما اگر قند خون شما مدت زمان طولانی باقی بماند ممکن است چندین مشکل بسیار خطرناک ایجاد کند. بسیاری از پزشکان عقیده دارند که هیپرگلیسمی طول کشیده ممکن است ایجاد مشکلاتی در چشم، قلب و کلیه بکند و اگر مرض قند شما از نوع ۱ است هیپرگلیسمی می تواند منجر به کتواسیدوز بشود. کتواسیدوز وضعیت بسیار خطرناک پزشکی است.

هیپرگلیسمی چه علائمی دارد؟
در عارضه هیپرگلیسمی در برخی موارد ممکن است تا زمانی که قند خون بسیار بالا نرفته، هیچ علامتی بروز نکند. با این حال شایع ترین علائم هیپرگلیسمی عبارتند از:
– افزایش تشنگی و خشکی دهان از علائم هیپرگلیسمی هستند.
– در هیپرگلیسمی معمولا نیاز به دفع ادرار مکرر وجود دارد.
– تاری دید و خستگی از نشانه های هیپرگلیسمی هستند.
– از دیگر علائم هیپرگلیسمی می توان به کاهش وزن ناخواسته اشاره کرد.
– عفونت های مکرر مانند برفک، عفونت مثانه و عفونت های پوستی نیز از نشانه های هیپرگلیسمی هستند.

 از نشانه های هیپرگلیسمی می توان به تاری دید و خستگی اشاره کرد

چه چیزی باعث هیپرگلیسمی می شود؟
هیپرگلیسمی می تواند در مواقع زیر اتفاق بیافتد:
 هنگامی که غذای بیش از حد مصرف نمائید.
ورزش و فعالیت کافی انجام ندهید.
به مقدار کافی انسولین یا داروهای خوراکی مصرف نکنید.
به بیماری دیگری مبتلا شوید.
تحت فشار روحی بیش از حد قرار بگیرید.
یک یا چند  تا از این عوامل می تواند باعث بالا رفتن قند خون شما بشود.

به همین علت است که بکار بستن یک روش روزانه مستمر و اندازه گیری قند خون توسط خودتان بطور منظم اهمیت دارد. به این ترتیب شما خواهید توانست  تعادل صحیحی بین  رژیم غذائی، فعالیت فیزیکی و داروهای خود ایجاد کنید.

در عارضه هیپرگلیسمی چه زمانی نیاز به مراقبت های فوری پزشکی هست؟
اگر شما همراه با هیپرگلیسمی هر کدام از علائم زیر را تجربه کردید، باید به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید:
– احساس مریضی
– شکم یا معده درد
– تنفس سریع
– نشانه های کم آبی بدن مانند سردرد، پوست خشک و ضعیف و ضربان قلب سریع
– مشکلات خواب
این علائم می توانند نشانه ای از ابتلا به کتواسیدوز دیابتی یا سندرم هیپراسمولار باشند.

پیشگیری از هیپرگلیسمی
– برای پیشگیری از هیپرگلیسمی برنامه رژیم غذائی را بطور دقیق اجرا کنید. وعده های غذائی را همانطور که از قبل برای شما برنامه ریزی شده است رعایت کنید. هیچوقت خوردن صبحانه را به امید آنکه در ناهار جبران خواهید کرد به تاخیر نیندازید. به یاد داشته باشید بدن شما موقعی انسولین را بهتر مصرف می کند که در هر وعده، غذای کمتری مصرف کنید ولی تعداد وعده ها را افزایش دهید.

– برای پیشگیری از هیپرگلیسمی برنامه فعالیت بدنی روزمره خود را بطور مرتب انجام دهید و تمام احتیاطات لازم را حین ورزش بکار ببندید. قند خون خود را قبل و بعد ورزش آنگونه که پزشک دستور داده اندازه گیری کنید.

– اگر دیابت شما از نوع یک است درباره اینکه آیا وقتی قند خونتان بالاتر از ۲۴۰ میلی گرم در دسی لیتر است ورزش کردن صلاح است یا نه با پزشک خود مشورت کنید.

– داروهای خود را آنگونه که توصیه شده، به مقدار مناسب و در زمان مناسب مصرف کنید. قند خون خود را بطور منظم اندازه گیری کنید. برنامه منظمی را که توسط پزشک تعیین شده اجرا کنید. نتایج آزمایشات قند خون توسط خودتان را یادداشت کنید و الگوی قند خون های بالا را ملاحظه کنید.
– اگر بیمار شده اید برنامه روز بیماری را بکار ببندید. برای پیدا کردن مهارت بیشتر در چگونگی کنترل مرض قند خود به فرا گررفتن آموزش های لازم ادامه دهید.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین