تماس با ما خانه
RSS

همان طور که می دانید برای مقابله و درمان فشارخون، روش های ثابت درمانی وجود ندارد. امّا توصیه هایی غذایی، رفتاری و… وجود دارند که می توانند با تغییر سبک زندگی به بهبود فشارخون تان کمک کنند.

 hhh1436

تغییرات سبک زندگی برای کنترل فشار خون بالا
اهمیتی ندارد که پزشکتان چه دارویی تجویز می کند، بلکه لازم است تغییراتی هم در سبک زندگی خود برای کنترل فشار خونتان ایجاد کنید. توصیه می شود موارد زیر را رعایت کنید:
– رژیم غذایی سالم با نمک کم

– ترک سیگار
– کاهش وزن
– مرتب ورزش کردن

 

ایجاد تغییرات در سبک زندگی به شما در کنترل و پیشگیری از فشار خون و حتی اگر داروهای فشار خون مصرف کنید، کمک می کند. می توانید این کارها را برای کنترل و پیشگیری از فشار خون انجام دهید:

 

– برای مقابله با فشار خون بالا ،مقدار نمک برنامه غذایی خود را کاهش دهید.

مقدار اندک سدیم ،۱۵۰۰ میلی گرم در روز برای افراد ۵۱ ساله و یا مسن تر و افراد دیگر که دچار فشارخون، دیابت یا بیماری مزمن کلیوی هستند، مناسب است. در غیر این صورت افراد سالم می توانند روزانه ۲۳۰۰ میلی گرم و یا کمتر سدیم دریافت کنند. در حالی که می توانید با کنار گذاشتن نمکدان، مقدار نمک دریافتی خود را کاهش دهید، اما باید حواس تان به نمک موجود در غذاهای فرآوری شده مانند سوپ های کنسروی و یا غذاهای منجمد هم باشد.

 

– برای مقابله با فشار خون بالا ، در صورت لزوم وزن خود را کاهش دهید.

اگر اضافه وزن دارید، از دست دادن حتی ۲٫۳ کیلوگرم می تواند فشار خون تان را کاهش دهد.

 

– برای مقابله با فشار خون بالا ، سیگار و قلیان نکشید.

تنباکو به دیواره ی رگ های خونی آسیب می زند و فرآیند سفت شدن شریان را تسریع می کند. اگر سیگار می کشید، از پزشک تان برای ترک آن کمک بگیرید تا بتوانید فشار خونتان را کنترل کنید.

 

 – برای مقابله با فشار خون بالا ، فعالیت بدنی تان را افزایش دهید.

فعالیت بدنی مرتب می تواند فشار خون تان را کاهش دهد و وزن تان را کنترل کند. سعی کنید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

– برای مقابله با فشار خون بالا ، از مصرف الکل خودداری کنید.

حتی اگر سالم باشید، الکل می تواند فشار خون تان را افزایش دهد.

– برای مقابله با فشار خون بالا ، استرس را کنترل کنید.

استرس را تا حد ممکن کاهش دهید. تکنیک هایی مانند ریلکسیشن عضلات و تنفس عمیق را انجام دهید. خواب کافی هم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

 

– برای مقابله با فشار خون بالا ، ریلکسیشن انجام دهید و نفس های عمیق و آرام بکشید.

نفس کشیدن آرام و عمیق را برای تن آرامی تمرین کنید.

فشار خون بالا بیماری نیست که آن را درمان کنید و سپس نادیده اش بگیرید. نوعی بیماری است که باید در ادامه زندگی تان آن را مدیریت کنید.

 

 

 

برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا از رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات استفاده کنید

 

– برای مقابله با فشار خون بالا ، غذای سالم بخورید

از رژیم غذایی مخصوص فشار خون که بر میوه، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب تاکید می کند، پیروی کنید. مقدار کافی پتاسیم دریافت کنید که به پیشگیری و درمان فشار خون بالا کمک می کند. نمک و چربی اشباع کمتری دریافت کنید.

 

– برای کنترل فشار خون ، فشار خون تان را در خانه بررسی کنید.

دستگاه های خانگی اندازه گیری فشار خون به شما کمک می کنند تا فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشید، متوجه شوید که داروهایتان موثر بوده اند یا نه و حتی شما را از عوارض احتمالی آگاه کند. اگر فشار خون تان تحت کنترل است، می توانید تعداد دفعات مراجعه به پزشک را کمتر کنید.

 

– برای کنترل فشار خون ، داروها را درست مصرف کنید.

اگر عوارض یا هزینه داروها مشکلاتی برایتان ایجاد کرده است، مصرف آن ها را متوقف نکنید. از پزشک خود درباره گزینه های دیگر سوال کنید. به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید. درمان موفق فشار خون به تلاش یک تیم نیاز دارد. نه پزشک و نه شما نمی توانید این کار را به تنهایی انجام دهید. با پزشک خود همکاری کنید تا فشار خون را به سطح بی خطری برسانید و در همان سطح نگهش دارید.

پایبند ماندن به تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی ممکن است مشکل باشد به ویژه اگر علائم فشار خون بالا را احساس نمی کنید. اگر به انگیزه نیاز دارید، خطرات مرتبط با فشار خون کنترل نشده را به یاد بیاورید. این کار به جلب حمایت خانواده و دوستان تان هم کمک می کند.

 

سونا و جکوزی چه تاثیری بر فشارخون بالا می گذارند؟
در صورتی که از جکوزی و سونا بیش از حد استفاده نشود، خطری برای افراد سالم ایجاد نمی کند. افراد مبتلا به فشار خون بالا هم می توانند سونا را تحمل کنند اما تا زمانی که بحران فشار خون بالا را تجربه نکنید.
گرمای سونا و جکوزی باعث باز شدن رگ های خونی یا به عبارتی اتساع عروق می شود. اتساع عروق در زمان انجام فعالیت های معمول مانند پیاده روی سریع هم اتفاق می افتد. اگر پزشک به شما گفته است که از ورزش با شدت متوسط خودداری کنید، باید درباره ی سونا و جکوزی هم مراقب باشید. افراد مبتلا به فشار خون بالا نباید از آب سرد به سونا یا جکوزی و یا برعکس بروند. این کار باعث افزایش فشار خون می شود.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین