تماس با ما خانه
RSS

در این مطلب آموزشی به شما روش اصولی تمیز کردن قطعات سیستم مانند CD-Drive، هارد دیسک و مانیتور را آموزش می دهیم.
برای تمیز کردن داخل CD-Drive توصیه می کنم از ابزار مخصوص این کار استفاده کنید که در مغازه های کامپیوتری بفروش می رسد. کیتهای مخصوص تمیزکردن CD-DRIVE را تهیه و مصرف کنید.

co3445

اگر تجربه بیشتری با کامپیوتر و امور فنی آن دارید می توانید این درایو را باز کرده و با گوش پاک کن آغشته به الکل سفید داخل آنرا تمیز کنید اما برای افراد کم تجربه این عمل به هیچ عنوان توصیه نمیشود برای تمیز کردن CD می توانید از پارچه نرم آغشته به آب استفاده کنید و سطح زیر آنرا بصورت دورانی از مرکز بسمت خارج تمیز کنید. اگر آلودگی بخصوصی در سی دی دیده می شود که با آب تمیز نمی شود می توانید برای آن قسمت از کمی الکل سفید استفاده کنید.

 

تمیز کردن هارددیسک
عملا تمیز کردن فیزیکی ندارد زیرا تکنولوژی آن بسیار بالاست و نباید آنرا باز کرد. تمیز کردن آن در واقع عمل دیفراگ است که از طریق برنامه انجام می شود. قبلا در آموزش برخی نرم افزارها به آن پرداخته ایم.
هـارد درایوها نـسـبت به درجـه حـرارت درون كـیس بـسیار حساسند. تـمیز كردن درون كیـس یـقیناً هارد درایو را خـنك نگاه خواهد داشت. برای این كار شما باید یكی از پانل‌های پهلوی كیس را باز كرده و بیرون آورید و گرد و خاك را با یك پارچه خشك پاك كنید.

 

در اغلب كیس ها تعدادی پیچ در قسمت پشت كیس وجود دارد. این پیچ ها ر ا باز كنید تا به راحتی صفحه پهلویی كیس را بیرون آورید قبل از ایـنكه شـروع به پاك كـردن گـرد و غـبار روی قطعات كامپیوتر خود كنید، یك قطعه فلزی را لمس كنید تا از الكتریسیته ساكن در امان بمانید. این كار راحت‌ تر از آن است كه هارد درایو یا مادربرد كامپیوتر شما بسوزد و ناچار به تعویض آنها شوید. پس از اینكه این كار را انجام دادید، به آرامی با پارچه‌ای خشك، گرد و غبار روی هارددرایو خود را پاك كنید؛ هـمچنین هـارد درایوهای بیـرونی (external) نیـاز به مـقداری مراقبت ویژه دارند.
این درایوها هم مانند درایوهای داخلی بیش از اندازه داغ می‌شوند به ویژه وقتی كه كتاب ‌هایتان را در اطراف این درایوهای بیرونی بچینید و یا كاغذ یا موارد دیگری از این قبیل را در پیرامون آنها قرار دهید.
برای اینكه یك درایو بیرونی سرد شود، بایستی هوا به خوبی در آن جریان داشته باشد و در صورتی كه شما فضای اطراف درایو را محصور كنید، این كار صورت نخواهد گرفت. همچنین هارددرایو بیرونی خود را با استفاده از اسپری هوای فشرده پاك كنید تا گرد و غباری كه بر روی آن نشسته است و سبب افزایش درجه حرارت آن می‌شود را پاك كنید.

 

صفحه کليد
يکي از اين راه‌ها تميز کردن صفحه کليد با دستمال آغشته به الکل است. راه ديگر، تميز کردن صفحه کلید با دستگاه فشار هواست.

 

مانیتور
برای تمیز کردن شیشه مانیتور می توانید از تمیزکننده شیشه معمولی که در خانه استفاده می کنید کمک بگیرید. فقط باید مطمئن شوید که مانیتور حتما خاموش باشد و آنرا از برق بکشید. این مایع تمیزکننده را ابتدا به یک پارچه بدون پرز اسپری کنید و پارچه را بروی شیشه بکشید. با جاروبرقی تمام راههای عبوری هوا را بخوبی تمیز کنید.

 

توصیه اکید می کنم از قرار دادن هر نوع کاغذ و کتاب برروی مانیتور مخصوصا بخشهای تهویه مانیتور هنگام کار بشدت اجتناب کنید که نه تنها می تواند باعث خرابی مانیتور شود بلکه احتمال آتش گرفتن آنرا افزایش می دهد. بدنه مانیتور را میتوانید با پارچه آغشته به آب و مایع ظرفشویی بخوبی تمیز کنید اما اگر مانیتورتان LCD است روش کار اندکی فرق می کند.

 

این مانیتورها از شیشه ساخته نشده اند لذا هیچوقت هیچ مایعی را مستقیما بروی آن اسپری نکنید و از دستمال کاغذی از هر نوع برای تمیز کردن آن استفاده نکنید که باعث خش افتادن بروی صفحه آن می شود. اگر میخواهید صفحه مانیتور LCD را تمیز کنید پیشنهاد می کنم از یک پارچه کتان نرم خشک استفاده کنید. اگر صفحه مانیتور بخوبی تمیز نشد میتوانید کمی الکل به پارچه بزنید و صفحه مانیتور را با آن تمیز کنید.
منبع:yjc.ir

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین