تماس با ما خانه
RSS

بیشتر مردم توجه چندانی به زیبایی دست ها و پاهای خود ندارند و بیشتر بر زیبایی صورت متمرکز هستند. اما مراقبت از کل بدن ضروری است و به پیشگیری از تیره شدن پوست و آسیب آن کمک می کند.

ar4-6454

از آنجایی که دستان و پاهای ما بیشتر مواقع بدون پوشش یا محافظ باقی می مانند، تمایل به تیرگی در بخش هایی از پوست این اندام ها بیش از نقاط دیگر بدن است. به واسطه قرار گرفتن مداوم در معرض پروتوهای مضر فرابنفش A و B خورشید، پوست انسان ملانین بیشتری برای محافظت از خود تولید می کند. ملانین بیشتر به تیره‌تر شدن پوست، به ویژه در دست ها و پاها اگر از پوشش مناسب برخودار نباشند، منجر می شود.

به گزارش “هوم رمدیز”، در کنار قرار گرفتن در معرض خورشید، تیره شدن بخش هایی از پوست می تواند در نتیجه آلودگی، گرد و غبار و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر شکل بگیرد. بیشتر مردم توجه چندانی به زیبایی دست ها و پاهای خود ندارند و بیشتر بر زیبایی صورت متمرکز هستند. اما مراقبت از کل بدن ضروری است و به پیشگیری از تیره شدن پوست و آسیب آن کمک می کند.

تیره شدن بخش هایی از دست ها و پاها ظاهر چندان خوشایندی ندارد و می تواند احساس شرمندگی را در فرد ایجاد کند. خوشبختانه روش هایی طبیعی برای روشن کردن و احیای رنگ طبیعی پوست این اندام های بدن وجود دارند که در ادامه برخی از آنها را معرفی می کنیم.

لیمو 

استفاده از لیمو روشی ارزان برای روشن و درخشان کردن پوست دست ها و پاها است. ویژگی اسیدی لیمو به عنوان یک عامل سفید کننده طبیعی عمل می کند. همچنین، لیمو سرشار از ویتامین C است و به رهایی از شر سلول های مرده پوست و بهبود رنگ آن کمک می کند. لیمو به رشد سلول های جدید و کسب رنگ روشن‌تر پوست کمک می کند.

مقداری شکر را روی یک نصفه لیمو بریزید. پوست خود را با استفاده از این لیمو مالش دهید تا از شر آلودگی و سلول های مرده پوست خلاص شوید. به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس پوست خود را با آب شست و شو دهید. این کار را هفته ای یک بار انجام دهید.

گزینه دیگر، ترکیب مقدار مساوی از آب لیمو تازه و عسل است. این ترکیب را روی پوست دست ها و پاهای خود بمالید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس با آب شست و شو دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

توجه: پس از استفاده از روش های درمانی لیمویی، از یک مرطوب کننده خوب استفاده کنید تا پوست خشک نشود. همچنین، از مواجهه مستقیم با نور خورشید برای حداقل یک تا دو ساعت پرهیز کنید.

ماست 

اسید لاکتیک موجود در ماست آن را به یک عامل سفید کننده موثر تبدیل می کند که به روشن‌تر کردن رنگ پوست کمک می کند. اسید لاکتیک می تواند لایه رویی سلول های مرده را بردارد تا از بخش خشک، پوسته پوسته یا تیره شده پوست کاسته شود.

افزون بر این، پروتئین ها و ویتامین های موجود در ماست پوست شما را نرم و درخشان نگه می دارند.

مقداری ماست ساده را روی بخش های تیره شده پوست خود ریخته و برای چند دقیقه ماساژ دهید. اجازه دهید برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به همان حالت باقی بماند و سپس پوست خود را با آب شست و شو دهید. از این روش یک یا دو بار در روز استفاده کنید تا رنگ پوست خود را روشن‌تر سازید.

گزینه دیگر، ترکیب مقدار مساوی از ماست و گلاب و سپس افزودن یک قاشق چایخوری گلیسیرین گیاهی به آن است. دست ها و پاهای خود را با این ترکیب ماساژ داده تا به طور کامل جذب پوست شود. به مدت یک شب اجازه دهید در همین حالت باقی بماند و صبح روز بعد پوست خود را با آب سرد شست و شو دهید. روزانه یک بار پیش از خواب شبانه این کار را انجام دهید.

خیار 

خیار می تواند به طور طبیعی طی یک دوره زمانی استفاده لطافت بیشتر و رنگ روشن‌تر را به پوست دست ها و پاهای شما هدیه کند. ویژگی های روشن کننده پوست خیار می توانند به خلاص شدن از شر رنگ برنزه ناخوشایند پوست کمک کنند. ویتامین A موجود در خیار به بهبود رنگ پوست از طریق کنترل تولید ملانین پوست کمک می کند.

خیار سرشار از آب است و به تامین آب مورد نیاز پوست کمک می کند.

چند برش از خیار تازه را به مدت پنج دقیقه روی بخش های تیره پوست خود مالش دهید. به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا آب خیار جذب پوست شود و سپس پوست خود را با آب شست و شو دهید.

گزینه دیگر، ترکیب مقدار مساوی از آب خیار و آب لیمو است. دست ها و پاهای خود را با این ترکیب ماساژ دهید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجازه دهید در همان حالت باقی بماند. سپس، با آب سرد پوست خود را شست و شو دهید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

شیوه دیگر، ترکیب یک خیار کوچک با دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا است. دست ها و پاهای خود را با این ترکیب ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه در همان حالت باقی بماند. سپس، با استفاده از یک دستمال هوله ای ترکیب را پاک کرده و پوست خود را با آب شست و شو دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

آلوئه ورا 

آلوئه ورا می تواند به احیای رنگ اصلی پوست شما کمک کند. این گیاه قادر به درمان هیپرپیگمانتاسیون است و از این رو می تواند رنگ تیره پوست در دست ها و پاها را روشن سازد.

همچنین، آلوئه ورا دارای ویژگی های مرطوب کنندگی پوست است که به درخشش طبیعی دست ها و پاها کمک می کند.

ژل تازه آلوئه ورا را از یک برگ آن خارج کرده و به مدت پنج دقیقه روی دست ها و پاهای خود بمالید. ۳۰ دقیقه صبر کرده و سپس پوست خود را با آب شست و شو دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا رنگ پوست روشن‌تر شود.

روش دیگر شامل ترکیب دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و چند قطره روغن بادام می شود. این ترکیب را روی مناطق تیره پوست خود قرار داده و به آرامی ماساژ دهید تا به طور کامل جذب پوست شود. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کرده و سپس پوست خود را با آب شست و شو دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

توجه: پس از استفاده از آلوئه ورا روی پوست خود در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.

ملانین به تیره‌تر شدن پوست، به ویژه در دست ها و پاها منجر می شود‎

پوست پرتقال 

پوست پرتقال که بیشتر ما آن را دور می ریزیم می تواند برای روشن کردن رنگ پوست مورد استفاده قرار بگیرد.

میوه های خانواده مرکبات حاوی ویتامین C فراوان هستند که به عنوان یک عامل سفید کننده طبیعی عمل می کند و به درمان هیپرپیگمانتاسیون کمک می کند. افزون بر این، اسید سیتریک موجود در پوست پرتقال به عنوان یک عامل لایه بردار عمل می کند تا از شر سلول های مرده پوست خلاص شوید.

دو قاشق غذاخوری پودر پوست پرتقال را با مقدار کافی ماست یا شیر ترکیب کنید تا حالتی خمیری به خود بگیرد. این خمیر را روی قسمت های تیره پوست خود قرار دهید و ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس، به آرامی خمیر را با انگشت های خیس خود و با حرکات دایره ای پاک کنید. یک یا دو بار در هفته از این روش استفاده کنید.

روش دیگر شامل ترکیب دو قاشق غذاخوری پودر پوست پرتقال با مقدار کافی گلاب است تا یک خمیر سفت شکل بگیرد. یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه و کمی عسل به این خمیر اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. این خمیر را روی پوست خود قرار داده و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس با انگشتان خیس خود خمیر را پاک کرده و پوست خود را با آب سرد شست و شو دهید. این کار را دو یا سه بار در هفته انجام دهید.

گوجه فرنگی 

گوجه فرنگی حاوی ترکیباتی است که از ویژگی های سفید کننده بهره می برند و می توانند به روشن‌تر کردن رنگ پوست دست ها و پاها کمک کنند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی که یک آنتی اکسیدان است از پوست در برابر آسیب نور خورشید محافظت می کند. لیکوپن حساسیت پوست نسبت به آسیب پرتو فرابنفش – یکی از دلایل تیره‌تر شدن پوست – را کاهش می دهد.

گوجه فرنگی به از بین بردن سلول های مرده از سطح پوست کمک می کند و پوستی درخشان و نرم را به ارمغان می آورد.

تکه کوچکی از گوجه فرنگی را به مدت دو تا سه دقیقه به صورت مستقیم روی بخش هایی از پوست که تیره شده اند، بمالید. تا زمانی که آب گوجه فرنگی روی پوست شما خشک شود صبر کنید و سپس پوست را با آب شست و شو دهید. این کار را روزانه پیش از دوش گرفتن انجام دهید.

روش دیگر استفاده از گوجه فرنگی شامل ترکیب مقدار مساوی از آب گوجه فرنگی و آب لیمو تازه است. این ترکیب را روی پوست خود بمالید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس با آب پوست خود را شست و شو دهید. این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید.

زردچوبه 

زردچوبه گزینه فوق العاده دیگری برای بهره‌مندی از پوستی روشن به صورت طبیعی است. زردچوبه حاوی کورکومین است که آنتی اکسیدانی قوی بوده و به کاهش تولید ملانین در پوست کمک می کند و رنگ اصلی پوست را احیا می کند. این ماده به حفظ رنگ پوست نیز کمک می کند.

دو قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با مقدار کافی شیر ترکیب کنید تا یک خمیر شکل بگیرد. این خمیر را روی بخش های تیره پوست خود قرار دهید و پیش از شست و شو با آب ولرم ۲۰ دقیقه صبر کنید. این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید.

روش دیگر، ترکیب دو قاشق چایخوری از پودر زردچوبه و دو قاشق چایخوری از روغن زیتون است تا یک خمیر شکل بگیرد. لایه ای نازک از این خمیر را روی پوست خود قرار دهید. پس از ۱۰ دقیقه پوست خود را شست و شو دهید. این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

توجه: پس از استفاده از درمان های زردچوبه ای روی پوست خود از مواجهه با نور مستقیم خورشید پرهیز کنید.

چوب صندل 

چوب صندل یکی دیگر از راه حل های طبیعی موثر برای روشن کردن پوست دست ها و پاها است. این ماده می تواند رنگ پوست را بهبود بخشیده و هیپرپیگمانتاسیون را درمان کند.

جدا از روشن کردن پوست، چوب صندل می تواند به خلاص شدن از شر لکه های خورشیدی، لکه های قهوه ای و لکه های ناجور روی دست ها و پاها کمک کند.

آب نصف یک لیمو را با یک قاشق غذاخوری پودر چوب صندل به خوبی ترکیب کنید. اگر خمیر بیش از اندازه سفت است مقدار کمی گلاب به آن اضافه کنید. این خمیر را روی بخش های تیره پوست خود قرار دهید و پیش از شست و شو حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر به طور کامل خشک شود. این کار را هر روز و تا زمانی که پوست درخشش از دست رفته خود را بازیابد، ادامه دهید.

روش دیگر شامل ترکیب یک قاشق غذاخوری از پودر چوب صندل و یک قاشق غذاخوری پودر بادام می شود. با افزودن گلاب، شیر، یا آب به اندازه کافی یک خمیر تهیه کنید. این خمیر را روی بخش های تیره پوست خود قرار داده و اجازه دهید به طور کامل خشک شود. سپس، پوست خود را آب ولرم شست و شو دهید. این کار را دو یا سه بار در هفته انجام دهید.

پاپایا 

پاپایا به روشن‌تر شدن پوست و حتی رنگ پوست کمک می کند. پاپایا حاوی آنزیمی به نام پاپین (Papain) است که به بازسازی پوست کمک می کند. همچنین، این میوه حاوی ویتامین های A، C، و E است که به شکل گیری پوستی درخشان و سالم کمک می کنند.

نصف یک پاپایا را خرد کرده و آنها را در مخلوط کن بریزید.

یک قاشق چایخوری آب لیمو تازه اضافه کنید.

یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید.

تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کرده تا خمیری صاف شکل بگیرد.

این خمیر را روی پوست دست ها و پاهای خود قرار دهید.

۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس با آب شست و شو دهید.

این کار را دو یا سه بار در هفته انجام دهید.

برنج 

برنج حاوی یک نوع اسید است که به عنوان ضد آفتابی طبیعی عمل می کند و به روشن‌تر شدن پوست نیز کمک می کند. برای درمان تیرگی پوست می توانید از آرد برنج و آب برنج استفاده کنید.

یک فنجان برنج خام را تبدیل به پودر کنید. اکنون مقدار کمی شیر به پودر برنج اضافه کرده تا یک خمیر شکل بگیرد. در صورت تمایل می توانید اندکی پودر زردچوبه نیز به خمیر اضافه کنید. این خمیر را روی پوست خود قرار دهید و ۳۰ دقیقه صبر کنید. سپس خمیر را پاک کرده و پوست خود را با آب گرم شست و شو دهید. این کار را دو یا سه بار در هفته انجام دهید.

در روشی دیگر می توانید یک یا دو فنجان برنج را پیش از پخت با آب شست و شو دهید. برنج را آبکش کرده و آب برنج را نگه دارید و دست ها و پاهای خود را به مدت ۱۰ دقیقه در این آب خیس کنید و سپس با آب ساده به خوبی شست و شو دهید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

منبع: سلامت نیوز

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین