تماس با ما خانه
RSS

ایدز از طریق حشرات منتقل نمی‏ شود حتی در مناطقی كه شیوع ایدز بالاست و پشه هم زیاد است مثل مناطق آفریقایی باز هم ثابت نشده كه گزش حشره راهی برای انتقال ویروس HIV باشد. چندین دلیل وجود دارد كه حشرات انتقال‌دهنده ایدز نیستند.

یكی از دلایل این است كه وقتی پشه فردی را می‏گزد خون فرد گزیده شده قبلی كه در سیستم گوارشش وجود دارد را وارد بدن فرد دوم نمی‌كند بلكه بزاق خود را از طریق نیش وارد پوست فرد دوم می‌كند.

hhh1219
بزاق پشه دارای موادی است كه مانع بند آمدن خون می ‏شود و نیز مكیدن خون را برای پشه آسان‏تر می‌كند بنابراین انتقال خون به فرد دوم صورت نمی‌گیرد و فقط ممكن است بزاق حشره وارد بدن فرد دوم شود كه بزاق عامل انتقال ایدز نیست. اجزای دهانی حشره و بزاق هم فقط ممكن است مقادیر بسیار اندكی خون‌را در خود نگه دارد، ضمن اینكه خون افراد مبتلا به ایدز همیشه سطح بالایی از ویروس را ندارد پس در كل ریسك بسیار كمی دارد كه بزاق پشه خونی باشد.

 

علاوه ‏بر این ویروس ایدز مدت بسیار زیادی در بدن حشره زنده نمی‌ماند چون به خاطر آنزیم‏های دستگاه گوارش حشره ویروس ایدز قدرت تكثیر و امكان زنده ماندن در بدن او را ندارد.
دلیل دیگر این است كه به اعتقاد حشره‌شناسان حشرات گزنده مثل پشه بلافاصله پس از گزش یك فرد به دنبال طعمه دیگر نمی‏روند و مدتی استراحت می‌كنند تا خون مكیده شده هضم شود. در این مدت ویروس HIV از بین می‏رود. همه این دلایل نشان می‌دهد نباید نگران انتقال ویروس HIV از طریق حشرات باشیم.

 

البته لازم به ذكر است كه برخی بیماری‏ها می‏توانند از طریق گزش پشه منتقل شوند؛ مثل مالاریا، سالك، تب زرد و. . . كه اینها از طریق بزاق پشه منتقل شوند. این ویروس‏ها بعد از ورود به بدن پشه در دستگاه گوارش حشره تكثیر می ‏شوند و سلول‏های دیواره سیستم گوارشی پشه را آلوده می‌كنند و به‌راحتی زنده می‏ مانند. این بیماری‏ها از طریق بزاق پشه قابلیت انتقال دارند ولی ویروس ایدز از طریق بزاق قابلیت انتقال ندارد.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین