تماس با ما خانه
RSS

بسیاری از ما به دنبال راهی برای خوش‌طعم کردن غذاهای خود هستیم. طعم خوش غذا علاوه بر اینکه محرکی برای اشتها است، می‌تواند برای افراد کم وزن، کم اشتها یا گاها بیمار نیز مفید باشد. با به کار بردن روش‌های ساده، اما کاربردی زیر می‌توان غذایی با طعم خوش و متفاوت را تجربه نمود.

zz (3)
1- کف گوشت در حال پخت را دور بریزیم یا نه؟
بهتر است مایعی که در روند پخت گوشت از آن خارج می‌شود، مستقیم داخل غذا استفاده شود. معمولاً بیشترین میزان پروتئین‌های محلول در آب و ویتامین‌های محلول در آب، به‌خصوص ویتامین‌های گروه B، هنگام پختن از بافت گوشت خارج و به آب در حال جوش وارد می‌شوند بنابراین نباید آب و کف اولیه گوشت را دور بریزید چون عملا بخش زیادی از ریزمغذی‌های گوشت با این کار از بین می‌رود. البته باید توجه داشته باشید معمولاً زمانی که گوشت در حال پختن است، ابتدا آب آن کمی کدر و پر از کف است. از نظر بهداشت مواد غذایی، زمانی گوشت و آب آن کاملا ایمن و قابل خوردن می‌شوند که آب یا عصاره حاصل از جوشیدن گوشت به رنگ شفاف درآید. این عصاره، دارای ارزش تغذیه‌ای است و دور ریختن آن توصیه نمی‌شود.

خیلی از افراد هم کف روی گوشت یا مرغ را دور می‌ریزند اما این کف شامل پروتئین‌هایی است که در مراحل اولیه از گوشت خارج می‌شود و یکی از ویژگی‌های پروتئین‌ها این است که امکان فومینگ یا کف کردن دارند. به همین دلیل دور ریختن کف حاصل از جوشیدن انواع گوشت در آب هم توصیه نمی‌شود. اگر خانم خانه کمی صبوری کند، این کف سرشار از پروتئین به مرور در آب حل خواهد شد و عصاره گوشت را شفاف و مغذی خواهد کرد.
اگر می‌خواهید گوشت قرمز را بپزید، بهتر است پیش از این کار، آن را با پیاز، فلفل سیاه و کمی زردچوبه تفت دهید و بعد آن را بپزید. با این کار، هم گوشت طعم بهتری پیدا می‌کند و هم از نظر ظاهری بافتش را از دست نمی‌دهد

2- آیا از گوشت شتر و بز هم می‌توانیم در تهیه‌ی غذا استفاده کنیم؟
بله. گوشت شتر با طبعی گرم و کم‌چرب و اندکی شور مزه است که بیشتر آن را کباب می‌کنند یا در خورش مصرف می‌شود. گوشت بز هم اگر بزغاله باشد بسیار مطلوب است.

3- چرا بعضی مواقع رنگ گوشت خیلی تیره‌تر است؟
به طور کلی هر چه چهارپا پیرتر باشد رنگ گوشت آن تیره‌تر است و گوشت بیات شده است که برای کباب کردن اگر در قدری ماست بخوابانید رنگ گوشت صورتی می‌شود.

4- چرا بعضی اوقات کباب کوبیده روی آتش باز می‌شود؟
علل مختلفی وجود دارد: اول اینکه گوشت بسیار چرب است. دوم ترکیب گوشت مناسب نیست و چسبندگی لازم را ندارد. سوم در هنگام گرفتن گوشت به سیخ خوب این عمل را انجام نداده‌اید. بهترین قسمت گوشت برای کباب کوبیده نیمی قلوه‌گاه و نیمی دیگر صافی شده‌ی فیله و راسته می‌باشد.

5- برای خوابانیدن گوشت آیا بهتر است نمک آن را هم در آن زمان اضافه کنیم؟
خیر. اگرچه از نظر مزه خیلی تغییر می‌کند ولی از ارزش غذایی گوشت کاسته می‌شود. زیرا مقداری از خونابه‌ی گوشت در مایه حل می‌شود و از دست می‌رود. بهتر است در هنگام به سیخ کشیدن گوشت یا پس از کباب کردن، نمک به آن بیفزایید.

6- چرا گوشت را پیش از پختن غالباً در روغن تفت می‌دهند؟
منظور از تفت دادن این است که منافذ گوشت بسته شود تا خونابه از آن بیرون نزند و طعم گوشت در آن باقی بماند.

7- برای تهیه‌ی استیک کدام قسمت از گوشت مناسب‌تر است؟
معمولاً راسته‌ی گاو جوان با برش عمودی بر الیاف گوشت مناسب‌تر است.

8- برای بریدن گوشت پخته مانند ژیگو، زبان و غیره چگونه عمل کنیم؟
معمولاً در شام‌های نشسته و تشریفاتی بریدن گوشت سر میز مرسوم است. ولی در شام ایستاده گوشت را باید در آشپزخانه برید. که باید از کارد بلند، نازک و تیز استفاده شود.

9- فرق بین ژیگو و رُست‌بیف چیست؟
ژیگو در زبان فرانسوی به ران بره، گوسفند، بز و گوساله‌ی پخته اطلاق می‌شود. ولی رُست‌بیف به گوشت گوساله‌ی بریان گفته می‌شود.

10- اگر گوشت کبابی سفت بود چگونه آن را نرم کنیم؟
بهتر است گوشت را در آب پیاز، سرکه و روغن زیتون بخوابانید و حداقل 2 ساعت گوشت را با درپوش در یخچال نگه دارید.
11- فرق بین کباب بُناب و کباب کوبیده چیست؟
گوشت کباب بناب یک‌بار از چرخ‌گوشت رد می‌شود و سپس با پیاز خردکرده ساطوری می‌شود. ولی کباب کوبیده 2- 3 بار از چرخ‌گوشت رد می‌شود و با پیاز رنده کرده و آبگرفته ترکیب می‌شود.
12- بهترین زمان برای افزودن پیاز به گوشت کباب کوبیده چه زمانی است؟
ابتدا گوشت را از صفحه‌ی درشت چرخ‌گوشت رد کنید. آنگاه پیاز را همراه با قدری نمک به گوشت بیفزایید و این بار گوشت را از صفحه ریز چرخ‌گوشت رد کنید. حالا مایه‌ی کباب آماده است.

 

منبع : tebyan.net

 

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین