تماس با ما خانه
RSS

هرچقدر هم که باهوش باشید عادت های ناسالم در زندگی می تواند به مغزتان آسیب بزند ، پس مراقب خودتان باشید و حواستان بیشتر به مغزتان باشد …

ra4-4491

حتی اگر به سادگی قادر به تکمیل جدول کلمات متقاطع باشید و مرتباً دوستانتان را در بازی کلمات شکست ‌دهید، ممکن است عادات روزانه دیگری داشته باشید که به ذهن شما لطمه بزند، تخریب نرون‌های عصبی ارزشمند با راه‌های عجیب! 6 موضوعی که به گفته کارشناسان برجسته می‌تواند به قوه‌ی درک شما آسیب برساند، عبارتند از:

1. بیش از حد نگران هستید
ناراحتی در مورد مسائل مالی، نگرانی در مورد پروژه‌های زیاد کاری و تلاش برای حفظ ظاهر زندگی اجتماعی، می‌تواند موجب ترشح ترکیبی از هورمون‌های استرسی گردد. دکتر برندن کلی، متخصص مغز و اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو در کولومبوس اوهایو می‌گوید: “استرس‌ بیش ازحد نه تنها عملکرد مغز را تضعیف می‌کند‌ بلکه با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است. “تصور می‌شود که تغییرات هورمونی مرتبط با استرس پشت این رابطه پنهان باشد. ( این تمرین های یوگا و مدیتیشن را برای آرام شدنِ سریع امتحان کنید.)

2. شلوار جینتان کوچک شده
به گفته کلی، به نظر می‌رسد به انگیزه بیشتری برای لاغر ماندن نیاز دارید، تحقیقات نشان داده است که مرض چاقی در سنین میانسالی موجب عملکرد شناختی ضعیف‌تر و بعدها افزایش خطر ابتلا به زوال عقل شود. نتایج مطالعه‌‌ی منتشر شده در مجله‌ی امریکایی علم امراض مسری، حاکی از ارتباط بین چاقی و توانایی فکری پایین در نوجوانی و بزرگسالی می‌باشد. کلی می‌گوید: “به‌هرحال، مرض چاقی مشکل پزشکی پیچید‌ه‌ای است.” به‌گفته‌ی او، رها شدن از آن ساده نیست، خواه این چاقی از عواقب برخی مشکلات پزشکی و خواه ناشی از خود مرض چاقی باشد.

 

استرس‌ علاوه بر تضعیف مغز با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر هم مرتبط است

 

3. زندگی شیرینی دارید
دکتر آلن توفیق، پزشک طب خواب و متخصص مغز و اعصاب وابسته به مرکز پزشکی کورنر ویل، بیمارستان پروتستان نیویورک، می‌گوید: قند نه تنها چند سانت به دور کمرتان اضافه می‌کند، بلکه مصرف بیش از حد آن می‌تواند روی سلول‌های مغزتان تاثیر بگذارد. توفیق اشاره دارد که، “دیابت خطر ابتلا به زوال عقل را تشدید می‌کند.” طبق مطالعه‌ی انجام شده بر‌ روی حیوانات در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، ممکن است اثر منفی قند روی مغز به ‌علت افزایش التهابات باشد. کشفیات حاکی از آن است که رژیم‌های غذایی مملو از قند روی عملکرد سلول‌های مغزی و توانایی شناختی تاثیر منفی دارد.

4. شما استاد انجامِ کارهای همزمان هستید
نوشتن ایمیل درحالی که با همکارتان بحث می‌کنید و خوردن ناهار در همین حین، آشنا به‌نظر می‌رسد؟ توفیق می‌گوید، این نوع کارهای همزمان می‌تواند فعالیت‌های پردازشی مغز شما را محدود کند .”مسولیت اصلیِ لًب‌ پیشانی، تمرکز کردن است اما توان پردازشی آن محدود است.” چنانچه سعی کنید از مغزتان بیش از توان منطقی‌اش کار بکشید، ممکن است عملکرد مغزتان هر از گاهی متوقف شود، حالتی مشابه به هنگ کردن کامپیوتر هنگامیکه تلاش می‌کنید چندین برنامه را همزمان باز کنید.
بیشتر: به همین دلیل در حین کار فقط حواس خود را معطوف یک کار نمائید، و در دیگر مواقع متفکر باشید .
 
5. با دوستی که سیگاریست وقت می‌گذرانید
به گفته‌ی توفیق، حتی اگر سیگار نمی‌کشید، استنشاق بوی سیگارِ دیگران، مغز را در معرض ترکیبی از مواد سمی قرار می‌دهد. “قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود سیگار میزان مونواکسیدکربن بدن را افزایش می‌دهد که جایگزین اکسیژن حیاتی مورد نیاز مغز و بدن می‌گردد.” در صورت آسیبِ رگ‌های خونی و نرون‌ها، توانایی سلول‌های مغزی برای برقراری ارتباط صحیح و حفظ اطلاعات به شکل درست مختل می‌شود.

6. همیشه در حال پروازید
طبق تحقیقی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، تاخیر زیاد هواپیما در یک برنامه شلوغ مسافرتی می‌تواند روی یادگیری و حافظه تا یک ماه بعد از اینکه به خانه بازگشتید تاثیر بگذارد. دکتر الیزابت لومباردو، روانشناس و نویسنده کتاب ‘بهتر از عالی’: 7 استراتژی برای درهم شکستن انتقاد‌های درونیتان و خلق زندگی‌ای که دوست دارید، ارائه می‌دهد: مسافرت به مناطق مختلف، ریتم شبانه‌روزی طبیعی بدن شما را دچار اختلال می‌سازد. ” علاوه بر اختلالات خواب، اختلالات غذا خوردن و تنظیمات هورمونی( همه آنچه که می‌تواند روی حافظه و یادگیری تاثیر بگذارد)، به عنوان منبع قابل‌توجهی از استرس در بدن عمل می‌کند.”

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین