تماس با ما خانه
RSS

شما می‌توانید برای آن‌که کارهای منزل را آسان‌تر انجام دهید به سادگی یک برنامه‌ریزی داشته باشید. اصلا لازم نیست که شما از اول صبح تا بعدازظهر کارهای منزل را انجام دهید.

برای اینکه خانه تکانی تان اصولی باشد و به بهترین شکل ممکن انجام شود، حتما از نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره شده است استفاده کنید.

شما می‌توانید برای آن که کارهای منزل را آسانتر انجام دهید یک برنامه ریزی صحیح داشته باشید

١. برنامه ریزی کنید
شما می‌توانید برای آن که کارهای منزل را آسان‌تر انجام دهید به سادگی یک برنامه ریزی داشته باشید. اصلا لازم نیست که شما از اول صبح تا بعدازظهر کارهای منزل را انhou13800جام دهید؛ بلکه می‌توانید با تقسیم‌کردن کارها به روزهای مختلف هفته، کمتر به خود فشار بیاورید و انرژی کمی در یک روز مصرف کنید تا بتوانید به کارهای دیگر مثل مطالعه، رسیدگی به کارهای بیرون از منزل  یا حتی کارکردن خارج از منزل بپردازید.

اگر قرار است مثلا در طبقه پایین منزل به شستن لباس‌ها بپردازید یا باغچه منزل را مرتب کنید، سعی کنید کارهایی را که مربوط به طبقه پایین یا حیاط است، همزمان انجام دهید تا لازم نباشد دایم از پله‌ها بالا و پایین بروید. شما باید کارهای منزل را اولویت‌بندی کنید و کارهایی را که لازم است حتما انجام دهید، امروز انجام دهید؛ انجام کارهایی که چندان ضروری نیستند را به روزهای بعد موکول کنید.

٢. کارهای بزرگ را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید
اگر قرار است تمام منزل را خانه‌تکانی کنید، تمام این کارها را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید و هر روز بخشی از کارها را انجام‌دهید. بسیاری از بانوان عادت دارند، تمام لباس‌های کثیف را جمع کرده و آنها را با پرده‌ها و ملافه‌ها در یک روز بشویند… حال برخی از خانم‌ها از ماشین‌لباسشویی استفاده می‌کنند و بعضی حسابی به خودشان سخت می‌گیرند و آستین‌هایشان را بالامی‌زنند با دست لباس‌ها را می‌شویند.

تازه پس از آن، لباس‌های خیس را که سنگین‌تر هم شده‌اند از حمام یا آشپزخانه تا حیاط یا ایوان حمل می‌کنند که روی بند خشک شوند. انجام این فعالیت‌های سنگین و زیاد، شما را حسابی خسته می‌کند و تمام انرژی‌تان را می‌گیرد، بنابراین بهتر است هر روز یک بخش از لباس‌ها، پرده‌ها یا ملافه‌ها را بشویید و خشک کنید، یا به جای ساعت‌ها بالا و پایین گذاشتن وسایل انباری برای مرتب کردن آن، هر روز بخشی از آن را مرتب کنید تا کار شما ظرف چند روز تمام شود.

کارهای بزرگ را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید تا کمتر خسته شوید

٣. کارهای سنگین و سبک را یکی درمیان انجام دهید
بعضی از کارهای خانه انرژی کمی از شما می‌گیرند ولی بعضی دیگر شما را کاملا خسته می‌کنند. بهترین روش آن است که یک کار سبک مثل آب دادن به گلدان‌ها را انجام دهید و به دنبال آن یک کار سنگین‌تر مثل جاروبرقی کشیدن اتاق‌ها را انجام دهید، سپس یک فعالیت سبک را انجام دهید… با این روش به عضلات و مفاصل خود استراحت می‌دهید و می‌توانید ساعات طولانی‌تری به فعالیت بپردازید.

به علاوه اگر قرار است یک کار منزل (که لازم است هنگام انجام آن بایستید) مثل ظرف شستن  یا جاروبرقی کشیدن را انجام دهید، به عنوان فعالیت بعدی، کاری را انجام دهید که بتوانید نشسته به آن مشغول شوید؛ مانند سالاد تهیه‌کردن و دوخت‌ودوز. به این ترتیب شما به‌صورت متناوب به یک گروه از عضلات و مفاصل تان استراحت می‌دهید.

۴. استراحت دوست داشتنی
در بین انجام کارهای منزل به خودتان استراحت بدهید. این استراحت می‌تواند به حفظ انرژی شما کمک شایانی کند. آرام روی تخت دراز بکشید و به بدن خود آرامش بدهید. لازم نیست به خواب بروید؛ فقط به صدای بدنتان گوش دهید… حتی می‌توانید نفس‌هایتان را بشمارید. برای استراحت کردن، لازم نیست حتی خسته شوید و از پا دربیایید.

۵. از دیگران کمک بگیرید
این که شما مادر خانواده هستید، اصلا به این معنی نیست که خودتان باید تمام کارهای منزل را برعهده بگیرید.

نگران نباشید، با اندکی کارکردن، بچه‌ها از درس‌خواندن عقب نمی افتند! کارهای منزل را بین افراد خانواده تقسیم کنید و مسئولیت مرتب‌کردن و جاروبرقی‌کشیدن اتاق کودکان را به خودشان بسپارید. می توانید از افراد خانواده بخواهید خودشان لباس هایشان را بشویند.

فراموش نکنید حتی کودکان هم می‌توانند در انجام کارهای منزل به شما کمک شایانی کنند. اگر وضعیت اقتصادی خانواده اجازه‌می‌دهد، می‌توانید برای انجام کارهای سنگین، مثل شست‌وشوی شیشه ها یا شستن فرش ها و خانه تکانی یک کارگر استخدام کنید.

برای انجام کارهای خانه تکانی از تمام اعضای خانواده کمک بگیرید

۶. در آشپزخانه
همه بانوان عاشق آشپزخانه‌ای بزرگ و جادار هستند که ظرفشویی آن در مقابل پنجره باشد ولی در کنار این دکوراسیون ظاهری، شما می‌توانید با انجام تغییراتی در آشپزخانه، کارهای روزانه خود را آسان‌تر انجام دهید.

خریدن ابزارهای الکتریکی مدرن (وسایل آشپزخانه مدرن) می‌تواند در آسان‌ترکردن کار شما کمک بسیاری کند، مثلا شما می‌توانید با خرید یک خردکن‌برقی از خردکردن موادغذایی با دست بی‌نیاز شوید یا با استفاده از یک مخلوط‌کن از هم‌زدن و مخلوط‌کردن موادغذایی خاطر جمع ‌شوید.

از قیچی برای پاره‌کردن درب کارتن‌های موادغذایی استفاده کنید، به جای این که با دست با آنها کلنجار بروید؛ می‌توانید یک سبد بزرگ که بر شانه می‌اندازید؛ تهیه کنید و موادغذایی را پس از خریدکردن در فاصله فروشگاه تا منزل درون آن قرار دهید، به جای این که چندین کیسه پلاستیک را دور انگشتانتان بیندازید. استفاده از چرخ خرید هم گزینه مناسبی است.

فراموش نکنید هنگام خرید ظروف آشپزخانه؛ دیگ‌ها، قابلمه‌ها، بشقاب‌ها و کاسه‌های سبک‌تر را انتخاب کنید. وسایلی را که بیشتر با آنها سروکار دارید، در طبقاتی از بوفه و کمد یا کابینت بگذارید که بتوانید به آسانی و بدون کشیدن بدنتان به آنها دسترسی پیدا کنید، ارتفاع بین شانه و ران شما مناسب است.

اگر وسایل در طبقاتی قرار گرفته‌اند که دسترسی به آنها دشواراست از کسی بخواهید تا به شما کمک کند یا از یک نردبان یا صندلی ایمن بالا بروید و وسیله موردنظرتان را بردارید. وارد‌کردن کشش‌های نامناسب بر عضلات و مفاصل هنگام انجام کارهای خانه، می‌تواند شما را دچار گرفتگی و درد عضلات  یا آرتریت کند.

٧. از خدمات شرکت‌های خدماتی استفاده کنید
این روزها، بیشتر خانم‌های شاغل وقت ندارند که روزهای زیادی را به خانه‌تکانی اختصاص دهند، بنابراین اگر شما در این گروه از بانوان قرار دارید، بد نیست از خدمات شرکت‌های خدماتی استفاده کنید. شما می‌توانید شستن فرش‌ها، موکت‌ها و حتی پرده را به آنها واگذار کنید.

اگر در یک آپارتمان اقامت دارید، می‌توانید با توافق سایر همسایگان، شست‌وشوی راه پله‌ها، حیاط و پارکینگ را به این شرکت‌ها واگذار کنید. به این ترتیب در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی و از سوی دیگر فشار کمتری را به خود وارد کرده‌اید.

در خانه تکانی می توانید از خدمات شرکت خدماتی بهره ببرید

٨. انعطاف‌پذیر باشید
ممکن است شما برنامه‌ریزی کرده باشید که تمام وسایل منزل را نظافت کنید، تمام شیشه‌ها را پاک کنید، اوضاع باغچه را سروسامان دهید، حیاط و ایوان را حسابی بشویید و انباری را مرتب کنید.

ممکن است برنامه‌ریزی دقیقی هم کرده باشید ولی در نهایت نتوانید در پایان یک روز یا در آخرین روزهای‌ سال کهنه تمام کارهای موردنظرتان را انجام دهید و همین موجب نگرانی و استرس شما شود، ولی کافی است انعطاف‌پذیر باشید؛ مطمئن باشید، رسیدن به تمام اهداف‌تان امکان‌پذیر نیست، بنابراین رسیدگی به‌ درصد قابل قبولی از کارهایتان را به حساب موفقیت بگذارید و شاد باشید! قرار نیست که با یک خانه تکانی خودتان را از پا درآورید.

٩. کمتر آشپزی کنید
بد نیست در روزهای خانه‌تکانی، کمی هم حکومت نظامی در منزل برقرار کنید! بدون شک برای شما دشوار است هنگام انجام کارهای سنگین خانه‌تکانی، سه وعده غذای گرم نیز برای اعضای خانواده بپزید.

بنابراین در یک جلسه خانوادگی اعلام کنید که به‌عنوان مثال در این روزها که شما مشغول خانه‌تکانی هستید، فقط ناهار را می‌پزید و برای شام یک غذای حاضری تهیه‌می‌کنید. در این صورت شما از فشار کاری وارد بر خودتان می‌کاهید و می‌توانید به انجام امور نظافت منزل بپردازید.

١٠. موسیقی مورد علاقه خودتان را گوش دهید
کارکردن و خانه‌تکانی در فضای ساکت منزل، شاید خسته‌کننده و طاقت‌فرسا باشد؛ بنابراین هنگام خانه‌تکانی، موسیقی موردعلاقه خودتان را گوش دهید یا صدای رادیو را باز کنید. شما ذهن‌تان به موسیقی یا اخبار رادیو مشغول می‌شود و کمتر متوجه گذشت زمان خواهید شد.

١١. شستشوی حمام
بهتر است، وقت جداگانه‌ای برای شست‌وشوی حمام و استفاده از وایتکس و مایعات جرم‌گیر روی اشیای چینی حمام، اختصاص ندهید برای این‌که در وقت خود صرفه‌جویی کنید، شست‌وشوی حمام را به وقتی که خودتان قرار است به حمام بروید، موکول کنید.

١٢. یک بار به خرید بروید
شما برای خانه‌تکانی به مواد و وسایل متفاوتی نیاز دارید؛ پودرلباسشویی، مایع جرم‌گیر، جارو، دستمال گردگیری، کیسه جاروبرقی، مایع شیشه‌شوی، برس و… بنابراین ممکن است برای خرید هر یک از آنها، هر بار از منزل خارج شوید و وقت و انرژی خود را هدر دهید.

بهترین راهکار این است که یک لیست تهیه‌کنید و تمام مواد و وسایل مورد نیاز برای خانه‌تکانی را در آن یادداشت کنید. وقتی از کامل‌بودن فهرست خودتان مطمئن‌شدید، از یکی از اعضای خانواده بخواهید که اقلام آن فهرست را یکجا برایتان خریداری کند، یا خودتان یک روز را به خرید اختصاص‌دهید و اقلام مورد نیازتان را یک دفعه تهیه کنید.

١٣. خوش‌ اخلاق باشید
غر نزنید! درست است که خانه‌تکانی دشوار و خسته‌کننده است، ولی قرار نیست زندگی را به کام اعضای خانواده تلخ کنید. اگر دوست ندارید، می‌توانید خانه‌تکانی را انجام ندهید ولی اگر این کار را انجام می‌دهید، آن را با صبر و حوصله و متناسب با توانایی‌هایتان انجام دهید تا بیش از اندازه خسته نشوید. سایر اعضای خانواده به روی خوش شما در روزهای پایانی ‌سال و در آستانه ‌سال نو، بیشتر نیاز دارند تا پاکیزگی منزل.

در هنگام خانه تکانی غر نزنید و خوش اخلاق باشید تا پایان سال را به کام خود و دیگران تلخ نکنید

١۴. تاکسی سرویس نشوید
روزهای پایانی سال، روزهایی است که ترافیک خیابان‌ها بسیار سنگین است و هر رفت‌وآمد در شهر، ساعاتی طولانی وقت شما را می‌گیرد. شما به عنوان مادر خانواده، قرار نیست نقش تاکسی سرویس را بازی کنید!

حداقل در این روزها از یکی دیگر از اعضای خانواده بخواهید مسئولیت رفت و آمد بچه‌ها را از خانه به مدرسه و برعکس برعهده بگیرد، یا حداقل در این روزها از سرویس مدرسه استفاده کنید. شما حتی می‌توانید از کودکتان بخواهید، خودش به تنهایی این مسیر را طی کند.

منبع : shahrvand-newspaper.ir

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین