تماس با ما خانه
RSS

آیا شما هم از آنهایی هستید که وقتی جلوی آینه می‌ایستند، گمان می‌کنند پوستشان نسبت به سن و سالشان، کمی پیرتر و چروکیده‌تر شده؟ اگر جوابتان مثبت باشد، آن‌وقت احتمالا متخصصان پوست به شما توصیه می‌کنند مروری بر شیوه زندگی‌تان داشته باشید و عادت‌های نادرست روزانه خود را بشناسید و کنار بگذارید تا علاوه بر داشتن پوستی شاداب و زیبا، جوان‌تر و جذاب‌تر به نظر برسید. این عادت‌های نادرست،از خوردوخوراک گرفته تا خواب و استفاده از محصولات آرایشی‌‌بهداشتی، بسیار متنوع و متغیر هستند.

ar4-5836

در ادامه این مطلب، با مهم‌ترین عادت‌های منجر به پیری زودرس پوست و نحوه مدیریت هر یک از آنها آشنا خواهید شد.

۱) پرکاری و استرس
بسیاری از ما مجبوریم که در دنیای ماشینی امروز، چند کار را به‌صورت همزمان یا غیرهمزمان در طول روز انجام دهیم. این چندکاره بودن انسان امروز، حجم بالایی از استرس را به او تحمیل می‌کند و همین مساله می‌تواند باعث پیری زودرس پوستش بشود. به‌عبارت ساده‌تر، محققان دریافته‌اند که استرس مزمن ناشی از کارهای روزمره، می‌تواند باعث ترشح سطح بالایی از رادیکال‌های آزاد در بدن بشود و این رادیکال‌های آزاد با تخریب سلول‌های سالم، زمینه ابتلا به پیری و چروکیدگی زودرس پوست را فراهم کنند.

چاره: همیشه یک دفترچه یادداشت برای برنامه‌ریزی انجام دادن کارهای روزانه خود داشته باشید. اگر کارهای خود را بانظم و به موقع انجام دهید، قطعا استرس کمتری سراغتان می‌آید و از شر رادیکال‌های آزاد و عوارض ناشی از آنها هم درامان می‌مانید.

۲) عادت به شیرینی‌جات
یکی از عادت‌های رایج بسیاری از ما، مصرف انواع کیک، کلوچه، شیرینی، بستنی، شکلات یا حتی آبمیوه‌های صنعتی سرشار از شکر به‌عنوان میان‌وعده صبح یا عصر است. این در حالی است که تحقیقات جدید نشان می‌دهند مولکول‌های شکر در بدن، خودشان را به فیبرهای پروتئینی می‌چسبانند و باعث ایجاد «گلیکاسیون» در بدن می‌شوند. گلیکاسیون هم عاقبتی جز ایجاد تیرگی دور چشم، از دست رفتن درخشندگی پوست، پف کردن پوست (مخصوصا دور چشم‌ها) و به وجود آمدن چین‌وچروک‌های فراوان در پوست را ندارد.

چاره: به‌جای خوراکی‌های نامبرده از انواع میوه‌ها و آبمیوه‌های طبیعی در میان‌وعده‌ها استفاده کنید. این محصولات دارای بالاترین حجم از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند علاوه بر مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن، پوستتان را هم شاداب و زیبا کنند.

۳) تماشای تلویزیون
یکی دیگر از عادت‌های نادرست روزانه که می‌تواند باعث پیری زودرس‌مان بشود، عادت به تماشای بیش از حد تلویزیون است. محققان انگلیسی ثابت کرده‌اند که هر ۱ ساعت تماشای روزانه تلویزیون، ۲۲ دقیقه و هر ۶ ساعت تماشای روزانه تلویزیون هم حدود ۵ سال از عمر ما را کم می‌کند، اما دلیل این مساله چیست؟ محققان معتقدند که وقتی ما بیش از ۳۰ دقیقه جلوی تلویزیون می‌نشینیم، بدن شروع به ذخیره‌کردن قند در سلول‌های خود می‌کند که همین فرآیند باعث ابتلا به افزایش وزن، ایجاد چین‌وچروک روی پوست، تخریب تدریجی سلول‌ها و درنهایت کاهش طول عمرمان می‌شود.

چاره: تماشای روزانه تلویزیون را کاهش دهید. در غیر این صورت، پس از هر ۳۰ دقیقه نشستن، از جای خود بلند شوید و در حالی که ادامه سریال یا مسابقه مورد علاقه‌تان را می‌بینید، ۱۰ دقیقه حرکات کششی انجام دهید یا درجا بزنید. این کار علاوه بر افزایش خونرسانی به سطح پوست و پیشگیری از پیری زودرس، باعث جلوگیری از تجمع قند در سلول‌های بدن هم می‌شود.

۴) چین و چروک دور چشم
اگر پوست‌تان خشک است یا بالای ۲۵ سال سن دارید، نباید استفاده از کرم دور چشم را پشت گوش بیندازید. پوست اطراف چشم نسبت به پوست سایر نقاط بدن، کمی خشک‌تر، حساس‌تر و نازک‌تر است. از این‌رو، شانس چروکیدگی آن در سنین پایین‌تر و پیرتر نشان داده شدن پوست در اثر ایجاد این چروکیدگی‌ها هم بیشتر خواهد بود.

چاره: بهتر است یک کرم دور چشم حاوی ویتامین A خریداری کنید و روزی ۲ مرتبه آن را با ضربه‌های شیوه دور چشم‌هایتان بزنید. ویتامین A به حفظ انعطاف‌پذیری و ساخت کلاژن در پوست این قسمت از بدن کمک زیادی می‌کند.

یکی از مهم‌ترین دلایل خشکی و چروکیدگی پوست در سنین پایین، کاهش آب بدن است

۵) آرایش مفرط
استفاده بیش از اندازه و مستمر از محصولات آرایشی، مخصوصا انواع چرب و بر پایه روغن، می‌تواند با مسدود کردن روزنه‌های پوستی، شانس جوش زدن، باقی ماندن جای جوش و ایجاد چین و چروک روی پوست را دوچندان کند. از طرف دیگر، مواد شیمیایی و الکل موجود در بسیاری از لوازم آرایشی، باعث از بین رفتن چربی طبیعی سطح پوست هم می‌شوند و به مرور زمان، میزان چین و چروک‌های پوستی را افزایش می‌دهند.

چاره: آرایش کردن را به مهمانی و مراسم‌های خاص محدود کنید. از لوازم آرایش، مخصوصا کرم‌های بدون چربی (Oi- Free) استفاده کنید. در طول روز، تنها از کرم‌های ضدآفتاب برای پوشاندن پوست خود کمک بگیرید و اگر آرایش کردید، بلافاصله پس از رسیدن به منزل پوست خود را با آب ولرم و صابون‌های ملایم بشویید.

۶) بد خوابیدن
خیلی از افراد عادت دارند که هنگام خوابیدن، صورت خود را در بالش فرو ببرند یا یک طرف صورت را روی بالش فشار بدهند. این عادت نادرست می‌تواند باعث افزایش چروک‌های صورت، مخصوصا در قسمت اطراف چشم‌ها و شقیقه‌ها شود.

چاره: روی شکم نخوابید. سعی کنید عادت خوابیدن به شکم یا پهلو را به‌تدریج به عادت خوابیدن به پشت تغییر دهید. اصلا یکی از رموز زیبایی پوست مردمان آسیای جنوب شرقی، همین عادت خوابیدن به پشت در طول شب است.

۷) گرمای مفرط
گرم کردن بیش از حد خانه در روزهای سرد سال، باعث از بین رفتن رطوبت آن و خشکی فضا می‌شود. همین خشکی فضا، خشک و چروکیده شدن پوست ما را هم همراه خواهد داشت.

چاره: اگر مجبورید خانه را گرم کنید، رطوبت آن را کاهش ندهید. برای این کار کافی است که یک کتری پر از آب را روی گاز، شوفاژ یا سایر وسایل گرمایشی خود بگذارید تا آب آن به‌تدریج بجوشد و رطوبت فضا را حفظ کند.

۸) چربی‌‌زدایی از برنامه غذایی‌
محققان آمریکایی بر این باورند که به‌هیچ عنوان نباید تمام چربی‌ها را از رژیم غذایی کنار گذاشت. آنها تاکید می‌کنند که حجمی از چربی‌های خوب برای حفظ انعطاف‌پذیری، جوانی و شادابی پوست لازم هستند و باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند.

چاره: چربی‌های اشباع مانند روغن‌های جامد و حیوانی را از رژیم روزانه خود حذف کنید و به‌جای آن، اسیدهای چرب امگا۳ که به وفور در ماهی، گردو، روغن زیتون، روغن کانولا و روغن کنجد پیدا می‌شوند را در برنامه غذایی‌تان داشته باشید.

۹) کم نوشیدن آب
یکی از مهم‌ترین دلایل خشکی و چروکیدگی پوست در سنین پایین، کاهش آب بدن است. زمانی که بدن آب کافی دریافت نکند، دچار عوارضی مانند کاهش تمرکز و خشکی پوست می‌شود.

چاره: صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید، یک لیوان آب ولرم بنوشید؛ هم برای حفظ سلامت پوست و هم برای حفظ سلامت دستگاه گوارش‌تان. در طول روز هم هر یک‌ونیم تا ۲ ساعت یکبار، یک لیوان آب بنوشید. اگر تحمل نوشیدن آب ساده را ندارید، آن را با کمی آبلمیو یا آب طبیعی یک میوه فصل، ترکیب کنید.

منبع: Health

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین