تماس با ما خانه
RSS

پنجره آشپزخانه را باز کردم و پرده را کنار زدم. صبح بود و نور آفتاب با ملایمت روی طاقچه کنار پنجره افتاده بود. گلدان‌های زیبایم، شاداب و سرحال روز جدیدی  را آغاز کرده بودند و از هوای مطبوع لذت می‌بردند. چند ماهی هست که این گیاهان گل دار کوچک عضوی از خانواده ما شده‌اند؛ گل‌های زیبایی که در میان‌ برگ‌های انبوه خودنمایی می‌کنند. بنفشه آفریقایی را دوست دارم، حس می‌کنم لطافت گل های آن، هوای خانه ام را دلنشین تر کرده است؛ من با عشق خود از آنها مراقبت می کنم.

 

گل بنفشه آفریقایی به میزان نور بالا، ولی غیرمستقیم نیاز دارد

شناسنامه ای از جنس گیاهی

نام: بنفشه آفریقایی  

نام علمی: Saintpaulia ionantha

نام انگلیسی: African Violet

خانواده: Gesneriaceae

بنفشه آفریقایی بومی کشور تانزانیا و اطراف جنوب شرقی کنیا و هم‌چنین قسمت گرمسیری شرق آفریقا است. فردی به نام سنت پل برای اولین بار، بنفشه آفریقایی را شناسایی کرده است و به همین دلیل این نام برای گیاه انتخاب شده است.

مشخصات کلی بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی گیاه گل داری است که نه تنها به دلیل گل‌های رنگین و زیبایش، بلکه به دلیل فرم گیاه و هم‌چنین برگ‌های مخملی و کرکدار  به رنگ سبز تیره نیز جذابیت دارد. در برخی واریته‌ها لبه‌های برگ، سفید یا روشن‌تر هستند. بنفشه آفریقایی گیاه حساسی است که نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارد تا زمانی که موقعیت مناسب خود را پیدا کرده و زندگی آرام خود را ادامه دهد. واریته‌های مختلف بنفشه آفریقایی در رنگ و تعداد گل متفاوت هستند و در رنگ‌های سفید، صورتی، زرشکی، بنفش و ارغوانی دیده می‌شوند. از آنجایی که بنفشه آفریقایی به طول روز بی‌تفاوت است گل‌دهی در شرایط مساعد و در تمام طول سال اتفاق می افتد.

خاک، آب، نور و مواد غذایی مورد نیاز

بنفشه آفریقایی به میزان نور بالا، ولی غیرمستقیم نیاز دارد. با کمبود نور خواهید دید که برگ‌ها پژمرده شده و به سمت پایین می‌روند. چنانچه در فضای منزل شما نور به اندازه کافی وجود ندارد یا می‌خواهید بنفشه آفریقایی را در قسمتی از خانه نگهداری کنید که روشنایی مناسب نیست، می‌توانید از لامپ‌های نوری فلورسنت استفاده کنید تا میزان نور موردنیاز گیاه را تأمین کند. این چراغ‌ها امروزه در بازار به اشکال مختلف تولید می‌شوند. توجه داشته باشید که لامپ فلورسنت را باید در فاصله حدود ۳۰ سانتی‌متری از گیاه قرار داد. هر از گاهی اجازه دهید گلدان های بنفشه آفریقایی شما هوای تازه بخورند.

برای آبیاری گیاه بنفشه آفریقایی باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید: نور، گرما، سن گیاه، حجم گلدان و خاک. به دلیل حساسیت برگ و حتی ریشه این گیاه باید در آبیاری آن دقت بیشتری داشت تا باعث آسیب نشود. ریشه بنفشه آفریقایی به آب و رطوبت زیاد حساس است و دچار پوسیدگی می‌شود؛ بنابراین بهتر است بعد از خشکی خاک، بنفشه آفریقایی را آبیاری کنید، ولی این به آن معنی نیست که گیاه بتواند دوره خشکی زیادی را تحمل کند. آبیاری دو بار در هفته برای بنفشه آفریقایی مناسب است. توصیه می‌شود برای جلوگیری از خیس شدن برگ و ساقه گیاه از روش زیرگلدانی برای آبیاری بنفشه آفریقایی استفاده شود. برای این روش باید زیرگلدانی را پر از آب کنید تا از راه منفذهای زیر گلدان، جذب ریشه شود. این نکته را به یاد داشته باشید که اگر زیرگلدانی گود و بزرگی دارید، بعد از ۳۰ دقیقه که آب موردنیاز جذب شد، اضافی آب را خالی کنید.

خاک مناسب برای بنفشه آفریقایی ترکیبی از خاک‌برگ و پرلیت است. بسته‌های آماده خاک برای بنفشه آفریقایی را هم می‌توانید از فروشگاه‌های کشاورزی و گلخانه‌ها تهیه کنید.

برای تغذیه این گیاه، کود رقیق حاوی فسفر بالا را هر دو هفته یک‌بار به گلدان اضافه کنید. کودهای مخصوص گل دهی برای گیاهان گل‌دار مناسب هستند. بعد از چند ماه کوددهی، املاح باقیمانده و اضافی را با آبیاری و شستشوی خاک خارج کنید تا به گیاه صدمه وارد نکند.

نکات مهم در نگهداری بنفشه آفریقایی

برگ‌های بنفشه آفریقایی نباید مرطوب شوند و اسپری برگی برای آن نیز به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. اگر گلدان نسبت به‌اندازه گیاه بزرگ‌تر باشد، می‌تواند گل‌دهی را به تعویق بیاندازد. تغذیه مناسب گیاهان گل‌دار نیز در گل‌دهی بنفشه آفریقایی تأثیرگذار است. بهتر است گل‌های پژمرده را با استفاده از پنس از انتهای شاخه گل‌دهنده جدا کنید.

گلدان های پلاستیکی برای بنفشه آفریقایی مناسب تر است. از آنجایی که این گیاه حساس است، گلدان سفالی با جذب سرما برای آن تنش سرمایی ایجاد می‌کند. برای تعویض گلدان هم فصل بهار را انتخاب کنید تا سرما به ریشه‌ها آسیب نزند.

گلدان های پلاستیکی برای بنفشه آفریقایی مناسب تر است

چگونه این گیاه را تکثیر کنید؟

برایتان جالب خواهد بود  بدانید که بنفشه آفریقایی تمایل زیادی به بزرگ کردن خانواده خود دارد؛ به همین دلیل روش‌های مختلفی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که از راه کاشت بذر، قلمه برگ و تقسیم بوته انجام می‌شود.

قلمه برگ که معروف‌ترین و ساده‌ترین روش تکثیر بنفشه آفریقایی است در تابستان صورت می‌گیرد. برگ مناسب را با چاقوی تیز از انتهای دم برگ جدا کنید. آن را درون آب قرار دهید تا ریشه‌دار شود، ولی مراقب باشید برگ درون آب قرار نگیرد. می توانید قلمه برگ را در خاک سبک نیز ریشه دار کنید. اگر روی قلمه ها نایلون قرار دهید، رطوبت بیشتر محیط باعث افزایش سرعت ریشه زایی می شود.

در روش تقسیم بوته باید صبر بیشتری داشته باشید، چرا که با بالا رفتن سن گیاه، پاجوش‌هایی از کنار گیاه رشد می کند که نشان از تولدی جدید است. با احتیاط این پاجوش ها را جدا کرده و درون گلدان دیگری بکارید.

برای کشت بذر باید بذرهای تازه و با قوه نامیه مناسب تهیه کرده و آنها را درون بستر بکارید. درجه حرارت مناسب ۲۵-۲۰ درجه سانتیگراد و نور مناسب هم برای رشد بذرها نیاز است. اسپری آب روی سطح خاک را هم فراموش نکنید.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین