تماس با ما خانه
RSS
دانشمندان متوجه شده اند که نور شمالگان یا همان شفق قطبی معروف به تدریج به سمت جنوب در حرکت است.
۹۴-۰۹-۸۳

همواره درباره این موضوع که میدان مغناطیسی زمین در حال جابجایی است یا نه مباحث زیادی میان دانشمندان وجود داشته است. این مسأله به واسطه جابجا شدن تدریجی نورشمالگان به سمت جنوب زمین مطرح شده است. به بیان دیگر باید گفت این پدیده طبیعی حیرت انگیز که همواره در قطب شمال زمین دیده می شود در آینده در جایی واقع در جنوب آمریکا مشاهده خواهد شد.

دانشمندان عامل اصلی بروز این تغییرات را که طی آن ذرات باردار خورشیدی به جای آنکه در قطب شمال وارد میدان مغناطیسی زمین شوند در جایی دیگر به سیاره مادر خواهند رسید در این می دانند که میدان مغناطیسی زمین نیز علائمی از ضعیف شدن را نشان می دهد.

بر اساس گزارشی که در نشریه پیشرفتهای آکادمی ملی علوم آمریکا توسط دکتر دنیس کنت از دانشگاه کلمبیا منتشر شده، طی ۲۰۰ سال گذشته میدان مغناطیسی زمین ۱۰ درصد ضعیف شده است.

از آن گذشته همچنان که قدرت میدان مغناطیسی زمین افت می کند، شفق قطبی یا نور شمالگان بیشتر به سمت جنوب متمایل می شود.

این دانشمند توضیح می دهد درصورتیکه میدان مغناطیسی زمین قدرتمند باشد مشاهده شفق قطبی تنها در عرضهای جغرافیایی بالاتر امکانپذیر خواهد شد.

در نتیجه به گفته دکتر کنت، همزمان که قدرت میدان مغناطیسی زمین کمتر از قبل می شود، این پدیده دیدنی که در نتیجه برخورد ذرات خورشیدی به میدان مغناطیسی زمین روی می دهد به عرضهای جغرافیایی پایین تر نقل مکان می کند.

اکنون دانشمندان این نکته را هم مطرح می کنند که آیا ممکن است جای قطبهای زمین نیز با یکدیگر عوض شود؟

البته عوض شدن جای قطبهای زمین پدیده ای طبیعی است که طی یکصد میلیون سال گذشته برای صدها بار روی داده است. آخرین مورد نیز در ۷۸۰ هزار سال پیش روی داده است.

بدین ترتیب میدان مغناطیسی زمین ناپایدار شده و سیاره مادر نسبت به پرتوهای کیهانی آسیب پذیر می شود.

با این حال دکتر کنت این اطمینان خاطر را می دهد که خبری از تعویض قطبهای زمین نیست. او می گوید: اگرچه میدان مغناطیسی زمین به تدریج ضعیفتر می شود اما همچنان بسیار قدرتمند باقی می ماند.

اخبار علمی – مهر

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین