تماس با ما خانه
RSS

برای مسافران و آنها که با تهران آشنایی چندانی ندارند، این شهر و شهرهای حومه آن جز یک شهر خاکستری و سراسر دود و ترافیک معنا ندارد و کلمه «سوغاتی» بی مناسبت ترین چیزی است که می شود از آن انتظار داشت اما در ورای هوای آلوده و ترافیک همیشگی، استان تهران سوغاتی هایی دارد که در جای دیگری نظیر آن را نخواهید دید.

ir3400

سیب دماوند
بگذارید از سیب دماوند شروع کنیم که بهترین محصول این منطقه محسوب می شود. اگر تابستان گذارتان به دماوند خورد حیف است بدون خرید چند کیلو سیب دماوند را ترک کنید. سیب های تولیدی این فصل با نام های شفیع آباد، گلاب، عایق الماسی، کهنز و قندک شناخته می شوند که مطمئن هستیم اولین بار است که این اسامی را می شنوید. در فصل پاییز هم سیب دماوند انواع مختلفی دارد که شامل سیب شمیرانی، گلشاهی، عباسی مشهد، دریان و اخلمد خراسان است. در بین این فهرست احتمالا سیب گلاب آشناترین نوع سیبی است که با آن روبرو شده اید.

اما دماوند تنها به سیب ختم نمی شود بلکه گردو و عسل دماوند نیز برای کسانی که به این منطقه آشنایی بیشتری دارند بسیار معروف است. اگر از سیب دماوند می گذرید توصیه می کنیم از گردو و عسل آن نگذرید که کیفیت بسیار بالایی دارد.

 سیب دماوند انواع مختلفی دارد که شامل سیب شمیرانی، گلشاهی، عباسی مشهد و …است

قالی بافی و جاجیم بافی
قالی بافی یکی از صنایع دستی بسیار رایج استان تهران محسوب می شود که در مناطق روستایی این استان خصوصا در مناطق غیرشهری کرج، دماوند و شمیرانات رشد چشمگیری پیدا کرده است. البته در شهرل تهران نیز هنرمندان قالی بافی وجود دارند که عمده فعالیت خود را در زمینه چهره بافی، تابلوبافی و آثار حجم متمرکز کرده اند. اگر گذارتان به چهارراه ولی عصر خورد یک راسته فروش تابلوفرش و جاجیم و فرش های بسیار نفیسی وجود دارد که می توانید آثار این هنرمندان را در آنجا ببینید و در صورت نیاز خریداری کنید.

قالی بافی یکی از صنایع دستی بسیار رایج استان تهران محسوب می شود

از دوغ آبعلی نگذرید
به آبعلی که رسیدید، دیدن دوغ های محلی که بیرون سوپرمارکت ها و فروشگاه ها چیده شده اند، توجه شما را به سوی خودش جلب خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم اصلا به سادگی نگذرید و حتما این دوغ خوشمزه را امتحان کنید. البته توصیه اول ما این است که ابتدا یکی از آن دوغ های محلی را که در شیشه سرو می شود امتحان کنید چرا که طعم و مزه اش شما را به سال های خیلی دور خواهدبرد. سعی کنید دوغ آبعلی را از «آبعلی» یا از جاده هراز تهیه کنید که اطمینان اصل بودن آن بیشتر است.

 دوغ آبعلی یکی از سوغاتی های استان تهران می باشد

تهران هم سوهان دارد
اگر به ری سفر کردید و به زیارلت شاه عبدالعظیم رفتید حتما در برگشت سوغات این شهر را که سوهان است، تهیه کنید. سوهان های شهر ری بسیار معروف است و هر سلیقه ای آن را می پسندد. علاوه بر این اگر برای کوهنوردی راهی دربندشده اید، آلوچه و لواشک دربند هم در مسیر به وفور به چشم می خورد و نیازی به معرفی ندارد. اگر آلوچه ها را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید تا برگشت از سفر و رسیدن به منزل خراب نخواهد شد.

 سوهان های شهر ری بسیار معروف است و هر سلیقه ای آن را می پسندد

 نقاشی روی چرم
اینطور گفته می شود که نقاشی روی چرم یکی از صنایع دستی خاص استان تهران بوده که از دوره قاجار در این استان رواج داشته است. علاوه بر این، نقاشی روی پارچه نیز بعد از جنگ جهانی دوم در تهران رایج شد. اما عمده ترین صنایع دستی استان تهران شامل شیشه گری، خراطی، سبدبافی، خاتم کاری، زیلوبافی، سفالگری و قلم زنی روی مس است.

اگر می خواهید مستقیما سراغ شهرهایی بروید که صنایع دستی خاصی در آنها رواج دارد ما در اینجا ملارد را معرفی می کنیم که کارگاه های شیشه گری و پتوبافی در آن وجود دارد. علاوه بر آن، زیلوبافی در روستاهای گرگ تپه، شهرک مدرس و باقر آباد و پارچه بافی در روستای خیرآباد در حومه تهران هستند که این نوع صنایع دستی را می توانید در آنجا بیابید و از نزدیک تماشا کنید.

  نقاشی روی چرم یکی از صنایع دستی خاص استان تهران است

کشمش شهریار
از استان خاکستری علاوه بر سیب و گردو و عسل، سوغات بهتری هم می شود تهیه کرد که آن کشمش و انگور مرغوب شهر شهریار است. شهریار به خاطر آب و هوای خوبی که دارد، بهترین منطقه در تولید میوه و محصولاتی مانند چغندر و غلات است. البته اگر در تابستان به شهریار سفر کردید یا در همین تهران چشم تان به گوجه سبزهای شهریار خورد بدون معطلی و هیچ گونه تردیدی چند کیلویی از آن بخرید و مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

      شهریار به خاطر آب و هوای خوبی که دارد، بهترین منطقه در تولید میوه و غلات است

«گُلاج» فیروزکوه
از قدیم گیلاس و آلبالوی شهرستان فیروزکوه بسیار معروف بوده است. مسافران تابستانی این منطقه شانس این را خواهند داشت که بهترین و مرغوب ترین نوع آن را خریداری کنند. بعد از گیلاس و آلبالو، میوه هایی مانند قیسی، زردآلو، سیب، گلابی، به، هلو، شلیل، انگور، انار، فندق، بادام و بادام زمینی از دیگر محصولاتی است که در فیروزکوه به وفور به چشم می خورد و می توان به عنوان سوغات روی آن حساب کرد اما نوعی نان به نام نان «گُلاج» در بین عشایر شهرستان فیروزکوه یافت می شود که بسیار معروف است. این نان را اگر در یخچال نگهداری کنید قابلیت اینکه تا یک ماه بماند را دارد. اگر مسافر نوروزی استان تهران شدید، سر راه تان حتما سری به بازارچه های نوروزی شهرستان فیروزکوه بزنید تا بتوانید این نان معروف و خوشمزه را تهیه کنید.

نان «گُلاج» یکی از سوغات مشهور فیروز کوه است

جاجیم های فیروزکوه
اما علاوه بر قسمت خوشمزه شهرستان فیروزکوه اگر طالب صنایع دستی هستید ما جاجیم های این شهرستان را به شما پیشنهاد می دهیم. منطقه فیروز کوه به خاطر کوهستانی بودن و رشد دامپروری یکی از مراکز تولید پشم ایران به حساب می آید و به همین دلیل جاجیم های این منطقه بسیار معروف است.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین