تماس با ما خانه
RSS

نیل فینگلتون، بلند‌ قدترین مرد انگلیسی یکشنبه‌ی گذشته (۲۵ فوریه ۲۰۱۷) در سن ۳۶ سالگی درگذشت. این بازیگر ۲٫۱۴ متری که پیش از بازی در سریال تاج و تخت در آمریکا بسکتبالیست بوده است در فیلم های دکتر هو، مردان ایکس، صعود ژوپیتر و عصر اولتران به ایفای نقش پرداخته بود. دلیل مرگ هنوز تایید نشده اما فینگلتون اولین فرد غول پیکری نیست که در جوانی درگذشته است.

 

ترشح زیاد هورمون رشد پس از دوران کودکی موجب بیماری آکرومگالی می‌شود

آندره د جاینت ۲ متری نیز که کشتی گیر و بازیگر بود در اثر نارسایی قلبی در سن ۴۶ سالگی درگذشت. متیو مک گروری بازیگر مشهور هفت فوتی که در فیلم ماهی بزرگ ایفای نقش کرده بود در سن ۳۲ سالگی در اثر نارسایی قلبی درگذشت. رابرت مدلوی ۲٫۴۳ متری که بلندقدترین مرد تا به امروز در ۲۲ سالگی و زنگ جینلیان بلندقدترین زن تا به امروز در ۱۷ سالگی مرده‌اند. با مرور سریع لیست بلندقدترین انسان‌ها متوجه خواهید شد که تعداد کمی از آنها به سن ۵۰ سالگی  رسیده‌اند. اما چرا؟

دلایل مشخصی برای بلند شدن غیرعادی قد وجود دارد و همین دلایل می‌تواند در مرگ زودرس این افراد موثر باشد. وجود تومور در غده‌ی هیپوفیز که تولید‌کننده‌ی هورمون رشد است در دروان کودکی منجر به ترشح زیاد هورمون رشد و منجر به غول پیکری شود در حالی که ترشح زیاد هورمون رشد پس از دوران کودکی موجب بیماری آکرومگالی می‌شود. وزن اضافی و هورمون رشد زیاد می‌تواند عوارضی بر روی قلب داشته باشد. پروفسور الکساندر ورتمیر از دانشگاه ایندیانا می‌گوید: «نارسایی قلبی شایع ترین علت مرگ در این بیماران است. قلب این افراد باید بیشتر کشیده شود تا خون بدن غول‌پیکر آنها را تامین کند.»

بر اساس مقاله‌ای در مورد هورمون رشد و بیماری های مرتبط با آن، هورمون اضافی باعث ضخیم شدن قلب می‌شود در حالی که محفظه‌های پمپاژ خون به همان اندازه‌ی قبل باقی می‌مانند. هورمون رشد می‌تواند سبب اختلال در عملکرد عادی انسولین بدن شود و بسیاری از افرادی که هورمون رشد زیاد ترشح می‌کنند دچار دیابت می‌باشند. بر اساس مطالعات انجام شده درمان اختلال هورمون رشد با برداشتن یا کوچک کردن تومور غده‌ی هیپوفیز از طریق جراحی، دارو و یا پرتو درمانی که روشی کم ریسک است و ۵۰ درصد اوقات جواب می‌دهد، انجام پذیر است.

قد بلندی به تنهایی نمی‌تواند سبب مرگ زودرس شود

انسان های که قدشان بلندتر از حالت معمول است نباید نگران این یافته ها باشند. قد بلندی به تنهایی نمی‌تواند سبب مرگ زودرس شود. در واقع نتایج حاصل از مطالعه‌ای شامل ۱۵ هزار مرد حاکی از آن است که انسان‌‌های قد بلند کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند. مطالعات دیگر نتایج مشابهی داشته‌اند. اما این مطالعات داده‌هایشان را به روش‌های متفاوتی دسته بندی می‌کنند. در مطالعه‌ی اول مردان بلند افرادی با قد بیش از ۱٫۷۵ متر در نظر گرفته شدند و بسیاری مشخصه‌های که موجب غول‌پیکری می‌شود را تشخیص نمی‌دهند. “ورتمیر” توضیح داد که میان بلندقدتر بودن از میزان متوسط با قد بسیار بلندی که سبب ناهنجاری می‌شود تفاوت وجود دارد.

بیماری های دیگری مرتبط با قد وجود دارد همچون سندرم مارفان که باعث بروز مشکلاتی در بافت همبندی و کلاژن موجود در این بافت‌ها می‌شود. از آنجایی که سندرم مارفان همچون آکرومگالی سبب تغییراتی در ظاهر و شکل بدن می‌‌شود به راحتی قابل تشخیص است. مرگ به دلیل پارگی رگ های خونی در افراد با این بیماری بسیار شایع است.

شواهدی مبنی بر ابتلای فینگلتون به آکرومگالی همچون آندره د جاینت یا مک گروری در دسترس نیست اما ورتمیر حدس می‌زند که با قدی این چنین بلند، احتمالا ترشح زیاد هورمون رشد رخ داده است. همین امروز به دوست بلند قدتان زنگ بزنید و بگوئید دوستش دارید. نیک کوپر از دوستان نزدیک فینگلتون گفته است که او از بیماری آکرومگالی رنج نمی برده است و بنابراین نتیجه گیری های ورتمیر درست نیست.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین