تماس با ما خانه
RSS

امراض چشمي خود را با علائم مختلفي از قبيل سردرد، بي‌حوصلگي، عدم توجه به درس و خستگي زودرس نشان مي‌دهد كه مي‌تواند در افت تحصيلي مؤثر باشد.
با شروع فصل پاييز و بازگشايي مدارس، قشر عظيمي از جمعيت كشور كه دانش‌آموزان هستند، بيش از پيش مورد توجه قرار مي‌گيرند اما متاسفانه گاهي اوقات اين توجه شامل همه موارد مي‌شود، غير از سلامت آنها.

زماني كه كودك در كنار همسالان خود قرار مي‌گيرد برخي مسائل خود را نشان مي‌دهد كه شايد در خانواده‌ها ديده نشوند، اما وقتي كودكان و نوجوانان در كنار همسالان خود هستند، مورد توجه قرار مي‌گيرند. يكي از اين نكات كه در روند يادگيري دانش‌آموزان بسيار مؤثر است مشكلات بينايي و چشمي كودك است.

خوشبختانه چند سالي است با اجراي طرح بينايي سنجي قبل از شروع دوران ابتدايي بسياري از مشكلات شناسايي و تحت درمان قرار مي‌گيرد اما نكته ديگر پس از اين دوران است كه كنترل قابل توجهي بر روي آن وجود ندارد.

امراض چشمي خود را با علائم مختلفي از قبيل سردرد، بي‌حوصلگي، عدم توجه به درس و خستگي زودرس نشان مي‌دهد كه مي‌تواند در افت تحصيلي مؤثر باشد.

برخي از دانش‌آموزان با شكايت نديدن تخته متوجه مشكلات بينايي خود مي‌شوند.البته برخي نيز هيچگاه به دليل خجالت يا ترس از تمسخر همكلاسيان اين مطلب را بيان نمي‌كنند اما در برخي دانش‌آموزان كه دچار آستيگمات يا دوربيني هستند ديد ممكن است كاهش محسوسي نشان ندهد. اين افراد غالبا ا‌ز سردرد، بي‌حوصلگي موقع مطالعه و خستگي زودرس در مطالعه رنج مي‌برند.
مهم‌ترين نشانه اين سردردها و خستگي‌ها اين است كه در هنگام صبح وجود ندارد و به تدريج با مطالعه وكار، خود را نشان مي‌دهد.

البته هميشه مشكل چشم را نبايد در كاهش بينايي جستجو كرد، گاهي التهابات چشمي مثل گل‌مژه يا عفونت‌هاي مزمن چشم از عوامل مهم خستگي چشم هستند. غالب دانش‌آموزاني كه اين مشكلات را دارند قرمزي لبه پلك و گاه پوسته ريزي اطراف مژه‌ها و ريزش مژه دارند.

اين افراد به نور حساس هستند و با اندك كار يا حضور در مناطق داراي آلودگي هوا دچار سوزش و خستگي و قرمزي چشم مي‌شوند و به پلك‌زدن دائم مي‌افتند.

برخي نوجوانان نيز دچار عدم بالانس عضلات چشمي هستند و چشم‌ها تمايل به همگرايي يا واگرايي دارند يا حتي يكي از چشم‌ها تمايل به حركت به سوي بالا دارد يا در مطالعه ضعف در تقارب دارند. تمام اينها موجب فشار متمركز بيش از حد به عضلات چشمي و در نتيجه خستگي و بي حوصلگي و سردرد مي‌شود.


شايع‌ترين مرض چشمي فصلي كه براي دانش‌آموزان مشكل‌آفرين مي‌شود، حساسيت بهاره است كه با خستگي، قرمزي و خارش شديد چشم خود را نشان مي‌دهد و با شروع فصل پاييز فروكش مي‌كند و با بهار دوباره آغاز مي‌شود. ممكن است همراه حساسيت بهاره عفونت‌هاي مزمن هم ديده شود. اين حساسيت موجب خستگي هنگام مطالعه، خارش شديد و گاه سوزش چشم‌ها مي‌شود.

10 فرمان:
1ـ اگر كودك شما از سر‌درد شكايت دارد حتما موضوع را با پزشك در ميان بگذاريد.

2ـ خستگي و عدم تمركز كودك را هميشه به پاي تنبلي نگذاريد

3ـ اگر متوجه شديد كودك شما پس از بازگشت از مدرسه يا مطالعه چشمانش قرمز مي‌شود حتما موضوع را با پزشك مطرح كنيد.

4ـ به محض ديدن علائمي مانند سرخي‌چشم، خسته شدن زود هنگام چشم، خيره نگاه كردن به اجسام ، گم كردن يا بي‌توجهي به اشيا، سوزش و خارش چشم، تار بيني و اشك ريزش در كودك خود، به پزشك مراجعه كنيد.

5ـ اصولا‌ نياز به عينك با كاهش ديد دور مشخص مي‌شود و اين امر با اندازه گيري ديد با تابلوي مخصوص مشخص مي‌شود. در اين موارد سعي نكنيد خودتان به تشخيص برسيد.

6ـ گرچه استفاده از عينك محدوديت‌هايي را براي كودك به وجود مي‌آورد اما اگر كودك شما نياز به عينك دارد حتما او را به استفاده از آن ترغيب كنيد.

7ـ كودك خود را بموقع براي معاينه به مراكز معين و مشخص پايگاه سنجش ببريد و اگر توصيه خاصي از سوي اپتومتريست يا چشم پزشك مربوط مي‌شود، به طور دقيق اجرا كنيد.

8ـ معاينه‌هاي دوره‌اي را كه بايد كودك شما هر چند ماه يك بار انجام دهد، جدي بگيريد.

9ـ تغذيه مناسب در سلامت چشم و بينايي، نقش بسيار مهمي دارد.پس فرزند خود را به خوردن ميوه و سبزي تازه عادت دهيد.

10ـ عينك آفتابي وسيله زيبايي نيست. كودك خود را از آن محروم نكنيد.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین