تماس با ما خانه
RSS

از نظافت گریزی نیست؛ چه در خانه‌ای با اتاق‌های تو در تو و یک هشتی بزرگ و چه در پنت هاوس یک برج چشم نواز.

روزگار عوض شده و خانه ها دگرگون شده‌اند اما هنوز هم آشغال همان آشغال‌های قدیم است؛ جارو هم که باید زد. اگرچه چرخ زمانه چرخیده و حوض پرآب و جاروهای نم‌زده را گم کرده است، نظافت اما به همان قرار با روزگار پیش آمده.

جاروی دست‌ساز مادر خاطره شده و جاروهای برقی، دیگر یک وسیله لوکس یا مکمل جاروهای دستی برای نظافت خانه نیستند؛ آنها حاکمان مطلق نظافت خانه‌اند با قدرت‌های متفاوت و البته کاربردهای مختلف؛ آن‌قدر متنوع که یک راهنمای درست و حسابی برای انتخاب و خریدنش لازم است؛ راهنمایی مثل این.

hou6595

هنگام خرید جاروبرقی یادتان باشد
اگر عزمتان برای خرید یک جاروبرقی جزم شده، بهتر است این کار را کاملا جدی بگیرید؛ هرچه باشد جاروبرقی یک کالای لوکس و تزئینی نیست که بعد از مدتی بتوانید آن را برای تنوع عوض کنید. از طرفی این دستگاه ارتباط مستقیم با میزان پاکیزگی خانه و محل زندگی‌تان و درنهایت، سلامت شما و بقیه اعضای خانواده دارد.

برای اینکه بتوانید یک خرید خوب انجام داده و رضایت کامل داشته باشید، باید قبل از هر چیز نیازهای خودتان را به خوبی شناسایی کرده و شرایط خانه‌تان را بسنجید تا بتوانید یک خرید جاروبرقی مناسب داشته باشید.

قدرت جاروبرقی
در این مورد، از مدل، شکل ظاهری و قابلیت‌های مختلف جاروبرقی که صرف‌نظر کنیم، مهم‌ترین عامل در خرید جارو برقی، میزان قدرت آن است که در بازار اصطلاحا فروشندگان به آن «وات» می‌گویند.

این وات در حقیقت یک واحد بین‌المللی برای اندازه‌گیری میزان قدرت و توان هر وسیله یا دستگاه برقی است. درواقع همین وات است که کار شما را راحت‌تر یا سخت‌تر می‌کند. قبل از هر امکان جانبی، این میزان مکندگی جاروبرقی است که اهمیت بیشتری دارد.

جاروبرقی‌های معمولی غالبا میزان توانشان از 1000 تا 2200 وات متغیر است. البته جاروهایی با توان 1000 وات مدت‌هاست که با ورود مدل‌های جدید و متنوع‌تر با قابلیت‌های گوناگون، دیگر جایی در بازار ندارند. این روزها در تمام فروشگاه‌ها و مراکز خرید جارو برقی و فروش لوازم خانگی، جاروبرقی‌های معمولی با توانی از 1300 تا 2200 وات جا خوش کرده‌اند.

این بازه تغییر توان‌ها، درواقع به همین نسبت، قیمت‌ها را هم تغییر داده و براساس نوع نیاز، شرایط خریداران را دچار نوسان می‌کند. البته بد نیست بدانید که اندازه یا کوچک و بزرگی جاروبرقی‌ها، متناسب با میزان توان و قابلیت‌های مختلف آنها تغییر می‌کند.

با این همه، این نیاز شماست که همه چیز را تعیین می‌کند. مساحت و اندازه خانه، میزان ریخت و پاش در خانه شما و البته تعداد اعضای خانواده و حتی سن آنها، همه و همه عواملی هستند که شما باید برای انتخاب میزان توان و قدرت جاروبرقی‌تان درنظر بگیرید.
به‌طور کلی، قدرتی بین 1300 تا 1700 وات برای تمیزکردن و پاک‌کردن گرد و غبار خانه‌ها کافی است اما مسلما خانه‌های بزرگ‌تر با ریخت و پاش و تعداد فرزندان بیشتر، به جاروبرقی‌ای با توان بیشتر نیاز دارند.

البته یادتان باشد که انتخاب جاروبرقی پرقدرت و با توان بالا، همیشه انتخاب درستی نیست. اگر هنگام تخلیه کیسه‌های جاروبرقی به حجم کرک‌های فرشتان هم دقت کنید، حتما متوجه می‌شوید که هرچه میزان مکندگی جاروبرقی بیشتر باشد، سرعت فرسودگی فرش شما هم بیشتر می‌شود.

جارو به دستی پرحساسیت
اگر جزو افرادی هستید که بعد از هر بار جاروکشیدن با جاروبرقی کمرتان درد می‌گیرد و احساس گرفتگی در عضلات شانه و گردن خود دارید، شک نکنید که باید اندازه طول دسته جاروبرقی‌تان را تغییر دهید.

برای جاروکشیدن، هیچ‌گاه روی لوله جارو خم نشوید؛ تمام‌قد بایستید و اندازه لوله را طوری تنظیم کنید که برای جاروکشی هر گوشه خانه، نیازی به خم و راست‌شدن نباشد.
اگر شما روی دسته جارو خم می‌شوید یا با حرکت رفت و برگشتی لوله جارو، شما هم حرکت می‌کنید، منتظر ابتلا به انواع و اقسام دردهای کمری و مفصلی دیگر باشید.

شما باید به‌طور ثابت بایستید و گوشه و کنار خانه را با روانه‌کردن لوله جارو به هر طرف تمیز کنید و هرگاه محدوده مشخصی را جاروکشی کردید – نه با خم‌شدن به جلو بلکه با قدم‌برداشتن – محدوده جاروکشیدن را تغییر دهید.

ممکن است بعد از چند دقیقه جاروکشی، به‌خاطر صدای مستمر موتور جارو، در ناحیه گوش‌هایتان احساس ناراحتی کنید. پیشنهاد می‌شود اگر به چنین مشکلی گرفتارید، پیش از جاروکشی تکه‌ای پنبه در گوش‌های خود قرار دهید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که تمام خانه را در یک مرحله جارو می‌زنند، بد نیست بدانید که اگر جاروکشی قسمت‌های مختلف خانه به تناوب انجام شود، حاصل کار بهتر خواهد بود. خانه را برای خود و براساس تعداد اتاق‌ها قسمت‌بندی کرده و هر قسمت را در یک مرحله جاروکشی کنید. به این ترتیب نه شما به‌خاطر جاروکشی طولانی‌مدت دچار خستگی مفرط می‌شوید و نه به موتور دستگاه‌تان فشار می‌آید.

هنگام جاروکشی – به‌ویژه جاروکشی در مناطق پرگرد و خاک- استفاده از یک ماسک یا یک دستمال می‌تواند مانع بروز حساسیت‌های ریوی در درازمدت شود. البته این پیشنهاد برای تمام خانم‌ها و آقایانی که اهل جاروزدن هستند و در هر منطقه جغرافیایی مفید خواهد بود.

 

 

قدرتی بین 1300 تا 1700 وات برای تمیزکردن و پاک‌کردن گرد و غبار خانه‌ها کافی است
سر و صدا جاروبرقی
حتما شما هم تا به حال با این صحنه مواجه شده‌اید که فرزند کوچکتان به محض روشن‌شدن جاروبرقی ترسیده و شروع به گریه کرده است. پس اگر جزو افرادی هستید که در خانه فرزند کوچک دارید یا اعصابتان تاب تحمل سروصدا را ندارد، برای خرید جاروبرقی به میزان صدای آن هم توجه کنید.

هرچند صدای جاروها با میزان کشش و کارایی جاروها در ارتباط است اما رقابت در بازار تولیدکنندگان جارو باعث شده تولیدکنندگان به سمت ساخت و تولید جاروهایی با قدرت مکندگی بالا و البته صدای موتور کمتری گرایش پیدا کنند.

اشکال هندسی مفید
انواع جدید جارو‌ها و همین‌طور جاروهای شارژی معمولا دارای اشکال هندسی تازه‌ای هستند تا کارکردن با آن‌ها راحت‌تر باشد؛ مثل دسته‌های تاشو و سری‌های مستطیل یا مثلث که به خاطر داشتن زاویه، برای تمیزکردن گوشه‌ها و جاهایی که نظافت آنها به راحتی و با استفاده از جاروبرقی‌های معمولی امکان‌پذیر نیست، مناسب هستند.

سر چندضلعی این جاروها در هر زاویه مجهز به یک برس کوچک است که کار تمیزکردن را راحت‌تر می‌کند. از طرفی این سرهای مستطیل یا مثلثی با امکان چرخش 360 درجه، تمیزی بهتر و بیشتری را به همراه دارند. دسته‌های تاشو هم جای کمتری را اشغال می‌کنند.

نظافت بی‌صدا
جاروبرقی‌های بی‌صدا که در بازار ما هم چندان در دسترس نیستند،  توسط 2 یا چند شرکت محدود خارجی تولید می‌شوند و هنوز به بازار بسیاری از کشورها نرسیده‌اند.
این جاروبرقی‌ها دارای یک مخزن پر از آب برای موتور دستگاه هستند. به این ترتیب موتور این جاروبرقی‌ها مانند یک توربین آبی در داخل آب کار کرده و صدای بسیار کمتری در مقایسه با انواع معمولی جاروبرقی‌ها تولید می‌کند.

ضد میکروب ، ضد باکتری
نظافت و بهداشت از هم جدا نیستند؛ درست به همین خاطر هم هست که تولیدکنندگان به فکر طراحی و عرضه جاروبرقی‌هایی با خاصیت ضدعفونی و ضدباکتری افتاده‌اند. این جاروها دارای یک مخزن جداگانه برای چرخش هوا هستند که درون این مخزن یک فیلتر و لایه برزنتی تعبیه شده است. این فیلتر در واقع کار ضدعفونی‌کردن ذرات هوا و گرد و غبار را انجام می‌دهد. به این ترتیب خریداران این جارو برقی ها، اغلب از میان افراد مبتلا به آسم، بیماری‌های تنفسی و حساسیت هستند.

عمر باتری جاروشارژی
درمورد جارو شارژی‌ها اما به جای توان یا وات، بهتر است به میزان عمر باتری آنها توجه کنید. این جاروها معمولا با هربار شارژ می‌توانند تا 8 ساعت به‌طور مداوم کار کنند. این میزان اما طبق گفته فروشندگان و فعالان بازار لوازم خانگی، برای مدل‌های ایرانی کمتر است.
اما عیب اصلی جاروهای شارژی، مربوط به باتری آنهاست که معمولا عمر مفیدش کوتاه است. این باتری‌ها در اغلب مدل‌های خارجی تا یک‌سال عمر مفید دارد و این مدت برای ایرانی‌ کمتر است.

نکته دیگر درمورد خرید جاروهای شارژی، توجه به حجم مخزن و ابعاد دهانه مکنده آنهاست که هر دوی این عوامل به موارد استفاده و نوع آنها بستگی دارد. معمولا کارهای خانگی به جاروهای شارژی با مخزن بزرگ‌تر نیاز دارند. اندازه دهانه جاروی شارژی هم بهتر است براساس تنگی و دور از دسترس‌بودن جای موردنظر برای جاروکردن، انتخاب شود.

آبی یا خاکی
جارو شارژی‌هایی که این روزها در بازار عرضه می‌شوند، اغلب، هم آبی هستند و هم خاکی.

باتوجه به اینکه این جاروها دارای یک مخزن کوچک در قسمت عقب خود هستند، امکان مکندگی آب و گرد و  غبار را دارند اما آنچه بیشتر کاربران و فروشندگان این جاروها به آن اشاره می‌کنند، کاهش قدرت مکندگی در انواع آبی یا خاکی این محصولات، نسبت به انواع آبی یا خاکی جاروبرقی‌های معمولی است.

شارژی‌های هوشمند
اگر هنگام استفاده از جارو شارژی‌ها چندان با دقت نمی‌توانید خرده‌ریزها را پیدا کنید بهتر است سراغ انواع هوشمند این جاروها را بگیرید.

این جاروها دارای دهانه متحرک هستند که با روشن‌شدن جارو، به‌طور خودکار در خط افقی و به چپ و راست حرکت می‌کنند. جارو شارژی‌های هوشمند، مجهز به یک لامپ اخطار‌دهنده هستند که درصورت وجود اضافات قرمز و درصورت پاک و تمیزشدن آنها سبز می‌شود.

همراه کوچک
این جاروها به خاطر خاصیت قابل شارژ و حمل بودنشان برای سفر بسیار مناسب‌اند تا جایی که در بسیاری از مواقع به آنها نام «جاروسفری» را هم می‌دهند. قابلیت مهم‌تر این جاروها، امکان تمیزکردن سطوح غیرقابل دسترس یا مکان‌هایی بدون سیم‌کشی برق است.
نخستین بار وقتی این جاروها به بازار ایران آمد به نام جاروی ماشین معروف شد و بین کسانی‌که به نظافت خودرویشان اهمیت می‌دادند محبوبیت فراوانی پیدا کرد اما امروز بیشترین استفاده آنها در خانه است

آشغال جمع‌کن پرمصرف و پرتوان
جاروبرقی در زمره لوازم پرتوان برقی است که میزان مصرف انرژی آن بستگی به نحوه استفاده از وسیله دارد. جاروهای برقی کوچک در حدود 1000 وات و جاروهای برقی بزرگ در حدود 1500 وات توان دارند. معمولا در دوره قرائت کنتور مشخص می‌شود جاروهای برقی کوچک حدود 18 کیلووات ساعت و جاروهای برقی بزرگ در حدود 30 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند.

با این اوصاف همیشه به خاطر داشته باشید که از استفاده از این کالا در ساعت اوج مصرف بپرهیزید. با این کار، هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید و هم مانع از تاثیر نوسانات ناشی از ساعات پرمصرف بر کالای خود می‌شوید.

جاروبرقی باید کاملا تمیز باشد و لوله‌های آن گرفتگی نداشته باشد تا فشاری به موتور آن وارد نشود و انرژی بیش از اندازه نیز هدر نرود.برای این منظور، همواره کیسه آشغال جاروبرقی را پیش از پرشدن عوض کرده و فیلتر جارو را نیز لااقل 2 بار در سال، شسته یا عوض کنید.

هنگام استفاده از جارو، زباله‌های مرطوب، ته‌سیگار روشن، اشیای بزرگ و تیز، جوراب و کاغذ را از سر راه دور کنید. این اشیا می‌توانند به موتور جاروی شما ضربه وارد کنند و توان آن‌را کاهش دهند و البته مصرف برق را هم زیاد می‌کنند.

دقت کنید که جاروهای برقی، معمولا دارای چندین درجه نشانگر قدرت مکندگی هستند که برای نظافت بخش‌های مختلف کاربرد دارند.

سعی کنید همیشه از درجه قدرت مکندگی مناسب برای نظافت اماکن مختلف و ریخت و پاش‌های متفاوت استفاده کنید.

یادتان باشد جاروبرقی را نزدیک منابع گرمازا نظیر شوفاژ، اجاق و همچنین منابع سوخت آتش‌زا قرار ندهید. ضمنا از کار مداوم با جاروبرقی بپرهیزید چون روشن‌بودن درازمدت جاروبرقی (بیش از 30 دقیقه متوالی) به موتور جارو فشار زیادی وارد می‌کند.

سطوحی که امکان چسبندگی بالایی دارند مثل موکت و سطوح پرزدار به توان بالاتری برای جداسازی خرده‌های اضافات نیاز دارند و این توان برای سطوح صاف کمتر است. دقت کنید که برای رفع بعضی انواع اضافات، اصولا نیازی به استفاده از جاروبرقی نیست؛ مثلا جمع‌آوری قطعات بزرگ کاغذ و دستمال کاغذی با جارو، تنها توان بالایی از دستگاه می‌گیرند و باعث واردشدن فشار بی‌جهت به موتور جاروی شما می‌شوند.

هیچ‌وقت برای خاموش و روشن‌کردن جارو از پا استفاده نکنید. فشار این دگمه‌ها با پا، عمر جاروبرقی را بسیار کوتاه خواهد کرد.

 

منبع : hamshahrionline.ir

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین