تماس با ما خانه
RSS

ناراحتی مفاصل از جمله شایع‌‌ترین بیماری‌هایی است که با افزایش سن به سراغ افراد می‌آید.

 sala27

سالم نگه داشتن مفاصل می‌تواند سلامت آینده شما را تضمین کند. یکی از راه‌های حفظ سلامت مفاصل، حرکت دادن آنهاست.

 

سعی کنید در هر حالتی مانند مطالعه، کارکردن و تماشای تلویزیون مفاصل تان تغییر حالت داشته باشند و کمی به خود استراحت دهید اما فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از مفاصل و آسیب وارده به آن‌ها باعث تحلیل رفتن غضروف انتهای مفاصل و باریک شدن فضای مفصلی و ساییده شدن استخوان‌ها به یکدیگر می‌شود. رشد استخوانی در این حالت دردناک بوده و منجر به بروز تورم و سفتی، التهاب و روماتیسمی مفاصل می‌شود.

محافظت از مفاصل خود را در همه حال رعایت کنید. به طوری که در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی پرخطر مانند اسکی حتماً از زانوبند و آرنج بند استفاده کنید. تناسب اندام و نگه داشتن وزن بدن در حد تعادل کمک شایانی به سالم ماندن مفاصل می‌کند. گاهی حتی کاهش چند کیلوگرم از وزن اضافی نیز می‌تواند تأثیر چشمگیری داشته باشد.

بالا بودن وزن در افراد چاق غضروف‌ها را به مرور از بین برده و بخصوص فشار زیادی به مفاصل زانوها وارد می‌کند. قبل از گرم کردن بدنتان هرگز شروع به ورزش و انجام حرکات کششی نکنید. سعی کنید ورزش‌های کششی را حداقل 3 بار در هفته انجام داده و حتماً پیش از نرمش، بدنتان را گرم کنید چرا که ایجاد کشش در عضلاتی که گرم نشده‌اند باعث کشیدگی عضلات، لیگامنت‌ها، تاندون‌ها و آسیب مفصلی می‌شود.

 

بهترین ورزشی که می‌توانید برای حفظ سلامت مفاصل خود انجام دهید ورزش‌هایی است که کمترین آسیب را به مفاصل وارد می‌آورد مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا. انجام ورزش‌های پرخطر آسیب وارده به مفصل را افزایش داده و رفته رفته باعث آسیب غضروفی می‌شود.

 

 

 
یکی از راه‌های محافظت از مفاصل، تقویت عضلات و ماهیچه‌های اطراف مفصل است.

 

تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که داشتن عضلات ضعیف در این نواحی خطر ابتلا به التهاب مفاصل و آرتروز را افزایش می‌دهد. هر چه عضلات اطراف مفاصل قوی‌تر باشد، استرس و کششی که به مفصل وارد می‌شود، کاهش می‌یابد. ولی فراموش نکنید که به مفاصل آسیب دیده فشار زیاد وارد نکرده و حرکات ورزشی را تحت نظر پزشک انجام دهید.

 

سعی کنید با ورزش دامنه حرکتی مفاصل خود را افزایش دهید تا انعطاف‌پذیری آنها تقویت شود. تقویت عضلات و ماهیچه‌های کمر و باسن به حفظ تعادل کمک شایانی کرده و هر چه تعادل بیشتری داشته باشید خطر آسیب مفصلی نیز کاهش می‌یابد.

 

محدودیت‌های مفاصل خود را بشناسید. معمولاً دردهای عضلانی بعد از ورزش امری طبیعی است ولی چنانچه درد بیش از 48 ساعت طول بکشد نشانه این است که فشار بیش از حدی به مفاصل شما وارد آمده است. برای از بین بردن این وضعیت دفعه بعدی که ورزش می‌کنید مقدار فشار وارده را کاهش دهید چرا که تداوم درد منجر به آسیب می‌شود.

برای کاهش التهاب مفاصل خود ماهی بخورید. ماهی با دارا بودن اسیدهای چرب امگا 3 سلامت مفاصل را تضمین کرده و التهاب آن را کاهش می‌دهد. مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین دی به محکم‌تر شدن استخوان‌ها کمک می‌کند و در نتیجه از آسیب‌های مفصلی نیز جلوگیری می‌کند. در این میان، علاوه بر محصولات لبنی، سبزیجات برگ سبز مانند بروکلی و کلم پیچ نیز توصیه می‌شوند.

یکی از راهکارهایی که می‌تواند به شما در تقویت مفاصل کمک کند صاف نشستن و صاف ایستادن است به گونه‌ای که این وضعیت مفاصل گردن تا زانو را حفظ کند. در زمان برداشتن وسایل یا حمل اشیا مراقب باشید به جای اینکه باری را روی دست هایتان بگذارید، آن را روی بازوهایتان حمل کنید چرا که مفاصل بازوها قوی‌تر بوده وزن بار را راحت‌تر تحمل می‌کنند.

اگر از درد مفصل رنج می‌برید، می‌توانید به عنوان یک درمان طبیعی از یخ به عنوان مسکن استفاده نمایید. یخ عضو را بی‌حس کرده و به کاهش تورم کمک می‌کند. ولی هرگز یخ را به طور مستقیم روی عضو قرار نداده و آن را داخل کیسه بگذارید و سپس روی عضو قرار دهید.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین