تماس با ما خانه
RSS

دورترین اجرامی که بتوانید با تلسکوپ مشاهده کنید در حقیقت قدیمی ترین نیز خواهد بود، البته اگر یک ستاره شناس باشید و تلسکوپتان هابل باشد.

  ۳ (۱)

دورترین اجرامی که بتوانید با تلسکوپ مشاهده کنید در حقیقت قدیمی ترین نیز خواهد بود

در حالی که سرعت نور سریعترین چیز شناخته شده در عالم است، با این وجود برای حرکتش مدت زمانی طول می کشد. وقتی برای لحظه ای به خورشید نگاه کنیم در حقیقت آنچه می بینیم مربوط به هشت دقیقه قبل ستاره ی ما است، چون هشت دقیقه طول می کشد تا پرتوهای نور با سرعت سیصد هزار کیلومتر بر ثانیه حرکت کرده و به چشمان ما برسند. این مسئله در مورد کهکشانها، ستارگان و سیاره های دوردست نیز صدق می کند.

اگر یک ستاره در فاصله بیست سال نوری از ما باشد ما درخشش بیست سال قبلش را می بینیم. نگاه به کهکشانی که صد میلیون سال نوری از ما فاصله دارد به معنی نگاه به نور آن کهکشان در همان لحظه نیست، بلکه مربوط به زمانی است که دایناسورها روی زمین بودند. بنابراین دورترین شی دیده شده در جهان لزوما همان قدیمی ترین است. سن کیهان حدود ۱۳٫۸ میلیارد است. فکر می کنید قدیمی ترین شی دیده شده چیست؟ صد میلیون سال؟ یک میلیارد سال؟ یا سیزده میلیارد سال، باعث می شود که برای تکنولوژی تلسکوپ هابل کلاهتان را بردارید!

این تصویر، فرا ژرف تلسکوپ هابل، نمونه‌ ای از قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی است که بشر تاکنون دیده

تلسکوپ فضایی هابل قادر است تا با دقت کهکشان هایی را در فاصله ی ۱۳ میلیارد سال نوری از ما بیابد که برخی فقط حدود ۴۰۰ میلیون سال بعد از بیگ بنگ، متولد شده اند. هابل برای گرفتن عکس فرا ژرف از کیهان با ابزار مادون قرمزش برای ۱۰۰ ساعت فقط به یک نقطه ی کوچک از آسمان خیره شد تا بتواند دورترین اجرام کیهان را شناسایی کند.

نتایج اولیه ی مشاهدات تلسکوپ هابل هنوز بسیار شگفت انگیز است. بعد از پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در سال ۲۰۱۸ به مدار مشاهدات عمیق تری از کیهان می تواند صورت گیرد. تلسکوپ فضایی جیمز وب قابلیت مادون قرمزی با دقتی حتی بیشتر از هابل دارد و می تواند تصاویر دقیقی به محققان ارائه کند. تلسکوپ فضایی جیمز وب می تواند،  منابع نوری که فقط ۲۰۰ میلیون سال بعد از بیگ بنگ شکل گرفته اند را شناسایی کند.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین