تماس با ما خانه
RSS

در سال‌های اخیر، ترس و نگرانی عمومی در مورد پرتوهای ساطع شده از تلفن‌های همراه، به طرح نظریه‌های متعددی درباره تاثیرات این پرتوها بر سلامتی منجر شده است. ادعاهایی مثل خطر بالای سرطان مغز یا تولد کودکان آسیب‌دیده از مادران استفاده کننده از موبایل، با تحقیقات علمی، رد شده‌اند، اما تحقیقات، اثرات منفی دیگری را که موبایل ممکن است بر سلامتی انسان داشته باشد- و احتمالا نه آن طور که شما فکر می‌کنید- مطرح کر‌ده‌اند.

موبایل کثیف آقای دکتر!

تحقیقات جدید حاکی از آن است که تهدیدهای مربوط به تلفن همراه، از تلفن‌ خود افراد ناشی نمی‌شود، بلکه مربوط به موبایل‌ پزشک شان می‌باشد. طبق تحقیقی در ترکیه، روی موبایل 200 نفر شاغل در بیمارستان‌ها، میکروب‌هایی شناسایی شد که برای سلامتی انسان خطرناک‌اند. دیده شد که 5/94 درصد موبایل‌های مورد بررسی آلوده به باکتری بودند و بدتر اینکه بعضی از این باکتری‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های معمول مقاوم بودند. با این وجود محققان دریافتند که تنها 10 درصد پزشکان و شاغلان بهداشتی درمانی، طبق یک روال مشخص موبایل‌شان را تمیز می‌نمودند. تحقیق مشابهی در آریزونا، همین نتایج را نشان داد. راه‌حل ارایه شده برای این مشکل استفاده از یک دستمال یا اسپری ضدعفونی کننده برای حداقل یک یا دو بار در روز اعلام شد.

 

وقتی بلایای ناشی از موبایل، به دل جاده می‌زنند!

وقتی پرتوهای ساطع شده از موبایل برای آسیب مغزی کافی نباشند، خود مکالمات این وظیفه را انجام می‌دهند! محققین دانشگاه کارنگی ملون، امواج مغزی رانندگان استفاده کننده از موبایل را بررسی کرده و دریافتند که تنها گوش دادن به یک مکالمه، 37 درصد فعالیت مغزی اختصاص داده شده به رانندگی را کاهش می‌دهد. کیفیت رانندگی نیز کاهش چشمگیری می یابد. 80 درصد رانندگان اذعان می‌کنند که حین رانندگی مکالمه تلفنی داشته‌اند و حتی 40 درصد افراد بررسی شده گفته‌اند توسط راننده دیگری که در حال مکالمه تلفنی بوده مورد اصابت قرار گرفته‌اند یا نزدیک بوده تصادف کنند. حتی تلفن‌های دارای هندزفری در رانندگی ناامن و خطرناک بوده‌اند. طبق تحقیقی که در سال 2005 توسط یک شرکت بیمه ی پوشش‌دهنده حوادث جاده‌ای انجام شد، رانندگان استفاده‌کننده از موبایل حتی با هندزفری، چهار برابر بیشتر در خطر حادثه منجر به آسیب بودند.
راه رفتن و حرف زدن: یک فاجعه تصادفی دیگر!
فقط افراد پشت فرمان نیستند که در خطر تصادف مربوط به موبایل قرار دارند. یک تحقیق انجام شده روی اطفال نشان داد که اگر کودکان در حال مکالمه با موبایل باشند، بسیار بیشتر از بزرگسالان با حواس‌پرتی از خیابان رد می‌شوند! 77 کودک 10 و 11 ساله مورد تحقیق قرار گرفتند و دیده شد که میزان توجه به علایم ترافیکی حتی نگاه کردن به چپ و راست، 20 درصد کاهش داشته و خطر تصادف با یک ماشین 43 درصد افزایش داشته است. با شایع و همه‌گیر شدن استفاده از موبایل بین دانش‌آموزان آمریکایی، به نسبت 10 سال قبل، این مساله بیشتر نگران کننده است.

بعضی از تحقیقات اولیه حاکی از آن است که حتی بزرگسالان حین راه رفتن و مکالمه با موبایل تمرکز خود را از دست می‌دهند. هر چند که آنها با احتمال بیشتری از تصادفات، دوری می‌کنند و بیشتر از کودکان، مراقب خود هستند.

احساس ارتعاش «کاذب»

احساس ارتعاش کاذب توسط کاربران معتاد به موبایل می‌تواند از اثرات سوء آزاردهنده ی این وسیله باشد. هرچند در مقایسه با خطر تصادف با ماشین، از اهمیت کمتری برخوردار است. بسیاری از کاربران موبایل، حتی وقتی که تلفن‌شان در حالت بی‌صدا قرار داشت، ذکر کردند که احساس ارتعاش می‌نمودند.

دکتر بار، استاد دانشگاه نیویورک می‌گوید: «وقتی زیاد از موبایل استفاده کنید، این وسیله تبدیل به بخشی از شما می‌شود. انگار که در طول روز جوراب تنگی پوشیده باشید و وقتی آن را درمی‌آورید، هنوز آن را روی پایتان احساس می‌کنید.» افراد عادت می‌کنند شدت‌های کمتری از ارتعاش را تشخیص دهند تا سریع‌تر پاسخ دهند. با تکرار این امر، رابطه بین اعصاب محیطی و مغز قوی‌تر می‌شود و به پاسخ اتوماتیک و خود به خود کمک می‌کند. این تکرار باعث می‌شود که گاهی این پاسخ اتوماتیک به محرکی داده شود که اصلا وجود خارجی ندارد!

SMS زدن برای انگشت‌تان هزینه دارد!

آسیب‌های وارده ناشی از استفاده از موبایل، انگشتان‌‌تان را هم درگیر می‌کند. زخم‌ها و تاول‌هایی که افراد به علت تایپ کردن و اس‌ام‌اس زدن زیاد درگیر آنها می‌شوند، گاهی «انگشت‌ تمشکی» نامیده می‌شوند. هر چند به نظر می‌رسد درد و زخم انگشتان پدیده‌ای جدید باشد. متخصصان معتقدند که توضیحی منطقی برای این دردسر دنیای مدرن وجود دارد. طبق نظر محققان، این زخم‌ها و دردها، ناشی از آسیب‌های استرسی تکرار شونده می‌باشند. درد، کرختی و احساس ناراحتی در نوک انگشتان به علت استفاده ی بیش از حد از آنها، اغلب جزیی هستند، اما گاهی به مشکلات جدی منجر می‌‌گردند.

نسبت به موبایل‌تان حساسیت و آلرژی دارید؟

افرادی که نسبت به فلزات خاص، مثل نیکل، آلرژی دارند، ممکن است در اثر استفاده از موبایل، دچار درماتیت تماسی شوند. این مشکل در سال‌های اخیر به طور فزاینده ای دیده شده است. نیکل فلزی است که در محصولات متنوعی مثل زیورآلات، قلاب کمربند و بند ساعت به‌طور گسترده به کار می‌رود. این فلز شایع‌ترین علت درماتیت تماسی در جهان مدرن می‌باشد. علایم واکنش به نیکل از یک قرمزی ساده تا جوش ‌های پوستی یا حتی تاول متغیر است. طی تحقیقی معلوم شد، اغلب موبایل ها در اطراف دکمه منو، نزدیک محل آرم مدل، اطراف حاشیه صفحه گوشی یا روی بخشی از گوشی که رنگ آن ساییده شده، حاوی فلز نیکل بودند.

خطرات صدای بلند موسیقی

با پیشرفت تکنولوژی و جمع شدن تمامی امکانات مورد نیاز ما در یک وسیله، تعداد رو به رشدی از افراد از موبایل‌شان برای ذخیره و گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌شان استفاده می‌کنند.

این مسئله ایرادی ندارد، ولی مشکل زمانی بروز می کند که موسیقی را با صدای خیلی بلند گوش کنیم.

صداهای بلندتر از 85 دسی‌بل به شنوایی آسیب می‌زنند.

مکالمه معمولی حدود 60 دسی‌بل شدت صوتی دارد و استریوی موبایل‌های ما اغلب تا 100 دسی‌بل شدت صوتی خروجی دارند.

خوشبختانه، این آسیب به راحتی قابل جبران است.

خیلی راحت، با کم کردن صدای موسیقی می‌توان از مواجهه با صدای بلند پرهیز نمود و همچنان مکالمات را با صدای واضح شنید.

ترجمه: دکتر سیدمحمدمهدی بیکایی

منبع: abc News

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین