تماس با ما خانه
RSS

خانم های خانه در شرایط زندگی های امروزی می توانند یک یار و کمک برای همسرشان در مدیریت اقتصادی خانواده باشند. شما با روش های زیر می توانید یک کدبانوی مقتصد باشید.

hou11813
با روش های زیر مدیریت اقتصادی خانواده را دردست بگیرید
در عرف و فرهنگ ایرانی ما، هر یک از زن و مرد در جایگاه ویژه خودشان، در مدیریت اقتصادی خانواده نقش مهمی را ایفا می‌کنند. مردان همیشه به‌عنوان محور کسب درآمد خانواده محسوب می‌شوند و مدیریت اقتصاد خانواده به زنان واگذار می‌شود، چرا که زنان اقتصادی‌تر هستند و با ملاحظه بیشتری می‌توانند اقتصاد خانواده را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنند.

آگاهی از اصول مدیریت اقتصادی یکی از بهترین روش‌های انتخاب و اتخاذ شیوه‌ای مناسب برای به سامان رساندن اوضاع اقتصادی خانواده است، با توجه به این مهم، برای موفقیت روزافزون شما در مدیریت اقتصادی خانواده، به چند نکته مهم و کاربردی اشاره می‌کنیم:

برای یک کدبانوی مقتصد بودن باید مصرف‌گرایی را کنار بگذارید
یک بانوی مدبر، نه‌تنها به محدودیت‌های خانواده خویش آگاه است، بلکه باید متوجه سختی‌هایی که برای کسب درآمد وجود دارد نیز باشد تا به‌راحتی آن را در موارد غیر ضروری مصرف نکند. متاسفانه برخی از زنان امروزی نقش کمتری در تولید مایحتاج خانواده دارند و حتی برای این کار، وقت کمتری را اختصاص می‌دهند در حالی که کالاهای واحدی مانند برنج، سبزی، گوشت، مرغ و… خریداری می‌شود اما هیچ گاه این کالاها به کالاهای ترکیبی مانند انواع غذاها تبدیل نمی‌شود، چرا که فست‌فود و غذاهای آماده و … جای خالی چنین امری را به‌خوبی پر می‌کنند.

 

این روزها حلقه ارتباطی بانوی خانه با بخش‌های مختلف خانه کم شده که این مساله نه‌تنها باعث افزایش مصرف‌گرایی شده، بلکه نیازهای جدیدی را بر خانواده تحمیل می‌کند که به موجب آن نیز بروز مشکلاتی در برنامه‌ریزی مالی خانواده اجتناب‌ناپذیر می‌شود، اما شما به عنوان کدبانوی خانه می‌توانید نقش بسیار مهمی در کم کردن هزینه‌های خانواده داشته باشید، تلاش کنید حتی‌المقدور از هزینه‌های گزاف و بیهوده بپرهیزید تا قدرت خرید خانواده و میزان کالای موجود در سبد خرید خانواده‌تان را به طریقی مناسب افزایش دهید.

به عنوان یک کدبانوی مقتصد صرفه‌جویی کنید
صرفه‌جویی، روشی مفید برای کاهش هزینه‌هاست. مصرف را باید تابع شرایط خانواده و اهداف آن تنظیم کنید. توصیه می‌شود هیچ‌گاه مصرف خانواده‌تان را براساس چشم و همچشمی به کسانی که شرایط مالی و نیازهای متفاوتی نسبت به شما دارند یا زیاده خواهی غیر‌ضروری و افراطی بنا نکنید. به یقین بپذیرید صرفه‌جویی بهترین راه کاهش هزینه‌هاست و شما به‌عنوان یک بانوی مدبر و مدیر با استفاده از روش‌های مختلف می‌توانید صرفه‌جویی را هنر خود و فرزندانتان کنید.

 

در نخستین گام بهتر است علم مصرف کردن صحیح را بدانید. برای مثال در مورد کاهش مصرف برق، اگر به روش‌های نوین کاهش مصرف برق توجه داشته باشید و از لامپ‌ها یا لوازم برقی کم مصرف استفاده کنید یا در ساعات اوج مصرف، میزان مصرف‌تان را به حداقل برسانید یا برای صرفه‌جویی در مصرف آب از شیرهایی استفاده کنید که مصرف آب را کاهش می‌دهد و…، می‌توانید صرفه‌جویی زیادی را در بلند‌مدت داشته باشید، بدون شک با صرفه‌جویی در مصرف برق و آب، می‌توانید سرمایه اولیه را در دراز‌مدت برگشت دهید.

 

در دومین گام لازم است آموزش ببینید و تمرین کنید؛ برای کاهش هزینه‌ها لازم است در دو بخش خرید انواع کالا و نحوه مصرف آنها کسب آگاهی کنید. اگر در‌خصوص روش‌های کاهش مصرف انواع انرژی و دیگر کالاها اطلاعات مفیدی داشته باشید و سعی کنید در عمل نیز آنها را انجام دهید، قطعا فرزندانتان نیز آموزش می‌بینند و مانند شما اجرا می‌کنند.

رفتار اقتصادی فرزندان را بهبود ببخشید
شما به‌عنوان بانوی مقتصد خانواده، وظیفه دارید با توسل به روش‌ها و الگوهای تربیتی صحیح، رفتارهای اقتصادی فرزندانتان را اصلاح و بهبود ببخشید. بهتر است فرزندانتان را با محدودیت‌های اقتصادی خانواده آشنا کنید، چه‌بسا این آشنایی‌ها باعث می‌شود آنها درست رفتار کنند و در انتخاب صحیح نیز به شما کمک کنند.

 

مثلا به فرزندانتان آموزش دهید که درآمد به‌راحتی به‌دست نمی‌آید و چقدر پدر و مادرش برای حصول آن مجبورند زحمت بکشند، از سوی دیگر، همیشه به او متذکر شوید باید قدردان محبت والدینش باشد و بی‌خود و بی‌جهت پولی را خرج نکند. بهتر است هنگام خرید، فرزندانتان را همراه خود ببرید یا اگر شرایط سنی آنها اجازه می‌دهد، گاهی آنها را برای خرید برخی از مایحتاج خانه بیرون بفرستید تا با ایستادن در صف نانوایی یا با دست به جیب شدن و … حساب کار دست‌شان بیایید و به سختی و خستگی خرید آشنایی پیدا کنند.

 

در این صورت شما با یک تیر دو نشان زده‌اید، هم در جهت تربیت اقتصادی و مسئولیت‌های متعاقب آن گام برداشته‌اید و هم آن که نسبت به چگونگی هزینه‌ها و درآمد خانواده حساسش کرده‌اید. این حق مسلم شما و فرزندتان است که درخصوص دخل و خرج خانه به یکدیگر اطلاعات بدهید تا دچار مصرف‌زدگی، چشم و همچشمی و ولخرجی نشوید تا بتوانید در این چارچوب، بهترین اولویت‌بندی و انتخاب‌ها را داشته باشید.

یک کدبانو مقتصد پدر خانواده را یاری می کند
مشکلات اقتصادی چند سال اخیر باعث شده است مرد خانواده به‌تنهایی نتواند عهده‌دار تامین مخارج زندگی و خانواده شود، بی‌شک در این راستا، شما به‌عنوان شریک و همدم زندگی همسرتان، باید به کمک او بشتابید و برای درآمدزایی هر چه بیشتر، از هرآنچه که برای بهبود شرایط اقتصادی خانواده می‌توانید انجام دهید، دریغ نکنید. اگر بانوی شاغلی هستید، درآمد‌تان را در حساب مشترک زندگی مشترکتان به اشتراک بگذارید، این کار همسرتان را دلگرم و امیدوار می‌کند اما اگر خانه‌دار هستید، از هنرها و استعدادهای بسیارتان همچون آشپزی، خیاطی، عروسک‌سازی، شمع‌سازی و… در جهت درآمد‌زایی نهایت استفاده را ببرید.

منبع : چهاردیواری جام جم

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین