تماس با ما خانه
RSS

تیروئید یکی از مهم‌ترین بخش های بدن انسان است که البته کمتر مورد توجه قرار می گیرد. این غده کوچک پروانه ای شکل در گردن قرار دارد و یک نیروگاه واقعی برای تمام بدن است. هر سلول بدن دارای گیرنده ای برای هورمون تیروئید است که همانند سوخت در باک بنزین خودرو عمل می کند و شما به جریان پایدار آن برای تامین سوخت مورد نیاز هر سلول نیاز دارید.

هنگامی که غده تیروئید عملکرد مطلوب خود را ارائه می کند، انسان احساسی فوق العاده دارد. اما زمانی که اختلالی در عملکرد آن وجود داشته باشد، آن احساس سر زندگی، انرژی و خوش بینی به طور کامل از بین می رود. سلول ها بدون مقدار درست از هورمون تیروئید قادر به بازتولید مناسب نیستند و اندام های بدن انسان نیز نمی توانند به طور موثر کار کنند.

هر سلول بدن به مقدار درست از هورمون تیروئید نیاز دارد. مقدار بیش از اندازه کم آن موجب افت سوخت و ساز می شود، که به نام کم کاری تیروئید شناخته می شود. در این شرایط احساس سرما، افسردگی، بی حوصلگی و یبوست در انسان شکل می گیرد و با مغز مه آلود مواجه خواهید شد. کم کاری تیروئید باعث می شود تا به راحتی وزن اضافه کنید و تاثیر منفی روی هورمون های جنسی دارد.

مقدار بیش از اندازه زیاد هورمون تیروئید، آهنگ سوخت و ساز را بسیار سریع می سازد و به نام پرکاری تیروئید شناخته می شود. در این شرایط فرد دچار پریشانی، اضطراب، و تکرر اجابت مزاج می شود. پرکاری تیروئید کاهش وزن را به همراه دارد، حتی در شرایطی که به طور مرتب غذا می خورید. همچنین، در این شرایط عضلات ضعیف می شوند و فرد دچار لرزش دست می شود.

برخی مواد مغذی از اهمیت ویژه ای برای بیماران مبتلا به تیروئید برخوردار هستند. در ادامه با برخی از این مواد مغذی کلیدی بیشتر آشنا می شویم.

ویتامین D

سطوح پایین ویتامین D با بیماری های خودایمنی تیروئید پیوند خورده است. در شرایطی که بیشتر ما می توانیم با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه توانایی بدن در تولید این ویتامین را تقویت کنیم، بسیاری از مردم نیز از مزایای مصرف مکمل ویتامین D بهره‌مند می شوند.

ید

ید برای تولید هورمون تیروئید از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ید توسط بدن به عنوان یک ماده خام برای تولید هورمون تیروئید استفاده می شود. از این رو، کمبود ید می تواند عملکرد تیروئید را مختل سازد، زیرا بدن به اندازه کافی مواد خام برای تولید هورمون تیروئید در اختیار ندارد. این در شرایطی است که میزان بیش از اندازه زیاد ید نیز می تواند مشکل آفرین باشد و به گواتر یا بزرگ شدن تیروئید منجر شود و به طور بالقوه زمینه ساز شعله‌ور شدن و وخیم‌تر شدن بیماری خودایمنی تیروئید شود.

سطوح پایین روی می تواند زمینه ساز کم کاری تیروئید شود

سلنیم

سطوح پایین ماده معدنی سلنیم با خطر افزایش یافته ابتلا به بیماری تیروئید، تبدیل بی اثر T4 به T3، و خطر افزایش یافته بیماری های خودایمنی تیروئید پیوند خورده است.

آجیل برزیلی یکی از بهترین منابع برای تامین سلنیم است، اما به طور معمول دریافت سلنیم به اندازه کافی دشوار است و ممکن است به مصرف مکمل نیاز باشد. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که مقدار بیش از حد زیاد سلنیم می تواند سمی باشد. کارشناسان توصیه می کنند بیش از ۴۰۰ میکروگرم سلنیم در روز مصرف نشود. پیش از مصرف مکمل با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

روی

روی یکی از مواد معدنی مورد نیاز برای تولید و پردازش هورمون تیروئید است. سطوح پایین روی می تواند زمینه ساز کم کاری تیروئید شود. با افزودن مواد غذایی حاوی روی به رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها می توانید نیاز روزانه خود به این ماده معدنی را تامین کنید.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها غذاها و مکمل هایی سرشار از باکتری های خوب هستند که به حفظ تعادل جمعیت باکتریایی روده کمک می کنند. پروبیوتیک های درست می توانند به تقویت سیستم ایمنی، بهبود گوارش، مبارزه با اسهال و یبوست، و مقابله با عفونت ها کمک کنند.

فریتین

فریتین شاخص پیش ماده ذخیره شده برای آهن بدن شما است. سطوح فریتین باید مناسب باشند تا سلول ها توانایی جذب و پردازش درست هورمون تیروئید را داشته باشند. برای جبران سطوح پایین، باید مواد غذایی حاوی آهن را به رژیم غذایی خود اضافه کرده یا از مکمل ها استفاده کنید.

منبع:asriran.com

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین