تماس با ما خانه
RSS

اکثر والدین به فرزندان خود می آموزند که با افراد غریبه صحبت نکنند، اگر در منزل تنها هستند در را به روی کسانی که نمی شناسند باز نکنند و اگر فرد ناشناسی تلفن زد به او اطلاعات ندهند. اما امروزه اوضاع کمی خطرناک تر شده، همان ناشناسی که کودک نباید در را بر رویش باز کند، بدون اینکه شما بدانید و بخواهید در خانه شما نشسته است.

۱-۲

بسیاری از والدین در مورد رایانه و بازیهای رایانه ای فرزندشان نظارت دارند ولی نسبت به تلفن همراه بی تفاوتند. با وجودی که این وسیله اگر تحت کنترل نباشد می تواند بسیار خطرناک تر از رایانه، اینترنت، تلویزیون و… باشد.

آیا تلفن همراه برای کودک لازم است؟ 

اگر کودک  شما در دوره دبستان است واقعاً نیازی به داشتن تلفن همراه نیست، مگر این که شرایط خاصی مثل برخی بیماری ها وجود داشته باشد. اما آنچه امروزه با آن مواجه ایم این است که بیشتر کودکان در دوران مدرسه از والدین خود تلفن همراه می خواهند، چرا که بیشتر همشاگردی هایشان یک گوشی تلفن همراه دارند، بخصوص گوشی هایی با بازی های مختلف و قابلیت ارسال عکس و… اینجاست که برای کمک به پدر و مادر، وظیفه اولیای مدرسه نیز مطرح می شود. مسوولان مدرسه باید از آوردن انواع گوشی ها در کلاس های درس جلوگیری کنند. که البته در همه این موارد باید بچه ها متقاعد شده و دلیل این بظاهر محدودیت ها برای آنها توضیح داده شود.

مدت زمان استفاده از تلفن همراه 

بر اساس اطلاعیه انجمن اطفال آمریکا میزان استفاده بر اساس رده سنی به شرح زیر است:

۱- استفاده از ابزارهای دیجیتال برای سنین کمتر از ۱۸ ماهگی ممنوع است مگر اینکه برای چت ویدئویی در زمان کوتاه صورت گیرد.

۲- والدین نوزادان ۱۸ تا ۲۴ ماه در زمان استفاده فرزندانشان از صفحه نمایش های الکترونیکی در کنار آنها باشند و ترتیبی دهند که از برنامه هایی با کیفیت بالا استفاده شود.

 ۳- در رده سنی ۲ تا ۵ سال، مدت زمان استفاده از صفحه نمایش های الکترونیکی یک ساعت در روز است و والدین باید با فرزند خود فیلم ها و تصاویر را تماشا کرده و مفاهیم آنها را برای کودکشان توضیح دهند.

 ۴- در کودکان شش سال به بعد والدین باید مدت استفاده را محدود کرده و طوری این میزان را برنامه ریزی کنند که خللی در ساعات خواب و میزان تحرک و فعالیت کودک وارد نشود.

– مضرات استفاده از تلفن همراه در بچه ها

آسیب جسمانی 

امواج الکترومغناطیس این دستگاه برای کودکان کمتر از ۱۰ تا ۱۲ سال خطرناک است. هر چند که هنوز ارتباطی بین استفاده از این وسیله و ابتلا به سرطان ثابت نشده ولی تحقیقات بعضی از دانشمندان نشان داده که ارتباط احتمالی در مورد استفاده از تلفن همراه و ابتلا به برخی سرطان های مغز وجود دارد.

مشکلات خواب 

کودکان و نوجوانانی که از این وسیله استفاده می کنند در بسیاری اوقات به علت دریافت پیامک در انتهای شب بدخواب می شوند. خیلی از اوقات برای پاسخ دادن به این پیامک ها لازم است که ذهن هوشیار شده که همین امر موجب اختلال خواب  می شود. همین بدخوابی و بی خوابی در عملکرد روزانه آنها تأثیرگذار خواهد بود.

کاهش تمرکز و توجه و افت عملکرد تحصیلی 

 با توجه به اینکه بسیاری از دانش آموزانی که تلفن همراه دارند، آن را با خود به مدرسه نیز می برند و در سر کلاس درس غالباً در حال ارسال پیامک هستند از توجه به درس باز می مانند، نمرات درسی آنها کاهش می یابد و دچار افت تحصیلی می شوند. همچنین این بچه ها به علت استفاده مکرر از دکمه های گوشی از درد مفاصل و انگشتان نیز شکایت دارند.

اضطراب و نگرانی 

بسیاری از کودکان و نوجوانان همیشه نگران این موضوع هستند که مبادا والدینشان از اطلاعات گوشی آنها باخبر شوند. همین نگرانی و دلهره باعث می شود تا در مورد پیامک ها به پدر و مادر دروغ بگویند.

اتلاف وقت زیاد 

از آنجا که گوشی های تلفن همراه قابلیت دارا بودن بازی های مختلف را در خود دارد، کودک یا نوجوان مدت زمان زیادی را سرگرم بازی می شود و از دیگر کارهای ضروریش باز می ماند. استفاده از تلفن همراه  بر روی خلاقیت و شکوفایی ذهن و اندیشه آنها تأثیر منفی می گذارد.

محدودیت کودک در استفاده از برنامه‌ها 

قبل از اینکه تلفن یا تبلت خود را به فرزندتان بدهید، به تنظیمات آن نگاه کنید. محتوا را به آنچه که مناسب سن کودک شما است محدود کنید. کلمه عبوری را تنظیم کنید که برنامه های کاربردی بدون آن نتواند دانلود شوند و کودکان نتوانند بدون آن چیزی بخرند.

متن‌ افراد ناشناس را نادیده بگیرید 

به کودکان خود یادآوری کنید که متن‌هایی که از افراد ناشناس دریافت می کنید نادیده بگیرند، یاد بگیرند که چگونه شماره هایی را در تلفن همراه خود مسدود کنند، از ارسال شماره تلفن خود به صورت آنلاین اجتناب کنند و هرگز اطلاعات شخصی یا مالی خود را در پاسخ به پیامکی ارائه ندهند.

وعده هدیه رایگان را نبینید 

به فرزندان خود بگویید پیام‌هایی را که اطلاعات شخصی را درخواست می‌کند حذف کنید؛ حتی اگر وعده هدیه رایگان را می‌دهد. شرکت‌های قانونی اطلاعاتی مانند شماره حساب‌ها یا کلمات عبور را از طریق ایمیل یا متن درخواست نمی‌کنند.

لینک های پیامکی را پاسخ ندهید 

به لینک‌هایی که در پیامک می‌آید پاسخ ندهید و روی آنها نیز کلیک نکنید. لینک‌ها می‌توانند بدافزاری را نصب کنند و شما را به سمت سایت‌های کلاهبرداری برده که اطلاعات شما را به سرقت ببرند.

به طور کلی بنا به یک شیوه رایج تقریبا همه کودکان موبایل به دست شده اند و والدین از آنجا که به این همراه وابسته شده اند، کمتر درگیری کودک شان را به این وسیله حس می کنند. همچنین با توجه به اینکه کودکان حتی اگر گوشی خودشان هم نباشد، موبایل والدین را به دست می گیرند و از مطالب مناسب سن آنها استفاده می کنند، خطرات جبران ناپذیری تهدیدشان می کنند.

پس لازم است وقتی تصمیم می گیریم برای کودک موبایل تهیه کنیم یا به راحتی موبایل مان را در اختیار او بگذاریم، در مورد چرایی نخریدن گوشی آنها را متقاعد کنیم و دوم این که آنها بدانند محدوده آزادی عمل شان تا کجاست و این محدوده با اطلاع خودشان، به وسیله والدین کنترل می شود. همچنین آموزش استفاده ایمن از تلفن همراه و کنترل کردن فعالیت‌های کودکان می‌تواند تا حدی با تهدیدات امنیتی مقابله کند.

منبع: تبیان

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین