تماس با ما خانه
RSS

سلامتی مجاری تنفسی به دریافت هوای فاقد میکروب و آلودگی وابسته می باشد. بیش از 200 نوع ویروس شناخته شده که به دستگاه تنفسی فوقانی اثر گذاشته و باعث سرماخوردگی می شوند.

 he3890

برای اینکه سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو وظیفه ی خود را که مبارزه علیه ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا است، انجام دهید، باید مواد مغذی حیاتی را دریافت کند. این مواد عبارتند از:

 

ویتامین c: برای کاهش سرماخوردگی بیش ترین ماده ای که اثبات شده و توصیه نیز می‌شود، ویتامین c است. برخی از منابع دارای ویتامین cمانند: لیمو شیرین، لیمو‌ترش، پرتغال، گریپ‌فروت و فلفل.

 

روی: افرادی که بیش از حد معمول سرما می خورند، می‌توانند از مکمل های روی که سطح ایمنی بدن را بالا می برند استفاده کنند. روی یک ماده ی معدنی مورد نیاز برای سیستم ایمنی است. برخی از مواد حاوی روی عبارتند از:برخی از مواد حاوی روی عبارتند از: انواع صدف، گوشت های قرمز بدون چربی، مرغ، غلات سبوس دار حاوی روی.

 

امگا3: برخی از مواد حاوی امگا3 مانند: ماهی قباد، قزل آلا، ساردین و ماهی های روغنی غنی از اسیدهای چرب امگا3 هستند.

 

امگاها: دانه کنجد، تخمه کدو و حلوایی و آفتابگردان منابع غنی اسیدهای چرب در مبارزه علیه عفونت های سرما خوردگی به سلول های دستگاه تنفسی کمک می کنند.

 

ویتامین A: این ویتامین در موادی از قبیل : جگر، انواع ماهی از جمله  قزل آلا، قباد و شاه ماهی، کره، تخم مرغ هستند، همچنین هویج، انبه، سیب زمینی، زرد الو، کدو حلوایی و سبزیجات  سبز تیره نیز تأمین کننده ی بتا کاروتن می باشند که در بدن فرد به ویتامین A تبدیل می شوند.

 

پروتئین: برخی از موادی که حاوی پروتئین می باشند عبارتند از: ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، لبنیات و مخلوطی از حبوبات ، مغزها، دانه و غلات سبوس دار. اگر فردی دچار کمبود پروتئین شود، خطر ابتلای او به عفونت افزایش می یابد.

 

ویتامینB6 و پانتوتنیک اسید: حبوبات ، گوشت، شیر تأمین کننده ی ویتامین B6 و پانتوتنیک اسید می باشند.ویتامین B6 و پانتوتنیک اسید برای سلامتی سیستم ایمنی اهمیت بسیاری دارند.

 

اسید فولیک: غلات صبحانه (بر‌شتوک)، عصاره مخمر ‌ونان، اسید فولیک مورد نیاز را تأمین کرده و برای تقویت سیستم ایمنی و سلامتی افراد مفید می باشند.

 

کنسرو‌ها و غذاهای آماده ی بسته بندی شده از نظر ویتامین ها و مواد معدنی فقیر می باشند، پس بجای استفاده از این نوع غذاها باید از انواع میوه و سبزیجات تازه، ماهی، غلات، مغزها، گوشت، و دانه ها استفاده کرد.

 

در طول دوره ی سرماخوردگی و آنفولانزا، بهتر است از مایعات مغذی و مقوی نظیر: انواع آش ها و سوپ ها به عنوان جایگزین وعده ی اصلی استفاده کند. البته در این امر باید تعادل صحیح انواع مواد مغذی را دارا باشند.

 

استراحت کنید تا سریعتر بهبود یابید
برای تجدید قوای سیستم ایمنی، بیمار نیاز به استراحت دارد و عدم توجه به علائم یک عفونت ویروسی و ادامه ی کار و فعالیت در حین بیماری مدت ابتلای وی به این بیماری را طولانی تر می کند.
منبع:yjc.ir

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین