تماس با ما خانه
RSS

جلوی پنجره آشپزخانه ایستاده بودم و به یک عالمه کاری که در فهرست برنامه هفتگی ام نوشته بودم فکر می کردم. به اینکه گزینه ثبت نام در باشگاه ورزشی چند هفته ای است که در این فهرست نوشته شده و هر بار به هفته بعد منتقل می شود. در این فکر بودم که با این همه مشغله کاری و درسی و مسوولیت کار خانه و آشپزی و … چه برنامه ای را می توانم انتخاب کنم که هم با برنامه های من جور در بیاید و هم عملی باشد و هم تا حدی به تناسب اندام کمک کند.

W1392281657

این شد که رفتم پای اینترنت و شروع کردم به جستجو. بین صدها نیتجه ای که پیدا کردم، به مواردی برخوردم که هم جالب بودند و هم با شرایط من سازگاری عجیبی داشتند. اگر شرایطی شبیه به من دارید، این مطلب را از دست ندهید چون بدون شک شما هم با خواندن این واقعیت ها شگفت زده می شوید؛ اینکه چطور بعضی از کارهایی که حتی فکرش را نمی کنید باعث کالری سوزی می شوند.

 

خندیدن- 15 دقیقه 40 کیلوکالری

بدن شما حتی وقتی که آرام یکجا نشسته اید هم کالری می سوزاند. انرژی لازم برای پمپاژ قلب و نفس کشیدن و اصلا برای زنده ماندن به کالری سوزاندن نیاز دارد اما چطور وقتی می خندیم کالری می سوزانیم؟ یک فرد 68 کیلوگرمی را در نظر بگیرید. این فرد موقع انجام دادن کارهای مختلف، کالری می سوزاند.

 

کارهایی مثل دویدن آهسته، اسکی، باغبانی و حتی رانندگی. خندیدن به شدت آن کارها نیست اما 10 تا 20 درصد ضربان قلب را بالا می برد. در نتیجه سوخت و ساز بدن را بالا می برد؛ بنابراین حتی وقتی خنده را متوقف می کنیم، بدن همچنان به کالری سوزی ادامه می دهد. حدود 15 دقیقه خندیدن در طول روز 10 تا 40 کیلوکالری می سوزاند. همین 15 دقیقه خوشحالی کردن می تواند سالی 1.8 کیلوگرم از وزنتان را کاهش دهد.

بازی کردن با بچه ها – یک ساعت 200 کیلوکالری

این هم یکی از آن مواردی است که به وزن شخص بستگی دارد. یک فرد 56 کیلوگرمی به ازای یک ساعت بازی با بچه ها 225 کیلوکالری می سوزاند.

 

ایستادن – یک ساعت 50 کیلوکالری

وقتی ایستاده ایم، قلب در هر دقیقه به طور متوسط 10 بار یا بیشتر می زند و در هر دقیقه حدود 0.7 درصدکالری بیشتری می سوزاند که در هر ساعت حدود 50 کیلوکالری می شود؛ برای مثال اگر به مدت پنج روز، روزی سه ساعت سرپا بایستید، حدود 750 کیلوکالری می سوزانید که در طول سال حدود 30 هزار کیلوکالری می شود.

 

سه چهار ساعت سرپا ایستادن در طول روز با شرکت در 10 دوی ماراتن در سال برابری می کند. هر چند که در محل کار نمی توانیم دائم سرپا بایستیم اما محققان معتقدند که می توانیم با کارهای کوچکی این زمان را برای خودمان ایجاد کنیم؛ برای مثال وقتی با تلفن صحبت می کنیم سرپا بایستیم یا به جای اینکه با همکار چند میز آن طرف ترمان به وسیله ایمیل در ارتباط باشیم، بلند شویم و برویم جلوی میزش با او صحبت کنیم.

 

اگر مشکل زانو و کمردرد نداریم از پله ها استفاده کنیم و … همه این روش های ساده بدون اینکه متوجه شویم، از ذخایر سوختی ما که همان کالری ها هستند استفاده می کنند.

 

ایستادن 50 درصد بیشتر از نشستن کالری می سوزاند. شاید بعد از خواندن این مطلب تصمیم بگیرید که حتی سریال و اخبار را هم ایستاده تماشا کنید!

 

نفس کشیدن – 15 دقیقه 21 کیلوکالری

وقتی نفس می کشید بدون اینکه خودتان متوجه شوید دارید کالری می سوزانید. برای اینکه بدانید نفس کشیدن چقدر از کالری های شما را می سوزاند، همین الان یک قلم و کاغذ بردارید و وزن بدنتان را ضربدر 0.02 کنید و حاصلش را در زمان مورد نظرتان ضرب کنید. با این روش می توانید تعداد کالری را که در آن زمان مشخص می سوزانید به دست آورید. برای مثال یک فرد 68 کیلوگرمی در 15 دقیقه حدود 21 کیلوکالری فقط از راه تنفس می سوزاند.

 

جویدن آدامس – یک ساعت 11 کیلوکالری

جویدن آدامس ذهن را فریب می دهد و انگار در حال غذا خوردن هستید. این حقه باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن می شود. یک ساعت جویدن آدامس 11 کیلوکالری می سوزاند؛ پس اگر 12 ساعت آدامس بجوید 132 کیلوکالری می سوزانید.

حال اینکه چه کسی می تواند 12 ساعت آدامس بجود برای محققان چندان اهمیت ندارد چون سرشان شلوغ است و وقت فکر کردن به مسائل را ندارند!

ریلکسیشن – یک ساعت 100 کیلوکالری

براساس چند پژوهش اخیر، استرس می تواند به ایجاد چربی های شکمی کمک کند. وقتی دچار استرس هستید، هورمون هایی مثل کورتیزول می توانند باعث تحریک اشتها، کاهش سوخت و ساز بدن، و ذخیره چربی در ناحیه شکمی شوند. چه کار می توانید بکنید؟

 

فعالیتی را پیدا کنید که استرس تان را کاهش دهد؛ می خواهد گوش کردن به یک موسیقی آرام باشد یا نرمش های آرامش بخش. این فعالیت ها نه تنها باعث ریلکس شدنتان می شوند، بلکه احتمال پرخوری عصبی را هم کم می کند. هر یک ساعت فکر کردن هم 64 کیلوکالری می سوزاند؛ یعنی چهار کیلوکالری بیشتر از زمانی که خوابید.

 

لم دادن – یک ساعت 60 کیلوکالری

پژوهش ها نشان داده اند افرادی که فقط چهار ساعت در روز می خوابند، سخت تر می توانند کربوهیدرات بسوزانند، چرا؟ افزایش سطح انسولین و هورمون استرس؛ یعنی کورتیزول. وقتی حسابی خسته و وامانده اید، بدنتان برای انجام کارهای معمول روزانه اش، حسابی کمبود انرژی دارد که شامل درست و حسابی سوزاندن کالری هم می شود؛

 

پس بهترین راه برای اینکه مطمئن باشید سوخت و ساز بدنتان به طور منظم و یکنواخت ادامه دارد، این است که هر شب شش تا هشت ساعت بخوابید. هر یک ساعت خواب، 60 کیلوکالری می سوزاند؛ بنابراینپس از هشت ساعت خواب حدود 480 کیلوکالری می سوزانید.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین