تماس با ما خانه
RSS

قابلمه وسیله اصلی پخت و پز است و هنگامی که خانمها برای خرید می روند با اتواع و اقسام آن روبرو می شوند. با ما همراه شود تا بدانید کدام قابلمه برای پخت و پز مناسب تر است.

کدام قابلمه برای پخت و پز مناسب تر است؟

خانم‌های خانه‌دار بهتر می‌دانند، نوبت به خرید قابلمه و تابه که می‌رسد، فروشنده ها انواع و اقسام ظروف از جنس‌های مختلف را جلوی چشم مان قرار می دهند. این‌ که کدام ظرف را بخریم تا هم سالم بمانیم و هم غذاهایمان به بهترین نحو پخته شود، تصمیمی بسیار سخت اما شدنی است.

قابلمه های تفلون در مقایسه با قابلمه های استیل، آلومینیمی و… انتخاب مطمئنی محسوب نمی‌شود چرا که  معمولا در تهیه ظروف تفلون از کادمیم استفاده می‌شود که از فلزات سنگین است. این ماده به مرور وارد غذا می‌شود و احتمال سرطان، کوتاهی قد و ضایعات پوستی را افزایش می‌دهد.

 قابلمه های چدن عمر بالایی دارد. این ظروف برای پخت طولانی‌ با دمای متوسط تا بالا مناسب است و اگر فاقد آلومینیم باشد، گزینه مناسبی برای پخت و پز محسوب می‌شود. این نوع قابلمه به طور یکسان حرارت را پخش می‌کند و به دلیل مقاومت در برابر دمای بالا برای سرخ کردن، پختن یا حتی در فر قرار دادن بسیار مناسب است.

 قابلمه های استیل از همه قابلمه های دیگر بهداشتی تر است چرا که زنگ نمی زند و هیچ‌ گونه واکنشی به مواد غذایی  نشان نمی‌دهد اما یک مشکل اساسی دارد؛ این که حرارت را مستقیم انتقال می‌دهد؛ یعنی وقتی یک قابلمه استیل روی حرارت قرار می گیرد، غذا سریع در آن می‌سوزد. قابلمه های استیل بیشتر برای پخت انواع خورش و غذاهای آبدار مناسب است.

 قابلمه های سرامیکی جدیدترین، پیشرفته ترین و بهترین نوع ظروف آشپزخانه است که تا زمانی‌ که کاملا سالم و بدون خراشیدگی و ساییدگی باشد، می توان با خیال راحت و بدون هیچ نگرانی از آن استفاده کرد.

 قابلمه های آلومینیمی برای سلامت انسان ضرر دارد. نگه داری مواد غذایی ترش اسیدی یا شور در ظروف آلومینیمی یا  طبخ غذا در این ظروف موجب خروج آلومینیم از ظرف و ورود آن به غذا می‌شود. یبوست، اختلالات گوارشی، پوکی استخوان و آلزایمر از مهم‌ترین عوارض ناشی از مصرف آلومینیم است.

 قابلمه های مسی حرارت را به خوبی و به طور یکسان پخش می کند و معمولا از آن ها برای تهیه مربا استفاده می‌شود.

 قابلمه های لعابی بیشتر برای طبخ غذاهای آبدار به کار می رود و نمی توان داخل آن ها برنج پخت. این قابلمه ها برای نگه داری انواع مواد غذایی (البته به جز مواد اسیدی) در یخچال مناسب است.

منبع : مجله سیب سبز – seemorgh.com

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین