تماس با ما خانه
RSS

براساس گزارش ساینس الرت، دانشمندان معتقدند این ارگانیزم عامل آغاز فرایند پوسیدگی در زمین بوده‌است،‌فرایندی که محیط زمین را دچار تحول ساخته و زمینه ایجاد حیات پیچیده‌تر را فراهم ساخت. فرایند پوسیدگی در نگاه اول شاید چندان خوشایند به نظر نیاید، اما در پا‌گرفتن حیات روی سیاره زمین نقشی کلیدی به عهده داشته‌است. در حقیقت انسان حیات خود را مدیون این فرایند است و اکنون دانشمندان دانشگاه کمبریج معتقدند یکی از اولین ارگانیزم‌هایی که عامل آغاز این فرایند بوده‌اند را کشف کرده‌اند.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-03-06 16:24:40Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-03-06 16:24:40Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

به گفته دانشمندان در حدود نیم‌میلیارد سال پیش تورتوتوباس،‌ ارگانیزمی که شباهت زیادی به قارچ‌های مدرن دارد، مسیر خود را به سوی زمین هموار ساخت و فرایند پوسیدگی در مواد را آغاز کرد،‌ این روند منجر به تغییر ساختار خاک زمین شده و زمینه ایجاد شکل‌های پیچیده‌تری از حیات فراهم شد.

اگرچه گفتن این‌که این قارچ اولین ارگانیزم زنده روی زمین بوده کار دشواری است،‌اما دانشمندان اطمینان دارند این فسیل به یکی از اولین گونه‌های حیات زمینی تعلق دارد و قدیمی‌ترین فسیلی است که تاکنون کشف شده‌است.

به گفته مارتین اسمیت، یکی از دانشمندان کمبریج در این پروژه،‌ در دورانی که این ارگانیزم زندگی می‌کرده‌است، تقریبا کل حیات محدود به اقیانوس‌ها بوده‌است،‌ هیچ شکل حیاتی پیچیده‌تر از خزه و گلسنگ وجود نداشت. اما پیش از اینکه گیاهان و درخت‌های گل‌زا یا حیواناتی که به این گیاهان وابسته‌اند متولد شوند،‌ باید فرایند پوسیدگی و شکل‌گیری خاک انجام می‌گرفت.

این کشف زمانی رخ داده‌است که اسمیت درحال مطالعه روی تعدادی از ریزفسیل‌های به دست آمده از سوئد و اسکاتلند بود. این فسیل‌های کوچک که از تار موی انسان نیز کوچکترند،‌ در اصل در دهه ۱۹۸۰ شناسایی شدند، اما دانشمندان تاکنون براین باور بودند این فسیل‌ها تکه‌هایی از ارگانیزم‌های دیگر هستند.

پس از بررسی‌های بیشتر اسمیت دریافت این فسیل‌ها درواقع یک تک ارگانیزم هستند. دانشمندان براین باورند قارچ‌هایی مانند تورتوتوباس در دوران پالئوزوئیک و در حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش از جهان اقیانوس‌ها ظهور کرده‌است و در آن دوران از باکتری‌ها و خزه‌ها تغذیه می‌کرده‌اند. با این‌کار به خاک نیترات می‌افزوده‌اند تا زمینه ایجاد ریشه برای رشد گیاهان فراهم شود.این گیاهان سپس زمینه پا گرفتن دیگر گونه‌های حیات را فراهم آورده‌اند و به تدریج گونه‌هایی پیچیده‌تر مانند انسان نیز در زمین ظهور کرده‌اند.

اخبار علمی – همشهری

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین