تماس با ما خانه
RSS

چرا هدفمند بودن مهم است؟
مهارت خود مختاری نقش زیادی در موفقیت دارد. خود مختاری یعنی آنکه فرد بتواند برای زندگی خودش تصمیم گیری کند و رفتارش را در جهت عملی کردن تصمیمات خود مدیریت کند.

یکی از دلایل اهمیت هدفمند بودن آن است که خود-مختاری را در افراد تقویت می‌کند. می‌پرسید چگونه؟ به این شکل که به شما کمک می‌کند تا بین انتخاب‌های شخصی خود و نتایج نهایی آن ارتباط برقرار کنید و موجب تسهیل فرایند تصمیم گیری و مدیریت رفتار در شما می‌شود. تمام این ماجرا در کودکان هم رخ می‌دهد . به همین دلیل مهم است که کودکانتان را در هدف گذاری برای سال تحصیلی جدید مشارکت بدهید.

اهداف من، انتظارات دیگران
انتظارات تحصیلی که شما یا مدرسه از کودکتان دارید با اهدافی که خود او برای یادگیری‌اش تعیین می‌کند یک فرق مهم وجود دارد و آن این است که بچه‌ها به اهدافی که خودشان برای سال تحصیلی جدید انتخاب می‌کنند، بیشتر پای‌بند می‌مانند و در نتیجه بیشتر احساس موفقیت را تجربه خواهند کرد.

چگونه به هدفمند شدن فرزندتان کمک کنید؟
بچه‌ها برای هدفمند شدن نیاز دارند که والدینشان آنها را به آن سمت هدایت کنند. برای سوق دادن کودکتان به این سمت، چند توصیه برای شما داریم:

– به کودکتان حق انتخاب بدهید.
انگیزه پیشرفت در بچه‌هایی که خودشان اهداف سال تحصیلی جدیدشان را مشخص می‌کنند بیشتر از بچه‌هایی است که والدینشان سعی می‌کنند تا اهداف خود را به آنها تلقین کنند. به یاد داشته باشید که احساس فرزندتان از پیشرفت به سوی اهدافی که خودش تعیین کرده مهم‌تر از چیستی اهداف او است. اطمینان داشته باشید که تجربه انتخاب هدف یادگیری و پیشرفت به سمت آن یک تجربه بسیار ارزشمند برای فرزند شما خواهد بود.

– نپرسیدن را عیب بدانید.
سر راست‌ترین راه آن است که باب بحث را با سؤال کردن از فرزندتان درباره اینکه دوست دارد در سال تحصیلی جدید چه کارهایی انجام بدهد یا چه چیزهایی یاد بگیرد باز کنید.

– دست به نقد نباشید.
شما پیشنهاداتی برای فرزندتان دارید که فکر می‌کنید بهتر از چیزهایی است که او خودش مطرح می‌‌کند. اما لطفاً قبل از اینکه پیشنهاداتتان را به او بگویید، مدتی دندان سر جگر بگذارید و کمی به خودتان مهلت بدهید تا حرف‌های او خوب در ذهنتان بالا و پایین بشود. ممکن است در این مدت متوجه بشوید که اهدافی که فرزندتان مطرح کرده، متناسب‌تر و بالاتر از چیزی است که شما تصورش را می‌کردید!

– به او کمک کنید برنامه بریزد.
وقتی فرزندتان هدف خود در سال تحصیلی جدید را انتخاب کرد، به او کمک کنید تا برای دستیابی به آن برنامه ریزی کند. برای مثال به او کمک کنید تا هدفش را تعریف کند، برای هدفش بازه زمانی مشخص کند و فهرستی از گام‌های ضروری برای رسیدن به آن هدف را تهیه کند. همچنین درباره اینکه چطور می‌تواند بفهمد که به هدفش رسیده یا نه با او صحبت کنید.

– تکلیف جایزه و تشویق چه می‌شود؟
رصد کردن خوب است و جداً توصیه می‌شود که پیشرفت فرزندتان را رصد کنید، چون توجه شما حس موفقیت و احساس خود مختاری را در او تقویت می‌کند. وقتی هم که به هدف مورد نظرش رسید، برای او جشن کوچکی را ترتیب بدهید. اما به فرزندتان جایزه ندهید. جایزه دادن کودک شما را از تجربه لذت پیشرفت به سمت اهدافی که خودش تعیین کرده است محروم می‌کند. بنابراین اجازه بدهید احساس حرکت و دستیابی به خواسته شخصی، جایزه کودکتان باشد.

منبع: ninisite.com

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین