تماس با ما خانه
RSS

he3264

با رسيدن به دهه چهارم از زندگي، حس بينايي به تدريج ضعيف مي شود. بعضي مي گويند خوردن هويج براي سلامت و تقويت بينايي مفيد است و ورزش چشم نيز مي تواند قدرت بينايي را تقويت کند اما آيا اين موارد واقعيت دارد؟

چند متخصص به سوال هايي درباره کاهش قدرت بينايي و مواردي که به تقويت آن کمک مي کند، پاسخ مي دهند.

چرا با افزايش سن دچار خشکي چشم مي شويم؟
با افزايش سن، کارآيي غدد اشکي کاهش پيدا مي کند، اين امر مي تواند روي غشاي مخاطي نيز تأثير بگذارد. اين امر در بعضي افراد نسبت به ديگران بيشتر ديده مي شود. زنان يائسه بدون شک اين حالت را تجربه مي کنند زيرا با تغييرات هورموني تمامي غشاي مخاطي آن ها خشک تر مي شود. عوامل محيطي ديگر مانند زندگي در آب و هواي سرد، خشک بودن هوا و خيره شدن طولاني مدت به صفحه رايانه، تبلت و تلفن همراه نيز در اين امر نقش دارد.

راه حل:
قطره هاي موضعي مي تواند مفيد باشد. از قطره هاي بدون مواد نگه دارنده استفاده کنيد. نوشيدن آب زياد براي تأمين آب بدن نيز اهميت زيادي دارد. در صورتي که خشکي چشم مزمن شود، به پزشک مراجعه کنيد. خشکي چشم به مدت طولاني مي تواند به التهاب و تاري ديد منجر شود.

آيا آن چه مي خوريم روي بينايي تأثير مي گذارد؟
بله، نتايج بررسي هايي که در سال ۲۰۱۳ درباره بيماري چشم مربوط به سن انجام شد، نشان داد، در افرادي که در معرض خطر ماکولار دژنراسيون (تباهي لکه زرد)مربوط به سن (AMD) هستند که علت عمده از دست دادن بينايي است، با مصرف دوز معيني از ترکيب ويتامين E, C و بتاکاروتن روند بيماري شان کاهش مي يابد.

راه حل:
مواد غذايي غني از ويتامين مصرف کنيد. لوتئين و زيزانتين در سبزي هاي برگ سبز مانند کلم پيچ، اسفناج و تخم مرغ موجود است. علاوه بر آن لوتئين و زيزانتين، در پيشگيري از آب مرواريد نيز نقش دارد.

آيا استعمال سيگار روي بينايي تأثير مي گذارد؟
بدون شک تأثير گذار است. در همه تحقيقات ثابت شده است که استعمال دخانيات خطر بروز «AMD» را ۲برابر مي کند.
دود سيگار و ترکيب آن رسوب ايجاد مي کند و باعث ضخيم شدن شبکيه چشم مي شود که به بروز «AMD» مي انجامد. در آزمايشي روي نمونه هاي آزمايشگاهي مشخص شد قرار گرفتن در معرض دود غيرمستقيم سيگار در بينايي تغييراتي ايجاد مي کند.

راه حل:
ترک سيگار.

آيا ورزش هاي چشمي مي تواند بينايي را بهبود دهد؟
هيچ ورزشي نمي تواند باعث اصلاح بينايي شود.

راه حل:
کنار آمدن با اين قضيه.

آيا استفاده از عينک مطالعه باعث بدتر شدن ديد مي شود؟
خير، عينک تنها نور را متمرکز مي کند و تغييري در ديد به وجود نمي آورد. با عينک به بهتر ديدن عادت مي کنيد و بدون عينک متوجه تاري ديد خود مي شويد. نزديک بيني که از ۴۰سالگي شروع مي شود، به تدريج پيشرفت مي کند.

راه حل:
اگر عينک مطالعه ديدتان را بهتر مي کند، از آن استفاده کنيد.

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین