تماس با ما خانه
RSS

زيبايي هميشه يكي از دلمشغولي‌هاي زنان بوده و آنها راه‌هاي مختلف و متعددي را براي رسيدن به اين هدف امتحان كرده‌اند؛ برخي از اين راه‌هاي زيبايي باقي مانده‌اند و برخي هم منسوخ شده‌اند. در طول تاريخ زنان از مواد زيادي براي درمان مشكلات پوستي و زيبا شدن استفاده كرده‌اند از آرد برنج بگيريد تا پوست خيار، شير و عسل. شايد بد نباشد نگاهي به برخي شيوه‌هاي زيبايي مرسوم در دوره‌هاي مختلف تاريخ داشته باشيم و بدانيم علم كدام يك از اين شيوه‌ها را تاييد كرده و كدام يك از آنها را غلط يا خطرناك ارزيابي كرده است.

ar4-4640

شير و عسل
در مصر باستان زيبايي مسئله مهمي بود و همه ثروتمندان مصر تمام تلاش خود را مي‌كردند كه زيباتر جلوه كنند، حتي مردان و زنان طبقه پايين هم سعي مي‌كردند از ماسك‌هاي زيبايي و جواني استفاده كنند. در مصر باستان زنان اطراف چشم خود را با خاول (سرمه) كه از سولفيد آهن- زنگ آهن درست مي‌شد- تزئين مي‌كردند. در تركيب اين سرمه كه به رنگ سياه يا خاكستري تيره بود از موادي مثل خاكستر هم استفاده مي‌شد. مردمان مصر باستان معتقد بودند خاول (چشم شيطان) آنها را از صدمه ديدن يا بدشانسي دور نگه مي‌دارد و باعث مي‌شود چشم از آسيب نور خورشيد و بيماري‌هاي چشمي حفظ شود.

براساس قوانين كشورهاي اروپا و كانادا استفاده از سرمه‌ ساخته شده از زنگ آهن و خاكستر ممنوع است اما حالا شيميدان‌ها مدادهاي چشمي ساخته‌اند كه كاملا بهداشتي هستند و استفاده از آنها جدا از زيبا كردن چشم‌ها، فوايدي هم براي سلامت چشم‌ها دارد. از طرف ديگر زنان مصر باستان براي سفت كردن و جوان نگه داشتن پوست خود از عسل و شير استفاده مي‌كردند و حتي مشهور است كه كلئوپاترا با شير و عسل حمام مي‌كرده است. مطالعات جديد نشان داده، عسل حاوي مواد ضدباكتري و ضدالتهاب است و مي‌تواند در مقابل روند پيري پوست ايستادگي كند. در ضمن عسل جاذب آب است و گذاشتن آن روي پوست باعث حفظ آب و مرطوب ماندن پوست مي‌شود. كاترين زتاجونز از بازيگران سينماي تجاري اعتراف كرده است به شيوه مصريان باستان براي جوان ماندن، عسل و نمك روي پوست خود مي‌گذارد.

 

ماسك صورت آرد برنج براي برطرف كردن آكنه و پاك‌سازي صورت مفيد است

 

زيبايي با آرد برنج
طب باستاني هند موسوم به «آيورودا» يك تاريخ پنج‌هزار ساله دارد و ريشه‌هاي آن در فرهنگ اين كشور است. برخي از دستورات طبي و زيبايي اين مكتب هنوز هم طرفدار دارد و به كار گرفته مي‌شود. دكتر بهاراتي وياس، متخصص طب سنتي هند مي‌گويد: «به نظر من «آيورودا» در حال حاضر محبوب‌تر از گذشته است و بسياري از مردم هند و برخي نقاط ديگر جهان از آن پيروي مي‌كنند.» اين پزشك هندي دو شيوه زيبايي اين مكتب را كه امتحان خود را پس داده‌اند، مطرح مي‌كند: «يكي ماسك صورت آرد برنج كه براي برطرف كردن آكنه و پاك‌سازي صورت مفيد است و ديگري هم كرم زردچوبه.»

براي ساخت ماسك صورت آرد برنج يك قاشق غذاخوري آرد برنج، نصف قاشق غذاخوري عسل و يك‌چهارم قاشق چاي‌خوري نمك را در ظرفي مخلوط كنيد. اين معجون را با دست‌تان مخلوط كرده و سپس بگذاريد براي 10 تا 15 دقيقه روي پوست‌تان بماند بعد از اين، مخلوط را با پارچه نرم تميز با نوك انگشتان خود روي صورت يا روي قفسه سينه بماليد.

براي ساخت كرم زردچوبه هم يك‌چهارم قاشق چاي‌خوري زردچوبه، يك‌چهارم قاشق چاي‌‌خوري نمك، يك قاشق چاي‌خوري دارچين و يك قاشق مرباخوري عسل كاملا مايع را مخلوط كرده، سپس با يك پارچه يا يك گوش‌پاك‌كن آن را روي جوش يا ناحيه دچار مشكل پوستي بماليد. اگر اين محلول روي پوست ماليده شود، مي‌تواند آكنه را بهبود بخشد يا مانع از تشكيل جوش‌هاي جديد شود اما يادتان باشد اين كرم به دليل وجود دارچين مي‌تواند باعث تغيير رنگ پوست شود پس آنها را در محل غيرآكنه استفاده نكنيد.

هديه‌اي به نام روغن زيتون
روميان باستان عاشق روغن زيتون بودند، البته نه فقط براي غذا خوردن، آنها از روغن زيتون روي پوست صورت و نيز براي ماساژ استفاده مي‌كردند. حتي برخي از آنها روغن زيتون را كاملا روي پوست بدن خود مي‌زدند سپس با يك پارچه زبر آن را پاك مي‌كردند تا لايه‌هاي پوست را بردارند. در روم باستان اين اعتقاد هم وجود داشت كه با گذاشتن ناخن‌ها در روغن زيتون مي‌توانيد به قدرت و زيبايي آنها اضافه كنيد.

مطالعات جديد نشان مي‌دهد روغن زيتون غني از ويتامين‌ها و آنتي‌اكسيدان‌هاست، ازجمله ويتامين E و براي همين است كه تاثيرات زيبايي روي پوست، مو و ناخن‌ها دارد.  سوفيا لورن، بازيگر مشهور يكي از كساني بود كه هميشه از شيوه‌هاي روم باستان براي جوان ماندن استفاده مي‌كرد. اگر شما هم مي‌خواهيد از شيوه زيبايي رومي استفاده كنيد، مي‌توانيد چند قطره روغن زيتون را در آب وان بريزيد و در آن دراز بكشيد يا آنكه روغن زيتون را مستقيم به پوست‌تان بماليد. اين روغن را مي‌توانيد بيشتر در نقاط خشك پوست مثلا پاشنه پا استفاده كنيد. يك راه ديگر هم اين است كه چند قاشق روغن زيتون را كمي گرم كرده، سپس با آن موهاي‌تان را چرب كنيد.

 

كشف تاثيرات سفيده تخم‌مرغ
جكي اسپاسير، متخصص تاريخ هنر در دانشگاه ادينبورو مي‌گويد: «در ايتالياي دوران رنسانس رنگ صورت پريده، گونه‌ها و لب‌هاي سرخ، چشم‌هاي كشيده و سياه شده و موهاي لخت بلند، نشانه‌هاي زيبايي بودند» اما اين زيبايي‌ها چگونه حاصل مي‌شدند؟ دكتر اسپاسير مي‌گويد: «زنان ايتاليايي آن دوران از تخم‌مرغ به‌عنوان سفيدكننده پوست استفاده مي‌كردند يعني سفيده تخم‌مرغ را روي پوست خود مي‌زدند تا پوست‌شان سفيدتر و شفاف‌تر جلوه كند و آنها همين‌طور از آبليموي تازه براي طلايي شدن موهاي‌شان استفاده مي‌كردند و يك شيوه ديگر هم براي طلايي كردن موهاي خود داشتند؛ آنها كلاه‌هاي بزرگي داشتند كه قسمت وسط آن خالي بود، آن را بر سر مي‌گذاشتند و موهاي خود را از آن رد مي‌كردند و زير آفتاب مي‌نشستند و اين‌گونه همه نقاط بدن خود را به‌جز موها از معرض آفتاب دور نگه مي‌داشتند.»

دكتر اسپاسير مي‌گويد كه هنوز بعضي از اين شيوه‌ها به‌عنوان شيوه‌هاي زيبايي در جهان به كار گرفته مي‌شود، براي مثال يكي از معجزه‌هاي پوستي ايتاليايي آن دوران، مخلوط سفيده تخم‌مرغ و آرد سفيد بود كه اين مخلوط را در سركه قرار مي‌دادند و مي‌گذاشتند تا دو روز بماند، سپس آن را روي پوست مي‌ماليدند كه اگر همين حالا هم از آن استفاده كنيد، اثرات خوب آن را در پوست‌تان خواهيد ديد.

 

چغندر زيبايي مي‌آورد
در انگلستان دوره ويكتوريا اخلاقيات بسيار سخت‌گيرانه بود، اما مراقبت‌هاي پوستي و زيبايي در آن دوران بسيار اهميت داشت. در آن دوران صورت‌هاي رنگ‌پريده اما با آرايش چشم‌ها و گونه‌ها، بسيار محبوب بود. دكتر رتيا راكوس، متخصص پوست و زيبايي در دانشگاه كينز بورد مي‌گويد: «نقاشي‌هايي از آن دوران در دسترس است كه در آن نشان مي‌دهد، زنان 70 يا 80 ساله حتي يك چين و چروك روي صورت‌شان نداشتند.» امروزه همه ما چين‌وچروك‌هاي صورت را ناشي از بالا رفتن سن مي‌دانيم، اما واقعيت اين است كه نور خورشيد و برخي مسائل ديگر باعث به وجود آمدن اين چين‌وچروك‌ها مي‌شود، زنان درآن دوران با مراقبت‌هاي ساده نمي‌گذاشتند حتي يك چين‌وچروك روي صورت‌هاي‌شان ظاهر شود.

اين دوران نخستين دوره‌هايي بود كه در آن كرم‌هاي زيبايي و كرم‌هاي مخصوص پوست به بازار آمدند. در سال 1864 كرم زيبايي پاوند كه تركيبي از روغن زيتون، صمغ درختان آمريكايي و ادويه بود به بازار عرضه شد و پس ا‌ز آن هم كرم‌ها و پودرهاي ديگري به بازار وارد شد؛ يكي از كرم‌هاي محبوب آن زمان از پوست و عصاره چغندر درست مي‌شد كه علم فوايد آن را ثابت كرده است.

 

درگذشته از گياهان برای جوانتر و شفاف بودن پوست استفاده مي‌كردند

 

زيبايي تجربي
در دوران پس از جنگ جهاني اول استفاده از وسايل آرايشي و زيبايي طبيعي رواج بسيار يافت. در اين دوران استفاده از پوست خيار كه به آن نمك و آبليمو زده باشند به‌عنوان ماسك صورت و استفاده از مخلوط روغن زيتون، استخوان‌هاي خرد شده و نمك براي تقويت ناخن‌ها رواج يافت. در اروپاي شرقي هم از چربي پوست حيوانات براي تميز كردن پوست استفاده مي‌شد. در آن دوران بسياري از مردم از محصولات غذايي و گياهان براي پوست صورت، دست‌ها و پاهاي خود استفاده مي‌كردند تا پوستي جوان‌تر و شفاف‌تر داشته باشند.

دكتر مليدا فانسلون از دانشگاه وست‌بيستر مي‌گويد: «بسياري از كرم‌ها و مواد زيبايي كه امروزه استفاده مي‌شوند در آن دوران كشف شدند، درواقع مردم آن روزگار مواد مختلف را روي پوست، دست، پا و ناخن‌هاي خود امتحان مي‌كردند و وقتي از يكي از آنها نتيجه مي‌گرفتند آن مورد محبوب مي‌شد، حالا بسياري از همان مواد در ساخت وسايل زيبايي و بهداشتي به كار مي‌رود.»

از اين روش‌هاي تاريخي هرگز استفاده نكنيد
موادي بوده‌اند كه در طول تاريخ به‌عنوان مواد زيباكننده و آرايشي استفاده شده‌اند اما علم نشان داده که اصلا نبايد به آنها فكر كرد. اينها موارد اصلي هستند:

سرب سفيد: در قرون وسطا زنان اروپا از سرب سفيد براي سفيد كردن پوست استفاده مي‌كردند اما اين ماده باعث آسيب رساندن به پوست، ايجاد سردرد، تهوع، استفراغ و سرگيجه مي‌شود، حتي گاهي مي‌تواند باعث مرگ شود.

جيوه: صدها سال جيوه به‌عنوان تركيب سرمه‌ها و كرم‌هاي مخصوص زيبايي گونه و دور چشم‌ها به كار گرفته مي‌شد اما جيوه بسيار سمي است و تماس با آن مي‌تواند به ريه‌ها، كليه‌ها و حتي مغز انسان اثرات و صدمات غيرقابل برگشت بزند.

سود سوزآور: بي‌كربنات سديم را در قديم به شكل صابون درمي‌آوردند. از اين صابون براي برداشتن موهاي زائد استفاده مي‌شد اما اين ماده قليايي به‌شدت پوست را مي‌سوزاند و حتي مي‌تواند پوست را زخم كند.

چربي‌هاي حيواني: در اروپاي قرون وسطا از چربي‌هاي حيواني براي برطرف كردن طاسي استفاده مي‌شد اما اين چربي‌ها به‌شدت براي پوست مضر هستند.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین