تماس با ما خانه
RSS

با توجه به افزیش عوامل خطری مانند فشار خون و دیابت در جهان، به بیماری هایی که در ارتباط مستقیم با این عوامل وجود دارند، توجه بیشتری می شود که یکی از شایع ترین بیماری های مرتبط با این بیمارها، امراض مزمن کلیوی هستند.

 he3155

کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد. عملکرد کلیه به زبان ساده، دفع زباله های بدن است. کلیه روزانه حدود 200 لیتر خون تصفیه می کند و از آن حدود 2 لیتر آب اضافی و مواد زاید غربال می کند و از طریق مجاری ادارای دفع می کند.

تنظیم فشار خون، تعادل الکترولیتی و تولید سلول های قرمز خون به عهده کلیه هاست. چنانچه کلیه ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملکرد اکثر ارگان های بدن، به ویژه قلب مختل می شود. از آنجا که نارسایی کلیه در ابتدا هیچ علامتی ندارد، لازم است که تمام افراد با رموز آن آشنا شوند.

***شایع ترین علایم نارسایی کلیه عبارتند از :
-تهوع و استفراغ
-کاهش میزان ادرار
-تورم، به خصوص در ناحیه مچ پا و دور چشم
-طعم نامطبوع در دهان و احساس بویی شبیه به ادرار در بازدم
-خستگی مزمن
-تنگی نفس
-کاهش اشتها
-مشاهده خون در ادرار
-مشاهده کف در ادرار
-ایجاد ضایعات پوستی
-کاهش حافظه

لازم است که افراد به محض مشاهده این عوامل؛ به خصوص تغییرات ادرار به پرشک مراجعه کنند. تشخیص انواع بیماری های کلیوی به کمک آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی انجام می شود.

در صورت مراجعه زودهنگام به پزشک، بسیاری از بیماری های کلیه قابل درمان هستند ولی در صورت بی توجهی به نارسایی منجر می شوند.

*** چند راهکار ساده برای حفظ سلامت کلیه ها
-نوشیدن آب زیاد در طول روز: عملکرد کلیه ها در صورت کم آب بدن مختل می شود. بدن برای تولید انرژی و مدیریت تمام ارگان های بدن به آب نیاز دارد. زمانی که احساس تشنگی می کنیم، یعنی خیلی وقت است که بدن با کم آبی دست و پنجه نرم می کند. نوشیدن یک لیوان آب در هر ساعت توصیه شده است. سردرد، فریاد بدن در برابر کم آبی است. پزشکان توصیه می کنند که هر روز به محض برخاستن از خواب یک لیوان آب بنوشید.

-تناسب اندام و فعالیت روزانه: کاهش وزن و فعالیت ورزشی روزانه باعث کاهش فشار خون و تنظیم سطح قند بدن می شود. دیابت و فشار خون مهمترین دلایل بروز بیماری های حاد کلیوی هستند. قند و فشار خون را به طور روزانه کنترل کنید و در صورت افزایش این دو فاکتور حتما به پزشک مراجعه کنید. کنترل چربی خون الزامیست.

-عدم مصرف خود سرانه دارو: مصرف دارو بدون تجویز پزشک یکی از مهمترین دلایل بیماری های کلیوی است.

-کاهش مصرف نمک در غذا

-اجتناب از مصرف غذاهای آماده و فست فود

-عدم استفاده از دخانیات و الکل

-کاهش استرس

*** چه کسانی در معرض بیماری های کلیوی قرار دارند
-افراد بالای 60 سال
-بیماران دیابتی
-افراد با فشار خون بالا
-افرادی با پیشینه بیماری های قلبی و سکته مغزی
-سابقه خانوادگی از بیماری های کلیوی
-افراد سیگاری
-افراد چاق

محافظت از کلیه ها کار دشواری نیست‎؛ فقط کافیست اراده کنید و با انتخاب روش زندگی سالم، قدمی بزرگ در راه سلامتی بردارید.

برای کلیه سالم رعایت کنید
انجمن پزشکان آمریکایی در راهنمایی جدیدی به افراد دارای سنگ کلیه توصیه کردند: مصرف زیاد مایعات به میزان دفع دو لیتر ادار و کاهش مصرف کوکاکولا، لبنیات و پروتیین های حیوانی در پیشگیری از ابتلا به یک سنگ کلیه دیگر کمک می کند.

یکی از توصیه های ارائه شده در این راهنمای جدید برای افرادی که یکبار سنگ کلیه داشته اند، این است که مصرف مایعات خود را به قدری افزایش دهند که روزی دو لیتر ادرار تولید شود.
درصورتیکه افزایش مصرف مایعات نتواند از پیدایش سنگ کلیه بیشتر جلوگیری کند، در آن صورت بیماران باید دارویی را مصرف کنند که حاوی «دیورتیک های تیازیدی»، «سیترات» و یا «آلوپورینول» است.

افزایش مصرف مایعات در طول روز می تواند خطر عود سنگ کلیه را دست کم به نصف کاهش دهد و هیچ عارضه جانبی نیز نداشته باشد.
افرادی که یک بار دچار سنگ کلیه شده اند درصورتیکه تحت درمان قرار نگیرند 35 تا 50 درصد احتمال دارد که پنج سال پس از پیدایش اولین سنگ کلیه دوباره دچار سنگ کلیه شوند.

در این راهنمای جدید همچنین توصیه شده است که کاهش مصرف کوکاکولا و لبنیات به پیشگیری از بروز بیشتر سنگ کلیه کمک می کند.

با این وجود محققان هنوز موفق به کشف مدرکی نشدند که نشان دهد نوشیدن آب شرب خانگی نسبت به آب معدنی در پیشگیری از سنگ کلیه بهتر و یا بدتر است.

در این راهنما همچنین به بیماران توصیه شده است که مصرف پروتیین حیوانی را کاهش دهند و کلسیم عادی رژیم غذایی خود را حفظ کنند.

منبع:irna.ir

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین