تماس با ما خانه
RSS

یک یخچال شلوغ زمانی که می خواهیم غذایی درست کنیم، کار پیدا کردن مواد داخل آن را برایمان سخت تر می کند، چه بسا رد پای پسماند غذاها و یا چند نوع غذا و میوه فاسد شده هم در آن دیده بشود. مرتب کردن یخچال، یکی از راه های داشتن آشپزخانه ای تمیز و مرتب است.

 hou10991

 

هنگام تمیز کردن یخچال هر چیز تاریخ مصرف گذشته و یا فاسد شده را دور بریزید.یخچال خود را تمیز کنید. هر چیز تاریخ مصرف گذشته و یا فاسد شده را دور بریزید. سپس داخل یخچال و دور آن را تمیز کنید تا فضای داخل و بیرون آن تمیز شود.

  مواد غذایی درون یخچال را دسته بندی کنید

مواد غذایی را دسته بندی کنید. بسته به آشپزخانه و وسایل تان، ممکن است دسته بندی های مختلفی داشته باشید، اما این دسته بندی کلی را در نظر داشته باشید:

میوه ها: رطوبت کمتری نسبت به سبزیجات می خواهند و البته بعضی میوه ها را نمی توان به خوبی داخل یخچال نگه داشت، مثل موز.

سبزیجات: معمولا در کشوهای دردار نگه داشته می شوند، چرا که نیاز به رطوبت دارند. در مورد قارچ اینطور نیست، چرا که رطوبت زیاد آن را لزج می کند.

گوشت قرمز، ماهی و مرغ: همیشه در قسمتی جدا و یا در قفسه پایینی باشد، تا خونابه و یا مواد داخل آن، به قسمت های دیگر سراریز نشود.

تخم مرغ و لبنیات
پسمانده ها و غذاهای آماده: این قسمت شامل شیشه های باز شده مربا، ترشی و کنسرو یا ژله نیز می شود.

 

 

مواد غذایی درون یخچال را دسته بندی کنید

می توانید روی قسمت های مختلفی که تقسیم بندی کردید، برچسب بزنید تا یادتان بماند که هر بخش، مربوط به قرار دادن کدام گروه از مواد غذایی است و البته دیگر افراد خانواده هم مجبور شوند که اگر شما در خانه نبودید، وسایل را همانطور در قسمت های خودشان قرار دهند. از لحاظ علمی ثابت شده که مکان هایی از یخچال، برای سرمای بهینه موثرتر هستند.

 

مکان بهینه ی دقیق برای غذاها، وابسته به نوع یخچال است، اما در کل، درب یخچال گرم ترین فضاست و البته هوای گرم، وقتی در را باز می کنید، بیشتر به موادی که داخل درب یخچال قرار دارند، می رسد. لذا باید مواد مقاوم تری را مثل ادویه جات و یا بطری های آب را در آنجا قرار داد. قفسه های نزدیک به فریزر سردترین قسمت است. البته علاوه بر برچسب می توانید فضاهایی را خودتان به یخچال اضافه کنید و یا داخل ظرف هایی مخصوص، اضافات مواد را بریزید.

  مواد غذایی را به ترتیبی که گفته شد، سر جای خودشان برگردانید.مواد غذایی را به ترتیبی که گفته شد، سر جای خودشان برگردانید.

  

یادتان باشید که مواد غذایی را سر وقت شان استفاده کنید

بخاطر داشته باشید که مواد غذایی را سر وقت شان استفاده کنید. روی کاغذهایی که به سطوح می چسبند، تاریخ فاسد شدن موادی که زود فاسد می شوند، مثل شیر را یادداشت کنید و به یخچال بچسبانید تا یادتان نرود آنها را استفاده کنید.

نکات و هشدارها :
پس از دور ریختن مواد فاسد، یخچال را با عصاره وانیل تمیز کنید تا بوی بد آن رفع شود. می توانید ظرف بدون درب محتوی جوش شیرین را برای جذب بوهای مختلف، داخل یخچال نگه دارید و هر چند ماه یکبار، آن را عوض کنید. تمیز کردن یخچال را با آغاز هر فصل انجام دهید.
کره خیلی زود بو می گیرد. بهتر است روی آن را بپوشانید و در قسمت لبنیات قرار دهید یا نصفی از آن را در فریزر قرار دهید و نصفه دیگر را که می خواهید استفاده کنید، در قسمت لبنیات بگذارید.

اگر سبزیجات زیادی دارید که نزدیک است فاسد شوند، سوپ یا آش درست کنید. اگر سبزیجات بوی غذاها را گرفته باشند، زیاد در سوپ به چشم نمی آید.
هیچ وقت یخچال را بیش از اندازه پر نکنید. چون هوای کافی در یخچال عبور نمی کند و تعادل دمایی در آن وجود نخواهد داشت. به همین اندازه یخچال تقریبا خالی نیز عملکرد مناسبی نخواهد داشت.

 

امتیاز شما به این مطلب :

comment rss - Trackback

  1. همرا گفت:

    سلام
    از سایت خوبتان عالی بود خسته نباشید

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین