تماس با ما خانه
RSS

سالیان سال هست که روان شناسان و آنانی که به تحلیل روابط دختر و پسر می پردازند در خصوص میزان،درستی و نادرستی این روابط سخن ها گفته اند.عده ای از آنان معتقدهستند به دلیل آسیبی که این روابط به دنبال دارد نمی باید از آن به عنوان یک رابطه قبول شده یا هنجاری نام برد و شکل گیری این روابط را به هر شکلی قبول ندارند.
عده ای دیگر هم بر این عقیده استوارند که نمی توان در مقابل پیدایش این روابط ایستادگی کرد و بهتر آنکه فرهنگ صحیح روابط دوستی جایگزین بلوکه ساختن آن شود.

به دلیل محدود بودن و گاهی نادرست بودن منابع تحقیقی، نمی توان برآورد درستی از منفی یا مثبت بودن روابط دوستی یا آسیب های آن ارائه داد لذا تصمیم گیری در خصوص آزاد بودن این روابط را برعهده کارشناسان امر قرار می دهم، و تنها به بازگویی برخی نکات بسنده خواهم کرد

سال ها بود در کشور ما لزوم فرهنگ سازی در خصوص آموزش قوانین رانندگی و رعایت نکات ایمنی در صدر خبرها بود و تاکید بسیاری بر آن می شد، این تاکید نه تنها بخاطر آسیب ها و کشته های میلیونی بود که در اثر عدم رعایت قوانین به وجود می آمد بلکه نشان از کمبود آگاهی ها در سطح کلان را داشت.
خوشبختانه با افزایش این تاکید، مسئولان متوجه شده اند که صرف توقیف خودور و صدور جریمه های سرسام آور نمی توان راه صحیح استفاده از خودور و رعایت قوانین را به عموم مردم آموزش داد، لذا در این سال ها بستری فراهم شد تا تمامی نهادها با یک فرهنگ سازی و کوشش مناسب ابتدا به تقویت بنیان های اصلی بپردازند.
این بنیان های اصلی همان فرهنگ سازی از طریق مطبوعات، رسانه ها و …. بوده به طوری که حتی شاهدیم برای نهادینه شدن فرهنگ استفاده صحیح از خودرو و به حداقل رساندن آسیب ها لقب همیاران پلیس جوان را از هم اکنون به کودکان عطا می کنند که تاثیر بسیار زیادی در کاهش آسیب ها و افزایش سطح آگاهی مردم داشته است.

جا دارد از مسئولان بخاطر این فرهنگ سازی تشکر لازم را داشته باشیم، اما چرا این پروسه موفق در خصوص آسیب های اجتماعی به اجرا درنمی آید؟
چرا به جای سرکوب و بلوکه ساختن روابط، توجه اصلی به فرهنگ سازی معطوف نمی گردد؟
آیا جزء این بوده که برخوردهای خشن هیچ معظلی را حل نکرده و آسیب ها را به حدی زیادی افزایش داده است؟
آیا بهتر نیست به جای گشت های ویژه، همیاران اجتماعی جایگزین شوند و بدون برخوردهای خشن، آموزش را ارتقاء دهند؟
آیا نمی شود همانند فرهنگ سازی رانندگی در مطبوعات، رسانه ها و حتی کلاس های درسی و آموزشی، فرهنگ صحیح روابط ایجاد شده بین جنس مخالف را گنجاند؟

چرا نمی شود! تمامی این ها به یک بسترسازی نیاز دارد که به همت مسئولان و نهادهای آموزشی وابسته، می توان قدمی در راه جلوگیری از آسیب ها برداشت.

آیا با توجه به اینکه احتمال تصادف وجود دارد نباید از خودرو استفاده کنیم؟
اگر در کشوری اکثر خلاف ها با استفاده از خودروها انجام می شود آیا باید جلوی تولید خودرو را گرفت؟
جواب روشن هست “خیر”، این نوع وسیله نیست که خطرساز است بلکه نوع استفاده و رعایت نکردن برخی نکات ایمنی آسیب ایجاد خواهد کرد. خودرو در اصل یک وسیله آسیب زا نیست این نوع رانندگی و رعایت نکردن برخی اصول رانندگی هست که ما را در معرض خطر قرار می دهد.

سوال؟ اگرمن تمام نکات ایمنی را در رانندگی رعایت کردم ولی شخصی با بی احتیاطی به خودروی من زد چه؟
پاسخ: بله ممکن است وقتی وارد خیابان می شوید (وارد یک رابطه) اشخاصی ناآگاه برای شما خطرآفرین باشند ولی هرچه شما نکات ایمنی(هشت اقدام موثر) را رعایت کنید کمتر آسیب خواهید دید. اگر خودروی شما دارای کیسه هوا،بدنه قوی،وسایر نکات ایمنی باشد کمترین آسیب به شما وارد می شود.

هفت قانون و نکته ایمنی رانندگی و شباهت آن با قوانین روابط ایجاد شده بین دختر و پسر
(۷اقدام موثر)

۱) عدم نزدیکی بیش از حد به خودروی جلویی و رعایت فاصله قانونی
عدم نزدیکی و صمیمیت بیش از حد در روابط دوستی» هرچند وجود صمیمیت و اعتماد یکی از اصل های شکل گیری رابطه است اما نمی باید تمام تخم مرغ هایی خود را در یک سبد بچینیم. همان قدر که نزدیکی بیش از حد هیجان ایجاد می کند به همان اندازه نیز احتمال وابستگی بالاتر رفته و به شکل منفعلانه عمل خواهیم کرد.
وقتی فردی تمام سرمایه عشقی خود را وقف یکی دیگر می سازد،و آن فرد حکم زندگیش را دارد لذا وقتی آن فرد از او جدا شد تمام زندگیش را هم با خود خواهد برد

۲) توجه به علائم راهنمایی و رانندگی
توجه به علائم رفتاری-کلامی در طول رابطه» هر قدر هم طرف مقابلمان بازیگر خوبی باشد و نقش بازی کند بلاخره در برخی موقعیت های حساس، سرنخ های از خود واقعی نشان خواهد داد، اهمیت و توجه ویژه به این سرنخ های رفتاری_کلامی یکی از راه های شناخت طرف مقابل است.
مثال» شما با فردی آشنا شده اید که خود را بسیار باادب، متشخص و روشنفکر معرفی می کند و ظاهرا هم همین رفتارها را نشان می دهد، وقتی با شما به گفت و گو می پردازد از کلماتی مانند “بفرمایید..خواهش می کنم …” آنهم به صورت کاملا مودب استفاده می کند کافیست دقت کنید آیا او در تمام مکالمات تلفنی هم همین گونه است؟ آیا او در برخورد با دوستان نزدیکش هم همین گونه است؟ با پدر و مادر خود چگونه حرف می زند؟ اگر نوع لحن و حرف زدنش در تمام موقعیت ها یکی نباشد قدری باید در ادعایی که دارد شک کنید

۳)سرعت غیرمجاز ممنوع
عجله بیش از اندازه در رسیدن به هدف ممنوع» چه شما عاشق کسی باشید و چه او ادعا کند که عاشقتان است باید کاملا هوشیار باشید، هوشیار از اینکه با عجله و تنها با تکیه بر برخی رمانتیک بازی ها و کلمات عاشقانه وابسته نشده،عهد و پیمان نبسته و خود را در اختیار او قرار ندهید.

۴)قبل از مسافرت توجه به سلامت خودرو و معیانه فنی ضروری است
قبل از وارد شدن در چنین رابطه هایی مراجعه به یک روان شناس یا مشاور خانواده ضروری است، چه شما بخواهید با فردی ازدواج کنید و چه رابطه ای جهت شناخت داشته باشید می بایست قبل از هرچیز هردو به یک روان شناس مراجعه کنید تا ایشان با گرفتن تست ها و مصاحبه بالینی تشخیص دهد که آیا شکل گیری یا ادامه این رابطه به صلاح هست یا خیر.

۵) استفاده از “راهنما” و توجه به آن در پیچیدن به چپ و راست ضروری است
توجه و تعیین کردن هدف و مدت زمان رابطه قبل از واردشدن در آن الزامی است» گاهی هدف ازدواج است بنابراین لازم است دقیقا هدف از رابطه شناخت برای ازدواج بیان شده و مدت زمان آن نیز تعیین شود یعنی دختر و پسر دقیقا در طی مدت زمان معین شده با یکدیگر رابطه داشته باشند و لاغیر.

۶) کیسه هوا،ترمز ای بی اس،و بدنه قوی از امکاناتی هست که خودرو و خود شما را از آسیب های احتمالی می رهاند
داشتن اعتمادبه نفس لازم، توان “نه” گفتن، صبوری از مهارت هایی است که شما را از آسیب های احتمالی رابطه، رهایی می بخشد.

۷)برای افراد کمتر از ۱۸ سال گواهینامه رانندگی صادر نمی شود!
برای افراد کمتر از ۲۰ سال انتخاب همسر توسط وارد شدن در رابطه های دوستی معمولا با شکست همراه است، در این سن بسیاری از معیارها ناپخته بوده و فرد بیشتر در معرض آسیب قرار دارد.
..

کمربندها را ببندیم»»بدون تحلیل مناسب و مشخص ساختن هدف و صرفا برای تفریح هرگز وارد رابطه های دوستی (روابط دوستی رایج بین دختر و پسر) نشویم.

با سپاس فراوان از صابر حسین پور-روان شناس

 

امتیاز شما به این مطلب :

comment rss - Trackback

  1. الناز -ص گفت:

    بسبار خوب بود

  2. علی موسوی گفت:

    عالی بود

  3. فرشيدحاجيلو گفت:

    ممنون خوب بود

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین