تماس با ما خانه
RSS

اسپند در طب سنتی
از گیاهان نام آشنای ایرانی ها، اسپند است. دانه این گیاه در خانه سوزانده می شود و دود غلیظ آن برای ضدعفونی هوا، دور کننده حشرات، خوشبوکننده فضا و به باور برخی حتی خنثی کردن چشم زخم مورد استفاده قرار می گیرد. در آسیا نیز از دانه های اسپند به عنوان ضدانگل کرم کش و کشنده آمیب استفاده می کنند. اسپند در برخی کشورهای دیگر نیز طرفدار دارد؛ مردم یونان از اسپند به عنوان قاعده آور، کرم کش، مسکن و خواب آور استفاده می کنند.

در هند برای سفلیس و در آفریقا نیز برای تب از اسپند استفاده می کردند، گرچه مصرف خوراکی این گیاه می تواند مسموم کننده باشد، اما بعضی از افراد محلی در این کشورها هنوز از آن برای درمان آسم، کولیک، تب، سنگ های صفراوی، سکسکه، زردی، مالاریا، دردهای عصبی، پارکینسون، افتادگی رحم، روماتیسم و بیماری های ادراری ـ تناسلی استفاده می کنند.

خواص درمانی اسپند
از زمانهای دور مردم به اثر ضد عفونی کنندگی اسپند پی برده بودند و در اطراف بستر بیمار و محیطهای شلوغ آن را دود می‌کردند و بدین طریق محیط را ضد عفونی می‌کردند.

در هر روز صبح ناشتا نوشیدن جوشانده ریشه اسپند برای درمان اگزما مفید می‌باشد.

افرادی که به علت ضعف مثانه یا سستی کمر دچار شب ادراری هستند؛ شب‌ها مخلوطی از تخم رازیانه و اسپند بخورند و صبح‌ها یک یا دو عدد تخم مرغ و کمی عسل میل کنند تا شب ادراری آن‌ها درمان خواهد شد.

درمان شپش موی سر با اسپند به دلیل خواص بی شمار آن بسیار متداول است

درمان شپش موی سر با اسپند

درمان شپش موی سر با اسپند به دلیل خواص بی شمار آن بسیار متداول است. رشک یا Pediculus تخم شپش است که پس از هفت روز از تخم در می آید و مجددا شروع به تخم ریزی می کند.

تخم شپش، رشک (Pediculus) نامیده می شود. بیضی شکل، سفید رنگ وکوچک است که به ساقه مو ودرز لباس به فاصله کمی از ریشه مو که دما و رطوبت مناسبی دارد می چسبد. هر کدام از این تخم ها درون کپسول چسبناکی قرار میگیرند.

شپش سر چیست و چطور درمان می‌شود؟
پس از ۷ روز شپش ها از تخم در می آیند وطی مراحلی به شپش بالغ تبدیل می شوند .ممکن است رشک سر با شوره سر اشتباه گرفته شود.

تخم شپش بیضی شکل، سفید رنگ وکوچک است که به ساقه مو می چسبد.

درمان شپش سر با اسپند
اسپند برای افراد گرم مزاج مضر است و اگر افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، حتی مقادیر کمی از آن را بخورند دچار مشکل خواهند شد. اگر جوشانده اسپند را صاف کرده با عسل و روغن کنجد بنوشید، به شدت حالت تهوع ایجاد می کند. این گیاه در افراد گرم مزاج باعث سردرد و حالت تهوع می شود.

یکی از عجیب‌ترین و بی‌خطرترین روش‌ها برای درمان شپش استفاده از اسپند است. توصیه می‌شود از این روش برای همه کودکانی که به مدرسه می‌روند استفاده شود حتی اگر موهای آن‌ها سالم بوده و دچار شپش نشده است. اگر همه روش‌ها را برای درمان شپش موی سر امتحان کرده‌اید ولی نتیجه‌ نگرفته اید، جای نگرانی نیست. اگر فرزندتان نیز با مشکل شپش سر دست و پنجه نرم می‌کند، حتما روش زیر را بر روی موهایش امتحان کنید.

یکی از عجیب‌ترین و بی‌خطرترین روش‌ها برای درمان شپش استفاده از اسپند است

برای درمان شپش سر با اسپند
برای استفاده از این روش درمان یک قاشق اسپند خشک را آسیاب کرده و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. اگر موهای فرزندتان بلند است مقدار آن را تا ۲ یا ۳ برابر افزایش دهید. برای اثربخشی بهتر می‌توانید موها را با یک کیسه پلاستیکی پوشش دهید. کل موها را به این ترکیب آغشته کرده و اجازه دهید تا ۴۵ دقیقه روی موها باقی بماند سپس موها را باآب گرم آبکشی نمایید.

برای اینکه اثربخشی این روش بهتر بوده و شپش مو به طور کامل از بین رود بهتر است به مدت یک هفته این روش را تکرار نمایید.

منبع: persianpersia.com

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین