تماس با ما خانه
RSS

بینی یکی از مهم ‌ترین اعضای بدن در حفظ سلامت است که دارای فیزیولوژی بسیار پیچیده‌ ای است و وظایفی از قبیل حس بویایی ، تنظیم دما، تنظیم رطوبت، تصفیه ذرات هوا و ایفای نقش در تکلم را به عهده دارد.

امروزه بسیاری بدون هیچ گونه آگاهی نسبت به این عضو بدن، صرفا به دلیل نازیبا بودن بینی یا بیشتر زیبا شدن آن راضی می‌ شوند برای اصلاح و زیبایی زیر تیغ جراحی بروند، بدون ‌آن‌ که اطلاعاتی از عواقب پس از عمل جراحی داشته باشند.

دکتر علی اصغر پیوندی، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با جام ‌جم، درباره عوارض جراحی بینی می ‌گوید:

دو علت شایع مشکلات تنفسی در بیماران داوطلب جراحی پلاستیک بینی انحراف تیغه بینی و رشد بیش از اندازه شاخک ‌های بینی است که همزمان با جراحی پلاستیک زیبایی بینی قابل اصلاح هستند، ولی علت سومی که شامل پولیپ ‌های بینی و سینوزیت مزمن است، لازم است در مرحله جداگانه ‌ای، پیش از انجام جراحی پلاستیک بینی، ‌تحت درمان مناسب قرار بگیرد.

به گفته این پزشک متخصص، جراحی پلاستیک بینی را می ‌توان جزو چند جراحی شایع در جهان دانست، چرا که بینی عضوی مرکزی در صورت محسوب می ‌شود که هرگونه اشکال و ناهنجاری در آن می‌ تواند بقیه ی اعضای صورت را تحت تاثیر قرار دهد به همین دلیل بسیاری از بیماران پس از انجام عمل جراحی بینی خود، احساس می ‌کنند بقیه اعضای بدن شان نیز دستکاری شده است و برعکس اگر جراحی موفقیت ‌آمیز نباشد، تناسب تمام قسمت ‌های صورت به هم می ‌ریزد.

عوارض جراحی بینی

دکتر پیوندی عواض جراحی بینی را به دو دسته تقسیم کرده و می ‌افزاید: در عوارض تنفسی معبر عبور هوا، پس از عمل تنگ می ‌شود و فرد مجبور می ‌شود مدام از دهان نفس بکشد و همین امر عاملی می‌ شود تا فرد دچار صدایی تو دماغی شود و به خاطر مشکلات چسبندگی بینی باید به طور مداوم ترشحات بینی خود را پاک کند، اما عارضه دوم که مربوط به ظاهر بینی می ‌شود به دلیل کم یا زیاد برداشتن بافت‌ های بینی است و ممکن است در عمل جراحی، پرده ‌های بینی بیش از حد کوچک شده باشد یا این ‌که غضروف‌ های نوک بینی بیش از حد کم شود که باعث ایجاد چال‌ هایی عمیق می ‌شود.

وی اظهار می ‌کند: تجربه نشان می ‌دهد که اغلب بیماران، علاقه‌ ای به مصنوعی به نظر رسیدن بینی خود ندارند، چرا که در جامعه ما پذیرش یک بینی طبیعی بزرگ قابل قبول ‌تر از یک بینی جراحی شده کوچک است، بنابراین در جراحی‌ های بینی باید سعی شود حداقل دستکاری روی بینی صورت بگیرد و برای از بین رفتن عوارض نیز باید از برداشتن بسیار بافت ‌ها پرهیز کرد.

در هر صورت جراحی بینی با توجه به استقبال زیاد از آن در جهان، همچون معادله ‌ای چند مجهولی است که باید تمام فاکتورهای لازم آن را در نظر گرفت و پس از عمل با پیگیری‌ های صحیح، از عوارض جدی آن جلوگیری کرد.

همچنین باید دانست که انگیزه افراد از انجام چنین جراحی چیست، چون گاهی اوقات جوانان انگیزه ‌ای کافی برای این جراحی ندارند و صرفا به اصرار دیگران تن به آن می ‌دهند که نمی ‌تواند دلیل توجیه ‌کننده خوبی باشد. بنا براین مشاوره با روان پزشک را لازم می دانیم.

 

روان‌ شناسی جراحی زیبایی بینی

دکتر مظاهری، روانپزشک توصیه‌ های جالبی در خصوص جراحی زیبایی بینی دارد که می ‌توانید قبل از تصمیم‌ گیری نهایی برای این عمل، دید روشن ‌تری نسبت به تصمیم خود داشته باشید.

چه افرادی بیشتر از همه به دنبال زیبایی هستند؟

با توجه به بررسی‌ های انجام شده که اغلب در کشورهای اروپایی و آمریکا بوده است، حدود ۲۰ درصد افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می ‌دهند مبتلا به اختلالات روان نژندی مانند اضطراب، وسواس و افسردگی و حدود ۷۰ درصد نیز مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت وسواسی هستند و فقط ۱۰ درصد اعمال جراحی ناشی از حالت واقعا غیرطبیعی بینی است. از نظر سنی، اعمال جراحی زیبایی بینی بیشتر در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال انجام می‌ شود و در میان تحصیل کرده‌ ها و افراد مرفه فراوان ‌تر است. هر چند طبقات اجتماعی متوسط و پایین هم با وجود هزینه بالای این قبیل اعمال با تحت فشار قرار دادن خود و خانواده به این امر اقدام می‌ کنند.

چند درصد از جراحی‌ های بینی برای زیبایی دلایل روحی روانی دارد و چرا این جراحی رو به تزاید است؟

همه ساله تعداد بسیار زیادی در ایران به خصوص تهران عمل جراحی زیبایی انجام می‌ دهند که به طور عمده شامل جراحی بینی، لیپوساکشن (برداشتن چربی از نواحی گوناگون بدن) و کشیدن پوست صورت برای برطرف کردن چین و چروک است. این جراحی‌ ها بیشتر برای احساس رضایت از ظاهر خود و به تعبیری افزایش اعتماد به نفس انجام می ‌شود. درصد زیادی از این افراد مبتلا به اختلالات شخصیت خودشیفته و وسواسی و همچنین اختلالات اضطرابی مانند بیماری وسواس و یا اختلال افسردگی هستند. تبلیغات روزنامه‌ ها و مجلات که به طور عمده همراه با عکس است نیز در ترغیب افراد موثرند.

آیا برای اعمال جراحی بینی نیاز به مشاوره روان ‌پزشکی است؟

بله. به ‌طور قطع باید پیش از اقدام به این عمل از مشاوره یک روان ‌پزشک بهره گرفت. زیرا این افراد قبل از عمل در “ارتباط میان فردی” دارای مشکل هستند، اغلب گوشه‌ گیر و افسرده هستند، نسبت به ناراحتی ‌های خود بصیرت و بینش کافی ندارند، ناراحتی خود را به اشتباه به ظاهر خود نسبت می ‌دهند و با عمل جراحی زیبایی برای از بین بردن آن اشکال اقدام می ‌کنند. از نظر شخصیتی نیز اغلب افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می ‌دهند، ویژگی‌ های وسواسی بارزی دارند و در درجه دوم، افراد دارای شخصیت خودشیفته که کمال‌ گرایی آن ها متمرکز به خود و با هدف افزایش جذابیت است، این اعمال را انجام می ‌دهند.

آیا جراحی بینی واقعا به افزایش اعتماد به نفس کمک می ‌کند؟

در بعضی افراد که بینی بزرگ یا ناموزون دارند، عمل جراحی به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌ کند ولی تقریبا در بیشتر بیماران نتیجه خوبی ندارد. یک سوم این بیماران خانه ‌نشین می‌ شوند زیرا نگران‌ هستند که از سوی دیگران مورد تمسخر قرار گیرند و حتی حدود یک پنجم آن ها نیز اقدام به خودکشی می‌ کنند. ولی به جرات می ‌توان گفت که بخش عظیمی از این بیماران از رویارویی اجتماعی و شغلی دوری می ‌جویند و عملکرد اجتماعی آن ها کاهش می ‌یابد.

از نظر شما چه افرادی برای جراحی بینی مناسب هستند؟

افرادی که از نظر شخصیتی مشکلی نداشته باشند، عملکرد خانوادگی، اجتماعی و شغلی خوبی داشته باشند و بهتر از همه با تایید اطرافیان، بینی آن ها ظاهر نابهنجار و ناموزونی داشته باشد و یا این عمل در تنفس آن ها تاثیر مثبت داشته باشد.

گردآوری معصومه آیت اللهی- کارشناس تبیان

برچسب ها : , ,
امتیاز شما به این مطلب :

comment rss - Trackback

  1. سلام باعرض خسته نباشید فراوان خدمت شما بزرگان.والله من الان 2ماه هست عمل زیبایی بینی کردم.اما یه مشکل داشت بینی من اینکه پلیپ هم داشتم در سن15سالگی عمل فقط پلیپ کردم اما بعد از چند ماه در امد. که شد الان در سن 30 سالگی هم پلیپ برداشتم هم زیبای.میترسم واقعا افسردگیم داره میگیره که نکنه دوباره عودکنه بینی منو دفرمه کنه همش شستشو میکنم کمتر بیرون میرم مبادا دوباره عود کنه از شما راهنمایی میخوام تورو خدا .ممنون از وقت گرانماییه که به من دادین

    • مدیر سایت گفت:

      سلام. پلیپ برمیگرده معمولا و عمل زیبایی هم که انجام دادین رو دچار مشکل نمیکنه ، بلکه فقط پلیپ مجدد بوجود میاد.نگران نباشید

  2. نازلی.تبریز گفت:

    باسلام خسته نباشید
    بینی من گوشتی هستش و فقط مشکلش گوشتی بودنه و میخواستم بپرسم که عمل بینی های گوشتی خوبه میشه؟
    بعد از عمل مشکلی پیش نمیاد؟
    با تشکر

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین