تماس با ما خانه
RSS

شرایط اقتصادی بسیار سخت شده است؛ فارغ از هر دلیل و برهانی، گرانی اقلام و کالاهای اساسی حقیقت این روزهاست، بخصوص با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آمدن نوروز، قیمت اجناس در نوسان است. به همین دلیل، بسیاری از خانواده‌ها در این چرخه گردش سهمگین اقتصادی دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند و در پایان ماه جیب‌هایشان پر از خالی می‌شود.

hou7540
در این شرایط چاره‌ای نیست جز مدیریت اقتصادی. آگاهی از فوت و فن‌های دخل و خرج به کمک ما می‌آیند تا با استفاده از آنها بتوانیم خرج و برج بهتری داشته باشیم و در آخر ماه کفگیرمان ته دیگ نخورد.

در این نوشتار راهکارهایی ارائه می‌شود که با استفاده از آنها می‌توانید مخارج خانواده را مدیریت کنید.

به سر چشمه بروید
شاید شنیده یا دیده باشید که بعضی​ افراد برای خریدهای خود​ به اصطلاح به سرچشمه می‌روند و از تولیدکنندگان محصول موردنظر، خریدهای خود را انجام می‌دهند؛ آنها در اصطلاح بازاری خرید عمده می‌کنند. شما نیز به صورت عمده خرید کنید. زیرا بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان برای خریدهای عمده، ارزش‌گذاری‌های ویژه‌ای همچون تخفیف قائل می‌شوند، بهتر است از این امتیاز استفاده بهینه کنید و از مراکز عمده‌فروشی‌ها یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریدهای عمده داشته باشید، این کار نه‌تنها باعث می‌شود پول کمتری بابت خرید خود بپردازید، بلکه در هزینه‌های شما صرفه‌جویی نیز می‌شود.

خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای
به دو دلیل خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به شما توصیه می‌کنیم؛ اول آن که این فروشگاه‌ها​ برای کالاهای خریداری شما تخفیف‌هایی را در نظر می‌گیرند که در سر جمع حسابتان بسیار موثر خواهد بود و از سوی دیگر با خرید از این مراکز، دیگر لازم نیست به فروشگاه‌های متعدد و به صورت مکرر مراجعه کنید و به این ترتیب شما می‌توانید در وقت و هزینه حمل و نقل خود صرفه‌جویی کنید. پس حتی اگر قصد خریدهای جزئی دارید به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بروید.

از تعاونی‌ها خرید کنید
یکی دیگر از بهترین مراکز خرید، تعاونی‌های دولتی است. تعاونی‌ها جنس‌شان جور است و اجناس‌شان را با یارانه به دست کارکنان دولتی می‌رسانند، به همین دلیل تخفیف‌های خوبی می‌دهند، اما بسیاری از مردم، با این طرز تفکر که اجناس این مراکز، قدیمی و بی‌کیفیت است، چندان تمایلی به خرید از آنها ندارند، اما ما توصیه می‌کنیم در درجه اول این اندیشه غلط خود را اصلاح کنید و دوم آن که تعاونی‌هایی را که به سازمان‌های پولدار وابسته است برای خرید انتخاب کنید که اجناس بهتری برای کارکنان خود فراهم می‌آورند.

خرید اینترنتی داشته باشید
درست است خرید از فروشگاه‌های اینترنتی در ایران جانیفتاده است و این فروشگاه‌ها تامین‌کننده تمام نیازهای خانواده‌ها نیست، اما خرید از این فروشگاه‌ها همیشه هم خالی از لطف نیست. شما با خرید اینترنتی برخی از اجناس که قیمت روی آنها حک شده است، نه‌تنها پول اضافی نمی‌پردازید بلکه می‌توانید از هزینه‌های حمل و نقل خود نیز بکاهید و از تخفیف‌های قابل توجهی که برخی از این فروشگاه‌های اینترنتی به مشتریان خود می‌دهند نیز بهره‌مند شوید.

به حراجی‌ها هم سری بزنید
شما گاهی مجبورید برای خرید برخی​ اجناس بخصوص پوشاک در فصل مد، قیمت‌های هنگفت و حتی ناعادلانه‌ای ​پرداخت کنید؛ اما پرسش اساسی اینجاست که آیا چنین خریدهایی الزامی است؟ یا این که چرا می‌خواهید برای خرید اجناس مورد علاقه‌تان، پول اضافی​ یا مازاد بر ارزش آن بپردازید؟ عقل سلیم حکم می‌کند چنین عمل نکنید و مدبرانه وارد عمل شوید.
بهتر است اندکی صبر کنید و اجازه دهید بازار از تب و تاب خرید و فروش‌های فصلی بیفتد و به روال عادی یا در جهت تهیه تدارک مایحتاج فصل بعدی حرکت کند، آن وقت است که بازار حراجی‌ها داغ می‌شود و قیمت‌ها نزول پیدا می‌کند و واقعی‌تر می‌شود و این زمان، فرصت مغتنمی برای خرید شماست. مثلا، شما می‌توانید بوت خود را ​ انتهای زمستان یا لباس‌های تابستانی خود را اوایل پاییز خریداری کنید.
اگر​چه ممکن است برخی ​ افراد، این پیشنهاد ما را​ به دلیل عقب‌افتادن از مد نپذیرند و قبول نکنند. ما به آنان توصیه می‌کنیم ​ اندکی حس جستجوگرانه خود را فعال​ کنند و دور و برشان را خوب نگاه کنند و به دنبال حراجی‌ها باشند و از فروشگاه‌هایی که در فصل مد هم حراج‌ها​ی خوبی دارند باخبر شده و دیدن کنند.

هزینه‌های غیر ضروری را کاهش دهید
در شرایط سخت اقتصادی، بهتر است سهم هزینه‌های غیرضروری را که بیشتر از گروه خدمات هستند از هزینه‌های اصلی بکاهید. مثلا، کمتر سفارش غذا دهید یا به رستوران بروید، به جای این کار، با اندکی زحمت، مواد لازم برای تهیه یک غذای خانگی مثل ساندویچ خانگی را فراهم کنید و در خانه، غذای خود را آماده کنید یا ماشین‌تان را به جای بردن به کارواش، خودتان تمیز کنید. با حذف هزینه‌های غیرضروری این چنینی نه‌تنها صرفه‌جویی کرده‌اید بلکه پول زیادی را نیز بابت آنها نپرداخته‌اید.

از کالاهای جایگزین استفاده کنید
در گرانی مقطعی برخی از کالا​ها، می‌توان از کالاهای جایگزین آنها، برای رفع برخی از نیازها استفاده کرد، مثلا در گرانی گوجه‌فرنگی، می‌توانید از رب گوجه‌فرنگی استفاده کنید. این روش را می‌توانید در مورد کالاهایی که گرانی مقطعی هم ندارند به کار گیرید مثلا صابون‌ها را به جای مایع‌های گران‌قیمت، مصرف کنید.

پس انداز کنید
بی‌گمان در پاسخ به این پیشنهاد، از خرج زیاد می‌نالید و خواهید گفت​ با این خرج و مخارج، چه پولی برای پس انداز باقی می‌ماند؟​حق با شماست، اما پس‌انداز پول، هر چند به میزان اندک هم، می‌تواند در فرصتی طولانی سرمایه خوبی برای روز مبادایی باشد که از آن مفری نیست و این همان نکته مهمی است که در بطن ​ توصیه ما نهفته است. کنار گذاشتن روزی هزار تومان، باعث می‌شود ​ ماهانه 30 هزار تومان و سالانه 365 هزار تومان پس‌انداز ​ داشته باشید که این رقم ناچیز و جزئی، در مواقع ضرورت به کمکتان می‌آید.

منبع : چهاردیواری جام جم

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین