تماس با ما خانه
RSS

در این دوران مادران جوان فرزندانشان را به دلایل مختلف از شیر مادر محروم می نمایند اما اگر بدانند که شیشه شیر چه لطماتی را به کودک دلبندشان می زند در این امر مهم کوتاهی نخواهند کرد.

 ba3125

در اینجا زیانهای شیشه شیر را به اطلاعتان می رسانیم شاید تجدید نظر کردید.

1-کاهش رابطه ی عاطفی
هنگام تغذیه ی طفل با پستان، بین مادر و طفل رابطه ی عاطفی بوجود می آید ولی در تغذیه با شیشه شیر این رابطه وجود ندارد.

این رابطه ی عاطفی که در نتیجه نگاههای مستقیم مادر به چشمان طفل، تماس و گرمی بدن و لبخند و تبسم وی بوجود می آید، اثرات مهمی در سلامت روحی و روانی و رشد احساسات و عواطف کودک دارد.

۲– نامناسب بودن اغلب سر شیشه شیر ها باعث ایجاد تغییراتی در دهان و دندان و عمل بلع کودک می شود.

اگر به کودکی که از سینه های مادر شیر می خورد اگر توجه نمایید می بیند که از چگونه فک وی دائما به طرف بالا و پائین و عقب و جلو حرکت می کند. هنگام تغذیه ی کودک با شیشه مخصوصاً در مورادی که مادر برای سهولت خروج شیر اقدام به گشاد کردن سوراخ شیر اقدام به گشاد کردن سوراخ سر شیشه اقدام به گشاد کردن سوراخ سر شیشه می نماید این حرکات صورت نگرفته یا بسیار کمتر صورت می گیرد و این مسئله می تواند در آینده مشکلاتی برای کودک ایجاد نماید.

۳- هنگام تغذیه با شیشه شیر کودک مقداری هوا بلع خواهد کرد که باعث دل درد او می شود.

۴- طبق تحقیقاتی که به عمل آمده است کودکانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند بیشتر از کودکانی که با پستان مادر تغذیه می شوند دچار انگشت مکیدن می شوند.

استفاده از شیر مادر بهترین روش تغذیه نوزادی است که تازه متولد شده است، زیرا نیازهای طبیعی کودک در حال رشد را برآورده می کند و نیز منبع با ارزشی از آنتی بادیها می باشد و در مقابل انواع حساسیتهای خطرناک، کودک را محافظت می کند.

 

محل آرام و ساکتی را برای شیردادن به کودک در نظر بگیرید.

 

 اما اما اگر مجبورید با شیشه شیر تغذیه نوزاد را ادامه دهید به نکات زیر توجه کنید :

* قبل از دست زدن به وسایل تغذیه کودک، دستان خود را بشویید. تمام وسایل را در آب داغ محتوی صابون بشویید و سپس استریل کنید. قبل از دست زدن به وسایلی که استریل کرده اید، دستان خود را بشویید. وسایل استریل شده را تا زمانی که به آنها نیاز دارید، در یخچال نگهداری کنید.

* قبل از اولین استفاده از یک شیشه شیر جدید، باید شیشه، سر شیشه و حلقه سر شیشه را بمدت ۵ دقیقه در آب در حال جوش قرار داده و استرلیزه کرد. سپس شیشه را روی پارچه تمیزی بگذارید تا خشک شود. پس از آن شستشو با آب گرم و مایع ظرفشویی یا در ماشین ظرفشویی کفایت می کند.

* سعی کنید زمانی که کودکتان آرام است به او شیر دهید. اگر ناراحت و گریان است، تلاش نمایید قبل از آنکه شیشه را به او بدهید، آرامش کنید.

* محل آرام و ساکتی را برای شیردادن به کودک در نظر بگیرید. عواملی همچون سر و صدا و رفت و آمد مانع تغذیه کافی او می شود.

* شیر را پشت دست خود بریزید تا مطئمن شوید زیاد گرم نیست.

* شیشه شیر را به آرامی به چانه کودک نزدیک کنید، در این هنگام او سرش را به طرف شما برمی گرداند. وقتی پستانک لبهایش را لمس کرد، او دهانش را باز می کند و شیشه را می گیرد.

* شیشه را کج نگه دارید تا شیر در تمام پستانک جمع شود و هوا وارد دهان کودک نگردد.

* اگر کودک از مک زدن امتناع کرد، بلندش کنید تا آروغ بزند.

* وقتی به اندازه کافی شیر خورد، او را روی شانه خود و یا برعکس روی پای خود بگذارید و آرام پشتش را بمالید. اگر پس از چند دقیقه آروغ نزد، احتمالاً نمی خواهد آروغ بزند.

روش گرم کردن شیر درون شیشه شیر :
* می توانید شیشه شیر را در آب گرم (نه جوش) قرار دهید یا زیر شیر آب گرم بگیرید. البته باید گفت که از نظر سلامتی گرم کردن شیر هیچ مزیت خاصی ندارد(هر چند کودک ممکن است شیر گرم را ترجیح دهد).

* در واقع اگر بتوانید کودکتان را به خوردن شیر با دمای معمولی یا حتی کمی سرد عادت دهید کارتان خیلی راحت می شود.

* هیچگاه از مایکروویو برای گرم کردن شیشه شیر استفاده نکنید زیرا مایکروویو مواد را بصورت نامنتاسب گرم می کند و ممکن است قسمت هایی از مایع گرم شود و قسمت هایی از آن داغ و این می تواند سبب سوختگی گردد. گرم کردن با مایکروویو همچنین سبب شکسته شدن ترکیبات غذایی در شیر خشک می شود.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین