تماس با ما خانه
RSS

واژه ی روغن برای آن دسته از مایعات به کار می رود که با آب مخلوط نمی شوند و به دلیل آن که چگالی آنها کمتر از آب است، روی آب شناور می مانند. اصولاً روغن به چربی اطلاق می شود که در دمای اتاق معمولاً به حالت مایع باشد.

M1390225836

روغن ها هم همچون چربی ها متشکل از تری گلیسرید، مونوگلیسرید و مقداری هم دی گلیسرید می باشند. از آنجا که روغن حاوی مقدار زیادی چربی اشباع نشده است، در دمای اتاق مایع می باشد. اصل واژه روغن لاتین است. روغن ها انواع مختلف دارند. می توانند صنعتی بوده یا تنها برای مصارف خوراکی و پخت و پز مورد استفاده قرار گیرند. در این بخش به توضیح در مورد روغن های خوراکی که معمولاً برای پختن غذاها مورد استفاده قرار می گیرند، می پردازیم.

 

روغن های خوراکی
روغن های خوراکی را معمولاً از چربی های نباتی یا حیوانی به دست می آورند. چربی های نباتی در دمای اتاق مایعند. این نوع روغن ها را اغلب از گیاهان، مغز میوه، دانه گیاه و… تهیه می کنند. البته اغلب چربی های حیوانی در دمای اتاق به حالت جامدند و بنابراین نمی توان آنها را جزو روغن به حساب آورد. اما برخی جانوران از جمله ماهی، وال و برخی از حیواناتی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند، چربی بدنشان به حالت روغن مایع می باشد.

 

معمولاً از روغن برای سرخ کردن و پختن غذا استفاده می شود. گاهی به منظور نگهداری از مواد غذایی هم به آنها روغن می زنند.

 

روغن های نباتی
روغن های نباتی (گیاهی) را از گیاهان یا دانه ی آنها استخراج می کنند. برخی روغن های گیاهی از جمله روغن دانه شلغم روغنی یا روغن پنبه دانه، بدون انجام عملیات مخصوص بر روی آنها، برای مصرف انسان مناسب نیستند.

روغن های نباتی همچون دیگر انواع چربی، از استرهای گلیسرین و همچنین از مخلوط انواع مختلف اسید چرب تشکیل یافته اند. این روغن ها در آب حل نمی شوند، اما در برخی حلال های آلی، محلول هستند.

 

گاهی می توانید با خرید یک وسیله که همه این کارها را انجام می دهد، هم جای کمتری را در آشپزخانه اشغال کنید و هم پول کمتری بپردازید. همه مواد در این قانون قرار می گیرند. برای مثال شما می توانید با مایع ظرفشویی روی کابینت ها را هم تمیز کنید. بنابراین ما، یک ماده یا وسیله خاص را انتخاب می کنیم و تمام استفاده هایی که می توانید از آن بکنید را به شما خواهیم گفت.

 

در این شماره به روغن مایع نباتی می پردازیم. شاید فکر کنید روغن نباتی یک ماده چرب است که تمیز کردن خودش کلی دردسر دارد اما روغن های نباتی مثل روغن زیتون یا آفتابگردان می توانند گرد و خاک، خط و خش و بعضی لکه ها را از بین ببرند، اجسام را براق کنند و بعد در معرض آفتاب خشک شوند.

 

شما می توانید از روغن نباتی برای تمیز کردن اینها استفاده کنید:

● تابه و قابلمه های چدن
اگر لکه ای روی ظروف چدنی شما هست که سوخته یا خشک شده و به آسانی پاک نمی شود، می توانید مقداری روغن نباتی را با نمک خوراکی دانه درشت مخلوط کنید و با یک اسکاچ نرم روی لکه بمالید؛ لکه به آسانی از بین خواهد رفت و بعد می توانید ظرف را با آب گرم و کمی مایع ظرفشویی به آسانی بشویید. با این روش مطمئن باشید به ظرف شما آسیبی نخواهد رسید.

 

● رنگ روی دست
اگر بر اثر نقاشی یا رنگ آمیزی دیوارها دست شما رنگی شده به جای استفاده از بنزین، تینر و مواد شیمیایی مضر دیگر می توانید از روغن نباتی استفاده کنید. روغن را روی پوست بمالید و بعد که رنگ برطرف شد دست هایتان را به راحتی با صابون بشویید.

● کفش های چرمی
اگر کفش های چرمی شما خاکی و کثیف شده برای تمیز کردن آن تنها لازم است گرد و خاک را با یک دستمال مرطوب پاک کنید و بعد یک قطره روغن نباتی روی یک دستمال نرم بریزید و با آن تمام سطح کفشتان را کاملا مالش دهید. با این روش تمام خراشیدگی های روی سطح چرم از بین خواهد رفت و کفش مثل روز اول درخشان و نو به نظر خواهد رسید.

 

● مبلمان چوبی
مراقبت از چوب طبیعی کار آسانی نیست. برای اینکه جلوی خشک شدن یا ترک خوردن چوب را بگیرید می توانید کمی روغن نباتی را با یک برس روی سطح چوب بمالید و بعد با یک دستمال نرم آن را روی چوب پخش کنید تا جذب شود. اگر روغن را از قبل کمی گرم کنید راحت تر روی چوب می نشیند، لایه نازک تری ایجاد می کند و بهتر جذب می شود.

 

● استیل
برای درخشان تر کردن ظروف یا شیرآلات استیل می توانید یکی، دو قطره روغن زیتون را روی یک پارچه نرم بریزید و با آن شیرآلات را پاک کنید. استیل درخشندگی خود را باز خواهد یافت بدون اینکه اثر چربی روی آن پدیدار شود.

 

● لکه های روی چوب
اگر روی وسایل چوبی خانه شما لکه ای افتاده که پاک نمی شود یا اگر چوب ها خراشیدگی دارند، می توانید یک فنجان روغن زیتون را با آب نصف لیموترش مخلوط کنید و آن را با یک دستمال روی چوب بمالید. بعد از چند بار کشیدن دستمال روی چوب، لکه ها و خراش ها محو خواهند شد. این ترکیب واکس خوبی هم برای پارکت هاست، به شرطی که بسیار کم از آن استفاده کنید.

 

گردآوری توسط : مجله دلگرم

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین