تماس با ما خانه
RSS

فیلمها در کل به دنبال تحریک احساسات و تخیلاتند تا بتوانند فروش مناسبی در گیشه داشته باشند و برای این منظور گاهی تا مرز دروغ و شایعه پراکنی پیش می روند. اوج این مطلب را می توان در فیلمهای بالیوود مشاهده کرد.

hhs1865
اینکه بسیاری از فیلمها جایگاه تخیلی بودن خود را روشن نمی کنند و یا بیننده آن را تشخیص نمی دهد باعث می شود که برخی باورهای غلط توسط فیلم ها در ذهن بیننده ها رایج شود. فیلم آرواره های اسپیلبرگ چنان ترسی از کوسه ها برای مردم ایجاد کرده بود که چندین مستند علمی قدرت پاک کردن این ذهنیت غلط را نداشت. البته امروزه نویسنده های هالیوود سعی می کنند با استفاده از مشاوران خبره، انحراف زیادی از اصول علمی در حد سوتی نداشته باشند. با این حال هنوز در برخی موارد این اتفاقات می افتد، از طرفی علمی شدن فیلمهای هالیوودی برای بیننده هایی که از اطلاعات علمی کمی بهره مندند سبب گیجی و سر در گمی می شود!
مثلا سوراخ شدن پنجره هواپیما و پرتاب شدن یک مسافر به سمت آن و اتفاقاتی که پس از آن می افتد، به نظر عجیب است! تنها کسی متوجه موضوع می شود که از اختلاف فشار درون و برون هواپیما و هجوم هوای درون به سمت بیرون پس از سوراخ شدن بدنه هواپیما و بقیه ماجرا اطلاعات کافی داشته باشد.

همین دانش است که به قانون عدم حمل هرگونه سلاح در هواپیمای مسافری حتی جهت برخورد با هواپیما ربایان ختم می شود. امروزه هالیوود به خوبی از دانش علمی در فیلمها استفاده می کند و این نشان از رشد آگاهی بیننده های آن دارد. نمونه جدید آن فیلم Gravity است. طبعا کسانی که با دانش عمومی نا آشنا باشند متوجه بسیاری از موضوعات نخواهند شد.

 

یکی از اشکالاتی که هنوز در برخی فیلمها نشان داده می شود، اتفاقا موضوع مورد بحث ماست! گانگسترها در تعقیب قهرمان فیلم هستند که به رودخانه می رسند. قهرمان درون رودخانه شیرجه می رود و در عمق چند متری گلوله های شلیک شده از گانگسترها از کنار او رد می شوند، ظاهرا هیچ مشکلی در این سکانس نیست چرا که طبق گزارش احساسی ما ،گلوله به راحتی آب را می شکافد و پیش می رود، البته تا حدی کمتر از هوا ، اما علم چه می گوید؟!
گلوله در بهترین حالت فقط ۲٫۵ متر در آب نفوذ می کند. اگر قهرمان داستان فقط ۳ متر زیر آب برود، هیچ گلوله ای او را تهدید نخواهد کرد! مقدار نفوذ گلوله در آب به نوع اسلحه و زاویه شلیک بستگی دارد. هر چه زاویه شلیک از حالت عمودی دورتر باشد، نفوذ کمتر است. نکته عجیب بعدی که با احساس اصلا همخوانی ندارد این است که هر چه قدرت اسلحه و سرعت گلوله بیشتر باشد، نفوذ آن کمتر است. ما آب را ملایم و منعطف احساس می کنیم و البته این حالت، در زندگی روزمره ما درست است ، چون برخورد ما با این ماده حیات بخش ملایم و مهربانانه است.
اما برخورد سخت و خشن با همین موجود ملایم روی دیگری از سکه را نشان خواهد داد. شاید تشبیه آن به گربه به ظاهر ملوسی که در کنج یک انباری به انتظار برخورد خشن یک آزار دهنده حیوان نشسته، خالی از لطف نباشد. در این مواقع چنان حمله ای از این گربه برای دفاع از خود خواهید دید که اصلا انتظارش را ندارید. گلوله های سریع در آب له می شوند و از ریخت می افتند. با توجه به اصل نسبیت برعکس آن نیز رخ می دهد، یعنی اگر آب به سرعت به فلز شلیک شود، می تواند آن را تخریب کند. پس شنیدن این موضوع که امروزه با جت کردن سریع آب فولاد را برش می دهند، دیگر تعجب آور نخواهد بود!

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین